اخبار روز

اگر این گروه های خونی را داشته باشید، نمی توانید ازدواج کنید!

به نقل از شمانیوز

به گزارش سایت طلا، ناسازگاری خونی نباید باعث شود از ازدواج دست بکشید، فقط با پزشک خود مشورت کنید و اصول احتیاطی را رعایت کنید.

برخلاف تصور رایج، شباهت گروه خونی هیچ ربطی به ازدواج ندارد، دو نفر با گروه خونی یکسان به راحتی می توانند با هم زندگی کنند و فرزندان سالمی داشته باشند.

آزمایشات قبل از ازدواج ربطی به گروه خونی ندارد و گروه خونی افراد مانع از ازدواج آنها نمی شود. سازگاری گروه خونی موضوع بسیار مهمی برای ازدواج است و برای جلوگیری از هرگونه مشکل ناخواسته باید قبل از ازدواج از سازگاری گروه های خونی خود مطمئن شوید. کسانی که قصد تشکیل خانواده و البته بچه دار شدن دارند حتما باید آزمایش سازگاری گروه خونی انجام دهند.

در صورت وجود هر گونه مشکل، پزشک اقدامات احتیاطی را به شما خواهد گفت. برای آشنایی بیشتر با اهمیت گروه خونی در ازدواج، این بخش را دنبال کنید.

قبل از ازدواج لازم است زوجین اهمیت سازگاری یا ناسازگاری گروه های خونی خود را بدانند تا از بروز مشکل در زمان بچه دار شدن جلوگیری کنند.

سازگاری گروه خونی برای ازدواج

ازدواج با دختر یا پسری که گروه خونی متفاوتی دارد برای شما خطری ایجاد نمی کند، خطر واقعی زمانی است که گروه خونی دو نفر کاملاً متفاوت باشد البته به معنایی که خواهیم گفت.

به طور کلی دو نوع خون وجود دارد، Rh مثبت و Rh منفی. عامل تعیین کننده رزوس مثبت یا منفی بودن آن است. به یاد داشته باشید که گروه خونی کودک لزوماً با گروه خونی والدین یکی نیست.

گروه خونی رایج در مردان و زنان

اگر گروه خونی زن و مرد یکی باشد اشکالی ندارد زیرا گروه خونی هر دو یکی است. مثلا اگر گروه خونی هر دو A+ باشد یعنی خون هر دو از نوع Rh+ است که بهترین تطابق برای ازدواج است.

اگر گروه خونی والدین یکسان باشد، احتمال دارد که کودک هم گروه خونی داشته باشد. زن و مردی که گروه خونی یکسانی دارند کم خطرترین والدین هستند!

اما اگر گروه های خونی برای ازدواج متفاوت بود چه؟

اگر گروه خونی زن و مرد متفاوت باشد، کودک گروه خونی را از پدر یا مادر به ارث می برد، اما فردی که گروه خونی را از پدرش به ارث می برد، بدن سالم تری نسبت به فردی دارد که آن را از مادرش به ارث برده است. .

البته اگر گروه خونی زن و مرد با هم متفاوت باشد، مثلاً یکی A+ و دیگری B- باشد، گروه خونی و فاکتور Rh آنها با هم سازگار نیست و باید با پزشک مشورت کنند. شروع احتیاط و پیشگیری از عوارض؛ اما اگر این کار را نکنند، مادر در خطر است، زیرا گروه خونی مادر با جنین سازگاری ندارد و زمانی که خون جنین وارد سیستم بدن مادر شود، او را در معرض خطر قرار می دهد.

پس از ورود خون متفاوت نوزاد به بدن مادر، بدن مادر شروع به تولید آنتی بادی علیه فاکتور Rh کودک می کند و با جنین به عنوان یک مهاجم و عامل مهاجم رفتار می کند.

آزمایش گروه خون ازدواج

بدن مادر با فرآیند ساخت آنتی بادی ضعیف می شود. علاوه بر این، آنتی بادی ها گلبول های قرمز جنین را از بین می برند و باعث کم خونی جنین می شوند و همانطور که اداره بهداشت نمناک اشاره کرده است، حتی کمبود گلبول های قرمز در جنین می تواند باعث آسیب مغزی یا مرگ شود.

در کودکان دوم و بعدی به دلیل افزایش آنتی بادی ها این علائم بیشتر ظاهر می شود به همین دلیل در بارداری اول برای جبران در بارداری های بعدی واکسن ضد HR به مادر تزریق می شود.

مصرف آمپول روگام 72 ساعت پس از زایمان یک راه موثر برای مسدود کردن سریع و پاکسازی سریع سلول های Rh مثبت از جریان خون است. این نوع ناسازگاری مانع ازدواج نمی شود. حال که اطلاعاتی در مورد اهمیت سازگاری گروه خونی برای ازدواج به دست آوردید، بد نیست کمی در مورد خطرات گروه های خونی ناسازگار بدانید.

خطرات ناسازگاری گروه خونی برای ازدواج

همیشه می گویند بارداری اول به سختی بارداری های بعدی نیست. ناسازگاری گروه خونی و فاکتور Rh باعث بیماری های همولیتیک جنین و اریتروبلاستوز مانند کم خونی و یرقان می شود. این بیماری ها بسیار جدی هستند و حتی می توانند باعث نارسایی قلبی و در نهایت مرگ جنین شوند. بنابراین کسانی که گروه های خونی متفاوتی دارند هرگز نباید ازدواج کنند.

اریتروبلاستوز کودکی که از نظر گروه خونی مشکلی ندارد فقط با تزریق خون و تعویض خون قابل درمان است. پزشکان با این کار سطح بیلی روبین بدن را تنظیم می کنند. اگر سطح بیلی روبین بالا باشد، به گانگلیون های پایه منتقل می شود و کودک دچار کرنیکتروس می شود. کرنیکتروس باعث آسیب مغزی و عقب ماندگی ذهنی می شود و قورت دادن را برای کودک دشوار می کند.

خون به چهار دسته تقسیم می شود:

AB، O، B، A. Rhesus یا Rh منفی شامل A-، B-، O- و AB- و Rhesus یا Rh مثبت A+، B+، O+ و AB+ است.

گروه خونی a

اگر گروه خونی شما A است، A در گلبول های قرمز خون و B در پلاسما وجود دارد.

گروه خونی AB

افراد دارای گروه خونی AB دارای آنتی ژن های A و B در گلبول های قرمز هستند و فاکتور رزوس ندارند. این بدان معناست که وقتی دو فرد دارای گروه خونی AB با هم ازدواج می کنند، خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با خون وجود ندارد. نکته مثبت دیگری که گروه خونی AB دارد این است که این افراد می توانند از همه گروه ها خون دریافت کنند.

گروه خونی O

افراد دارای گروه خونی O بسیار خوش شانس هستند زیرا فاکتور Rh ندارند، اما افراد دارای گروه خونی O+ دارای فاکتور Rh هستند. به عبارت ساده، باید با کسی ازدواج کنید که بتواند به شما خون بدهد.

بهترین ترکیب گروه خونی برای ازدواج.

در ادامه این بحث بهترین پیوند خونی افراد را توضیح می دهیم:

مردی با گروه خونی A+: گروه خونی A+ و AB+

زنی با گروه خونی A+: گروه های خونی -A+، A-، O+، O

مردی با گروه خونی O+: گروه های خونی A+، B+، AB+، O

زنی با گروه خونی O+: -O+، گروه خونی O

مردی با گروه خونی B+: گروه خونی B+، AB

زنی با گروه خونی B+: گروه های خونی -B+، B-، O+، O

مردی با گروه خونی AB+: گروه خونی AB+

گروه خونی AB+ زنانه: همه گروه های خونی

برای مردان با گروه خونی منفی: گروه های A+، A-، AB+ و AB- و برای خانم ها A- یا O- مناسب است.

مرد با گروه خونی O-: با همه گروه های خونی سازگار است، اما فقط گروه O- برای خانم ها مناسب است.

مردی با گروه خونی B-: با همه گروه ها به جز A+ و A- سازگار است، اما فقط B- و O- برای خانم ها مناسب است.

مرد با گروه خونی AB-: فقط با AB+ و AB- و زنان با گروه خونی AB-، A-، B- یا O- سازگار است.

نحوه تشخیص سازگاری خون

در آزمایشگاه، خون با سه نمونه از گروه A، B و آنتی بادی ترکیب می شود تا مشخص شود که آیا آنتی بادی در خون تشکیل می شود و آیا فاکتور Rh با یکدیگر سازگار است یا خیر.

مواردی که آزمایش ژنتیک برای زوجین توصیه می شود

زوج هایی که با هم فامیل هستند.

زوج هایی که یکی از آنها اختلالات ژنتیکی دارد.

اگر یکی از اعضای خانواده و بستگان درجه یک زوجین دارای اختلالات ژنتیکی باشد.

زنانی که سن آنها زیر 18 سال یا بالای 33 سال است.

زوج هایی که در مراکز حساس و پرخطر کار می کنند و با مواد شیمیایی یا هسته ای کار می کنند.

نکته گروه خونی و ازدواج.

عدم سازگاری فامیلی نباید شما را از ازدواج منصرف کند، فقط باید با پزشک خود مشورت کنید و اصول احتیاطی را رعایت کنید.

تحقیقات نشان می دهد که غذاهایی که می خورید بر گروه خونی فرزندتان نیز تأثیر می گذارد.

همین گروه خونی نمی تواند در ازدواج افراد مشکل ساز شود، چیزی که مشکل ساز می شود رابطه خونی طولانی مدت خانواده است که مشکلات ژنتیکی ایجاد می کند.

اگر گروه خونی خانم RHH منفی و گروه خون آقایان RH مثبت باشد آمپول روگام تزریق می شود تا از بروز مشکلاتی برای نوزاد در دوران بارداری جلوگیری شود.

افراد مبتلا به تالاسمی مینور نباید ازدواج کنند. این نوع تالاسمی به خودی خود مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند و فرد تنها ناقل یک صفت است، اما اگر فرد مبتلا به تالاسمی مینور با مینور ازدواج کند، احتمالا فرزندش تالاسمی ماژور خواهد داشت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا