دانستنی ها

چه ویژگی هایی باعث میشود، پشه ها به سمت شما بیایند؟ /جزئیات ویژگی ها

پشه ها به دلایل مختلف می توانند شما را بیشتر از دیگران نیش بزنند. از جمله گروه خونی، لباس، تنفس و حتی باکتری هایی که روی پوست شما زندگی می کنند.

به گزارش Very Well Health، فقط پشه های ماده که برای تولید تخم به پروتئین خون انسان متکی هستند، نیش می زنند. پشه های نر با تغذیه از شهد زنده می مانند. این گزارش بررسی می کند که چرا پشه ها برخی افراد را بیشتر از دیگران نیش می زنند. این گزارش توضیح می دهد که چه چیزی پشه ها را به سمت شما جذب می کند و چگونه می توانید آنها را دور نگه دارید.

پشه ها عاشق گروه های خونی هستند

جالب اینجاست که پشه ها برخی از گروه های خونی را مناسب تر از بقیه می دانند:

گروه خونی O: پشه ببر آسیایی یا “Aedes albopictus” گروه خونی O را ترجیح می دهد.

گروه خونی AB: این گروه خونی پشه مرداب یا آنوفل گامبیا را جذب می کند.

علاوه بر این، حدود 80 درصد از بدن افراد ترشحاتی تولید می کند که گروه خونی آنها را نشان می دهد. پشه ها بدون در نظر گرفتن گروه خونی می توانند این افراد را بیشتر از دیگران نیش بزنند.

پشه ها عاشق دی اکسید کربن هستند

پشه ها می توانند دی اکسید کربن را از فاصله قابل توجهی احساس کنید. هر چه بیشتر بازدم کنید پشه ها بیشتر جذب شما می شوند. افراد مسن بیشتر بازدم می کنند، بنابراین احتمال گزیده شدن توسط حشرات بیشتر است. چون تو وقتی دی اکسید کربن را از طریق بینی و دهان تنفس می کنید، پشه ها به ویژه جذب ناحیه سر شما می شوند. پشه ها می توانند افراد را از فاصله 5 تا 15 متری شناسایی کنند و پیدا کردن قربانیان را آسان تر می کند.

پشه ها به دنبال گرمای بدن هستند

پشه‌های ماده جذب گرما می‌شوند و ممکن است ترجیح دهند به سمت انسان پرواز کنند حتی زمانی که منابع گرمایی دیگر در دسترس هستند. بنابراین، اگر بیرون ورزش می‌کنید، در یک روز گرم بیرون می‌روید، یا فقط می‌خواهید با نرمش یا دو بدن خود را گرم کنید، ممکن است متوجه شوید که پشه شما را گزیده است.

پشه ها عاشق عرق بدن هستند

پشه ها می توانند عرق انسان را بو کنند و جذب اسید لاکتیک، آمونیاک و سایر ترکیبات آزاد شده در آن شوند. این به این معنی است که اگر مستعد عرق کردن هستید یا در روزهای گرم زمان زیادی را بیرون از خانه می گذرانید، ممکن است بیشتر مستعد نیش پشه باشید.

پشه ها جذب باکتری های پوستی خاصی می شوند

پوست شما به طور طبیعی مملو از حیات میکروسکوپی است. این باکتری ها وقتی با عرق بدن مخلوط می شوند، بوی متمایزی ایجاد می کنند. برخی مطالعات نشان داده اند که انواع و میزان باکتری روی پوست افراد می تواند در تعداد نیش پشه ها نقش داشته باشد. پشه‌ها می‌توانند به‌ویژه به مچ پا و پا جذب شوند، زیرا این نواحی به‌ویژه برای رشد باکتری‌ها مناسب هستند.

پشه ها همچنین افرادی را ترجیح می دهند که اسیدهای کربوکسیلیک بیشتری در پوست خود دارند. یک مطالعه نشان داد که این اسیدهای چرب در پوست افرادی که برای پشه‌ها جذابیت بیشتری دارند، بسیار متمرکز است.

زنان باردار پشه ها را مانند آهن ربا جذب می کنند

به نظر می رسد که افراد باردار برخی از گونه های پشه را جذب می کنند. تحقیقات زیادی در مورد این موضوع انجام نشده است، اما مطالعه ای که در آفریقا در سال 2000 انجام شد نشان داد که پشه ها دو برابر بیشتر از افراد غیر باردار جذب افراد باردار می شوند. محققان معتقدند که این می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

دی اکسید کربن: بازدم افراد در سه ماهه آخر بارداری 21 درصد بیشتر از افراد غیر باردار است.

دما: شکم زنان باردار حدود یک درجه گرمتر از همسالان غیرباردارشان است.

پشه ها جذب رژیم غذایی می شوند

عقل سلیم می گوید آنچه می خورید می تواند شما را به غذای خوش طعم تری برای پشه تبدیل کند. اعتقاد بر این است که خوردن غذاهایی که به ویژه شیرین، شور، تند یا غنی از پتاسیم هستند، پشه ها را بیشتر جذب می کنند. در حالی که تحقیقات در این مورد محدود است، دانشمندان دانشگاه ویسکانسین غذایی را شناسایی کرده اند که با این پدیده سازگار است: موز. مطالعه ای که در مجله Insects منتشر شد نشان داد که خوردن موز باعث افزایش نیش پشه و حشرات می شود.

لباس های تیره پشه ها را جذب می کنند

پشه ها از چشمان خود برای هدف قرار دادن قربانیان خود استفاده می کنند. مطالعات نشان می دهد که پشه ها بیشتر از سطوح سفید یا خاکستری جذب سطوح سبز و سیاه می شوند و این بدان معناست که دیدن این رنگ ها برای آنها آسان تر است. اگر پشه ها تمایل دارند شما را نیش بزنند، ممکن است به این دلیل باشد که پشه ها به راحتی می توانند شما را در لباس های تیره ببینند. به جای لباس های تیره، رنگ های ملایم تری مانند پاستلی، بژ یا حتی سفید را انتخاب کنید.

راه های کاهش نیش پشه

نیش پشه بیشتر از آزار دهنده است. پشه ها موجوداتی هستند که می توانند بیماری هایی مانند ویروس زیکا را منتقل کنند. با مدیریت این حشرات در باغ خود و محافظت از خود در بیرون هر کاری که می توانید انجام دهید تا نیش پشه را به حداقل برسانید.

پشه ها را از باغ و بالکن خود دور نگه دارید

پشه ها در آب راکد تخم می گذارند. نکاتی برای کاهش جمعیت پشه در باغ:

اقلامی را که آب باران را جذب می‌کنند و به آنها نیاز ندارید، بردارید، مانند لاستیک‌های قدیمی.

اگر کاسه آب (مانند کاسه آب برای پرندگان) در خانه، حوض یا بالکن دارید، حداقل هفته ای یک بار آب آن را عوض کنید.

ناودان های سقف را تمیز کنید تا آب جریان داشته باشد.

از مواد دفع حشرات استفاده کنید

استفاده از مواد دفع حشرات می تواند یک راه موثر برای جلوگیری از نیش پشه باشد. برای اطمینان از ایمن بودن یک محصول، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) توصیه می کند به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد زیر باشند:

دیDEET

VE 3535

پیکاریدین

اگر می‌خواهید از این مواد شیمیایی اجتناب کنید، می‌توانید از برخی روغن‌های ضروری نیز برای دور نگه داشتن پشه‌ها استفاده کنید. روغن اکالیپتوس لیمو موثرترین دافع پشه است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا