دانستنی ها

اگر باکتری معده درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

دکتر. محسن رجب نیا درباره شیوع سرطان معده گفت: سرطان معده دومین سرطان شایع در مردان پس از سرطان پروستات و سومین سرطان شایع در زنان پس از سرطان سینه و روده بزرگ است. همسرت یکی یکی از بخش های مهم دستگاه گوارش است که به تجزیه و هضم غذا کمک می کند.

به گزارش همشهری آنلاین، وی افزود: اگرچه اخیرا آمار جدیدی از تعداد این نوع سرطان ها در کشور وجود ندارد، اما آمارها و مطالعات جهانی از جمله ایران نشان می دهد که سرطان معده به شایع ترین سرطان گوارشی در کشور تبدیل شده است. و بروز این سرطان نیز به دلیل افزایش عوامل خطر مانند رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی در بین افراد جامعه افزایش یافته است.

دکتر. رجب نیا ادامه داد: بررسی دقیقی درباره سن این سرطان در کشور نداریم و اینکه میانگین سنی در ایران چقدر است. اما ما آندوسکوپی را به افرادی که بالای 40 سال سن دارند و سابقه خانوادگی ندارند و کوچکترین علائم و مشکلاتی در معده دارند توصیه می کنیم.

این پزشک یادآور شد: بر اساس مناطق جغرافیایی، سرطان معده در غرب و شمال غرب کشور شایع است و به طور کلی سرطان های دستگاه گوارش در مردان بیشتر است، اما بر اساس تحقیقات اخیر، ابتلا به این سرطان در هر دو جنس افزایش یافته است. . . شاخصی از بروز سرطان ها در استان البرز نداریم، اما شایع ترین سرطان ها سرطان روده بزرگ و معده است.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: سرطان معده یکی سرطان دستگاه گوارش است، ممکن است در مراحل اولیه بدون علامت باشد، اما زمانی که فرد با پیشرفت آن مواجه می شود، علائم آن شامل درد شکم، سیری زودرس، استفراغ، کاهش وزن ناخواسته، خونریزی گوارشی، کم خونی و در صورت وجود آن است. سرطان، ممکن است با پیشرفت به سایر اندام های مجاور گسترش یابد.

ابتلا به هلیکوباکتر پیلوری و عدم درمان به موقع آن خطرناک است

وی درباره علل و عوامل خطر این نوع سرطان گفت: یکی یکی از مهم ترین عوامل خطر سرطان معده عفونت هلیکوباکتر پیلوری است که باعث عفونت و تخریب معده می شود و در صورت عدم درمان می تواند منجر به سرطان خطرناک شود. علاوه بر این، مصرف بیش از حد غذاهای نمکی و فرآوری شده، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و فرآوری شده، چاقی، مصرف سیگار و الکل و سابقه جراحی معده از دیگر علل ابتلا به این سرطان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز ارتباط بین جراحی های معده و احتمال ابتلا به سرطان معده را اینگونه تشریح کرد: اینکه افراد تمایل به جراحی معده دارند و به راحتی تسلیم جراحی معده می شوند، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد. علاوه بر این، سابقه رادیوتراپی شکم و سابقه خانوادگی از دیگر عوامل خطر این سرطان است.

دکتر. رجب نیا ادامه داد: بهترین راه برای تشخیص این نوع سرطان از طریق معاینه آندوسکوپی است و پیشگیری از این سرطان شامل حذف یا محدود کردن عوامل خطر مانند عدم مصرف دخانیات، الکل، کاهش مصرف نمک، تغییر رژیم غذایی و مصرف میوه و میوه است. سبزیجات سبزیجات همراه با فیبر کافی در رژیم غذایی روزانه.

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: برای محافظت در برابر این نوع سرطان، کاهش وزن، فعالیت بدنی و ورزش منظم و درمان به موقع هلیکوباکتر پیلوری توصیه می شود. همچنین توصیه می شود در صورت بروز علائم غیرعادی با پزشک مشورت کنید. در واقع نقطه مشترک همه سرطان های دستگاه گوارش سیگار، الکل، رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث درمان، کاهش خطرات در ابتدا مهم است تا بیماری به مراحل پیشرفته تری نرسد و نیاز به درمان بیماری نیز شامل حذف عوامل خطر است. با این حال، اگر فردی مبتلا به این سرطان تشخیص داده شود، چرا می خواهیم هر چه زودتر آندوسکوپی انجام دهیم، زیرا آندوسکوپی اولیه به ما کمک می کند تا میکروب معده را برای درمان بررسی کنیم و با درمان زخم، فرصت نمونه برداری از آنجا را فراهم می کند. بدخیمی آن را تشخیص دهید.

رجب نیا در ادامه سخنان خود اینگونه بیان کرد: اگر ضایعه در مرحله پیشرفته باشد و بدخیم شده باشد و فقط لایه سطحی را درگیر کند نیازی به جراحی نیست و می توانیم با روش پیشرفته آندوسکوپی آن را برطرف کنیم. البته ما بر این موضوع تاکید داریم. یکی یکی از اقدامات اصلی در پیشگیری این است که با ظاهر شدن اولین علائم این سرطان در فرد سریع اقدام شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا