اخبار روز

اگر در جنگ اوکراین شکست بخوریم، نتیجه ده برابر بدتر از افغانستان خواهد بود

یک نماینده جمهوری خواه در سنای ایالات متحده گفت که اگر اوکراین در جنگ علیه روسیه شکست بخورد، نتیجه برای ایالات متحده 10 برابر بدتر از افغانستان خواهد بود.

به گزارش فارس، لیندسی گراهام، نماینده کارولینای جنوبی در سنای آمریکا روز دوشنبه به دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری خواه در انتخابات 2024 درباره پایان دادن به حمایت نظامی و مالی از اوکراین هشدار داد.

بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، سناتور گراهام هشدار داد که اگر ترامپ کمک به اوکراین را متوقف کند، نتیجه برای ایالات متحده “ده برابر بدتر از افغانستان” خواهد بود.

خروج آشفته ایالات متحده از افغانستان در سال 2021 توسط بسیاری از تحلیلگران به عنوان شکست ایالات متحده در آن کشور پس از 20 سال جنگ در آنجا تعبیر شد.

گراهام در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به ترامپ و سایر جمهوری‌خواهان کنگره که تهدید به قطع کمک به اوکراین هستند، می‌کند، گفت: من به رئیس‌جمهور ترامپ و سایرین می‌گویم: اگر کمک‌های خود را به اوکراین قطع کنیم، ده بار. بدتر از افغانستان خواهد بود.

گراهام افزود: “قطع حمایت مالی از اوکراین به منزله حکم اعدام برای تایوان است.” پوتین ادامه خواهد داد. “اگر کسی نفهمد که این داستان چگونه به پایان می رسد، کل جنگ جهانی دوم را درک نمی کند.”

این سناتور جمهوری خواه همچنین از گروهی از همکاران حزبی خود که می خواهند حمایت از اوکراین را متوقف کنند، انتقاد کرد. او گفت: خطاب به جمهوری خواهانی که می گویند ما به اوکراین اهمیت نمی دهیم: شما در اشتباه هستید. با کمال احترام اشتباه میکنی این جنگ بزرگتر می شود، نه کوچکتر.»

وی ادامه داد: اگر اوکراین بتواند روسیه را شکست دهد، احتمال حمله چین به تایوان کمتر می شود و پوتین از اقدامات خود دست می کشد.

با توجه به روابط نزدیک گراهام و ترامپ، مجری برنامه از او پرسید که آیا دوست دارد دوستش علنا ​​از اوکراین حمایت کند یا خیر. گراهام گفت: «به او اجازه می‌دهم تصمیم بگیرد که چه کاری می‌خواهد انجام دهد.

روسیه از 24 فوریه 2022 (5 اسفند 1400) پس از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، نیروهای خود را به این منطقه فرستاد و آغاز “عملیات نظامی ویژه در اوکراین” را اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است که هدف از این اقدام، بی‌اختیاری اوکراین، خلع سلاح این کشور، رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آن و پاسخ به درخواست‌های کمک از سوی لوهانسک و دونتسک است.

با این حال، دولت اوکراین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی این کشور» توصیف کرده است.

پس از آغاز درگیری روسیه و اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکومیت مسکو و افزایش فشار اقتصادی، حمایت همه جانبه سیاسی، مالی و تسلیحاتی از کی یف را در دستور کار قرار دادند.

روسیه به شدت با هرگونه اقدامی که به اوکراین اجازه می دهد به ناتو بپیوندد، مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد که این یک “خط قرمز” برای روسیه خواهد بود.

اوکراین از سال 2008 تمایل خود را برای پیوستن به ناتو ابراز کرده است. این اقدام با مخالفت شدید روسیه مواجه شد. دولت روسیه تاکید کرد که گسترش قلمرو ناتو به سرزمین‌های شوروی سابق تهدیدی برای امنیت ملی و حوزه نفوذ آن است.

دونالد ترامپ بارها ادعا کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2024، می تواند به سرعت در عرض چند ساعت به جنگ در اوکراین پایان دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چند هفته قبل به اظهارات ترامپ پاسخ داد و گفت: “آقای ترامپ می گوید می تواند همه مشکلات دشوار از جمله بحران اوکراین را ظرف چند روز حل کند. ما فقط می توانیم از این بابت خوشحال باشیم.”

ترامپ چند روز بعد به اظهارات پوتین پاسخ داد و گفت: «خوشحالم که او این را گفت، زیرا این بدان معناست که آنچه من می‌گویم درست است.» من او را در اتاق می‌گذارم و زلنسکی را در اتاق، سپس می‌آورم. آنها را با هم جمع کنید و بین آنها توافق کنید.»

گروهی از مقامات جمهوری خواه مانند ترامپ با ارائه کمک های نظامی و مالی به اوکراین مخالفت کرده اند. به عنوان مثال، تیلور گرین، نماینده ایالت جورجیا، چند هفته پیش گفت: “من به حمایت مالی از اوکراین رای نمی دهم. ما باید صلح داشته باشیم.”

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا