اخبار روز

اگر با آمدن زنان، تقاضای بعدی فیفا مشروبات الکلی بود چه؟

بخشی از صحبت های احمد مجدزاده کشتی گیر سابق ایران در یک مناظره خبری مبنی بر ورود بانوان به ورزشگاه ها خبرساز شد.

به گزارش “ورزش سه”، این ورزشکار سابق چهره ای بسیار آشنا برای فوتبالدوستان است. وی به عنوان یکی از مخالفان موضوع حضور بانوان در ورزشگاه ها در برنامه ای شرکت کرد که در آن صادق درودگر و مریم مجاری، نایب رئیس فدراسیون فوتبال بانوان حضور داشت و ابتدای صحبت های او جدی بود و سپس قسمت کوتاهی از آن به شدت پخش شد.

احمد مجدزاده و برادرش کیوان از کشتی گیران نسبتاً شناخته شده ایران در دهه 60 و 70 بودند و برادر بزرگتر (احمد) با حضورش در این برنامه تلویزیونی بحث های جدیدی را درباره خودش ایجاد کرد.

امروز با او مصاحبه ای انجام دادیم و نظرش را درباره این مصاحبه جویا شدیم. جالب اینجاست که مجدزاده گفته است که به عنوان معاون فرهنگی باشگاه پرسپولیس نیز فعالیت داشته و زمانی که در ورزشگاه از سوی برخی هواداران تهدید شده تصمیم به ترک زمین فوتبال گرفته است.

خلاصه ای از گفت و گوی ما با او را در ادامه می خوانید:

* بحث شما با آقای درودگر در فضای مجازی منعکس شد و بر اساس بخشی از صحبت های شما کلیپ های مختلفی ساخته شد. آیا خودتان این ویدیوها را دیده اید؟

بله با گوشی دوستم دیدم. البته من اصلا در فضای مجازی نیستم و از دوستان شنیده ام. من یک تلفن معمولی دارم و فقط تلفن را جواب می دهم و تماس می گیرم اما دوستانم آن را دیدند. به هر حال جوانان خوب هستند.

*روزی که در تلویزیون حضور داشتید به عنوان کارشناس کشتی معرفی شدید. اگر بحث شما ماهیت فنی دارد نبود و در مورد چیزهای دیگر صحبت کردید.

بله، من یک ورزشکار حرفه ای بودم. من کشتی کار کردم و به تیم ملی رسیدم. در مورد مدیریت هم من در زمان مرحوم خطیب کار می کردم و زمانی مسئول فرهنگی پرسپولیس بودم اما دیدم محیط مناسب نیست و گفتم با این شرایط نمی توانم کار کنم. این مربوط به زمانی است که تمرینات پرسپولیس در ورزشگاه کارگران برگزار می شد و آقای پروین مدیر فنی بود و آقای زوبل را از آلمان آورده بودند. آن زمان همیشه به حاشیه می رفتم، اما همانطور که گفتم مکان برای کار مناسب است نبود. به دلیل ارتباطم با فوتبال و کشتی می توانم بگویم که در استادیوم ها بزرگ شده ام و به خوبی مطلع بودم. اگر این بحث ها مطرح شد به این دلیل بود که آقای درودگر به عنوان یک مدیر باسابقه فوتبال، بحث را به آنجا هدایت کرد و دیدم که ایشان اطلاعات کافی در مورد فوتبال ندارند که جای تاسف دارد. ایشان به عنوان فردی که مدعی فوتبال است باید حقیقت لوله کشی و آنچه را که گفتم بداند. مقالاتی در این باره منتشر شده است. اگه نمیدونستم بد میشد نبود اما برای او و امثال او، 50 سال ورزش کردن یک نقطه ضعف است. شما باید ریزه کاری های فوتبال را بدانید، من فوتبالیست نیستم. البته آقای درودگر آدم خوب و مهربانی است.

* برای همین بحث در مورد ورود زنان به ورزشگاه در این برنامه حضور داشتید؟

آره.

موضوع بحثی که گفتید چیست؟ چون در ایران چنین مشکلاتی وجود ندارد.

برنامه به من اجازه صحبت نداد، اما وقتی آقای اینفانتینو این دستور را می دهد و می گوید اگر این کار را نکنی ورزش تعلیق می شود، پس فردا لیست دیگری صادر می کنند و می گویند اگر این کار را نکنی. الکل را سرو کنید، ما از آن شما ورزش خواهیم کرد. چه تضمینی هست که فردا چیزی نگویند؟ من پیش بینی می کردم که اگر صحبت های فیفا در نسخه فعلی پذیرفته شود، بعداً دستورات مختلفی به ما خواهد داد.

*اما مثالی که زدید ربطی به بحث ندارد. مصرف مشروبات الکلی قبلاً در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی ممنوع شده است، اما زنان مجاز به بازدید از ورزشگاه هستند.

آنچه من مطرح کردم بحث زیرساخت ها بود که در ایران نداریم. هر زمان که زیرساخت ها مانند کشورهایی که نام بردید فراهم شود، قدم آنها در چشم است، اما ما باید طبق عرف خود عمل کنیم. این را هم باید بگویم که این برنامه مدعی شد که موضوع مشروبات الکلی در ورزشگاه از اساس اشتباه بوده است، البته این گفته از اساس نادرست است و این موضوع در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی رواج دارد. به هر حال، من از کلمه “خدمت” استفاده کردم و این بدان معنا نیست که همه این کار را انجام می دهند.

*این قسمت از صحبت شما بارها دیده شده که آقای درودگر به شما می گوید شما را کجا بردند و شما با خنده بحث را به سمت دیگری می کشید.

بله… ایشان برایم طلسم انداخت، اما با اینکه جواب خوبی در آستین داشتم، آن را پاس دادم. در هر صورت من با لوطی ها در همسایگی خود در جنوب شهر بزرگ شدم و قصد نداشتم به شیوه خودم به توهین آنها واکنش نشان دهم. من دوست ندارم کسی را خراب کنم و اگر چیزی دیدم به او و کسی نمی گویم زیرا آبروی مؤمن بسیار مهم است و اگر آبروی مؤمنی را از بین ببری مثل این است که خون او ریخته شده است. البته شاید منظورش نبود و بعدها با آنها آدم خوبی است و انگار کشتی گیر بودند با نیروهای مسلح کشتی گرفت و مدال ها را پس گرفت. در کل او را فردی مودب و متواضع می دانم.

*این موضوع که مخالف ورود زنان به ورزشگاه هستید به شما گفته نشده است؟

تاپیک رو ممنوع نکردم و اولین چیزی که گفتم دوقطبی نباش. گفتم این موضوع باید پرورش یابد. کشت در یک دوره زمانی طولانی انجام می شود. من کارشناس فرهنگی هستم و می دانم که مثلا الان باید کار کرد و 30 سال بعد نتیجه می دهد. زراعت مشکل دارد.

*سالها پیش مسئولان راهنمایی و رانندگی این موضوع را مطرح کردند که از فردا همه باید کمربند ایمنی را ببندند، در صورتی که برخی خودروها اصلاً کمربند نداشتند اما در مقطعی همه آن‌ها کمربند داشتند یا رانندگان روی عابر پیاده می‌ایستادند. اما این فرهنگ 24 ساعته غالب شده است. در واقع اگر اراده وجود داشته باشد در مدت زمان کوتاه تری اتفاق می افتد.

احکام اولیه را گفتم و احکام ثانویه را نتوانستم بگویم. من ابتدا درباره حکومت دینی به مردم گفتم و بر اساس اصول کلی بحث کردم. هر مکانی غیر از استادیوم منطقه عمومی محسوب می شود. داستان ها در مورد استادیوم نیست، بلکه در مورد هر مکانی است که در آن ممانعت وجود ندارد و زن و مرد در یک محیط هستند. این مکان‌ها ممکن است شامل کنسرت یا مکان‌های دیگر باشد. من یک استدلال کلی آورده ام که همه چیز را در بر می گیرد. این یک ضرورت عملی است و در هر جامعه ای که اختلاط زن و مرد وجود دارد، عقل حکم می کند که مردم مراقب باشند. از طرفی اشتباهاتی در ورزشگاه اتفاق می افتد و مثلا وقتی در پرسپولیس بودم با چاقو تهدید شدم. حالا نمی‌توانیم بگوییم اتفاقی نمی‌افتد. ما انجمن مخاطب نداریم که اگر کسی به یک زن بی احترامی کرد، بگوید: «چرا این کار را کردی؟» تا دو ماه نباید به ورزشگاه بیایید. حالا چند نفر با هم می خندند، آبروی مردم را به هم می زنند و می روند. مشکل همین است وگرنه وقتی زیرساخت ها آماده شد همه پیگیری می کنند. زیرساخت ها و محیط را آماده می کنند، برنامه ریزی می کنند و بعد دعوت می کنند.

*کشتی گیر شناخته شده ای بودید؟

آره. در وزن 57 و 62 کیلوگرم جنگیدم و همه کشتی گیران وزن خودم را بردند و حتی در جام فجر سال 63 یک روز صبح تا ظهر دو کشتی گیر از رقبای شوروی سابق را شکست دادم و بعد از آن به من گفتند احمد خطرناک به نظر می رسید و بعد از آن به من گفتند خطر.

* با عسگری محمدیان کشتی گرفته اید؟

نه خودم، بلکه برادرم (کیوان) با عسگری جنگید و او را شکست داد. البته وقتی می گویم همه آنها را بردم، به این معنی نیست که بهترین کشتی گیر بودم. نه، به خیلی ها باختم، اما مثلا کشتی گیران مطرحی مثل محمد مشهدی آقایی را روی تشک شکست دادم. من تمام کشتی گیران وزنم را شکست دادم. هر کسی که فکرش را بکنید یک بار علی دبیر گفت کجا بودی که کشتی می گرفتیم، گفتم: «پریودت به ما نمی خورد.» من بردم و به همه باختم. اما خوب نیست که شما را به نام خود صدا کنیم.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا