اخبار روز

اگر این دو گیاه آپارتمانی را دارید مراقب باشید فرزندتان را مسموم نکنید

کارشناس اداره تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو به افزایش مسمومیت های تصادفی در یک سال و نیم اخیر اشاره و بر لزوم محافظت از کودکان در برابر برخی گیاهان آپارتمانی مانند دیفن باخیا و هالی تاکید کرد. .

راضیه کشاورز گفت: برخی از گیاهان آپارتمانی که ظاهر زیبایی دارند توجه کودکان را به خود جلب می کنند و اگر کودک بخشی از این گیاه را بخورد منجر به مسمومیت و حتی مرگ می شود.

وی تصریح کرد: گیاه دیفن باخیا یکی از گیاهانی است که از تمام قسمت های گیاه اعم از برگ، ساقه و ریشه شیره استخراج می کند که حاوی ترکیب اگزالات کلسیم است که باعث ایجاد احساس سوزش در پوست یا تورم در دهان، زبان و گلو می شود. . گاهی منجر به بی زبانی و حتی خفگی می شود.

کشاورز تاکید کرد: افرادی که به قصد تکثیر و قلمه زدن به این گیاه دست می زنند باید از دستکش استفاده کنند، زیرا تماس پوستی با شیره این گیاه باعث تحریک پوست یا حساسیت های مختلف می شود.

به نظر وی گیاه کالادیوم نیز گیاهی است که اغلب توسط آن مسموم می شود و تمام قسمت های آن حاوی مواد سمی است. هنگام خوردن باعث سوء هاضمه، سوزش و تورم زبان و لب می شود.

مسمومیت با خرزهره بر سلامت قلب تاثیر می گذارد

کشاورز ادامه داد: گیاه خرزهره از جمله گیاهانی است که در تمامی قسمت ها اعم از ریشه، ساقه، برگ و گل دارای گلیکوزید است که بسیار سمی بوده و باعث مسمومیت شدید می شود. آنها بر قلب تأثیر می گذارند و می توانند باعث ایست قلبی شوند.

وی افزود: استنشاق دود سوخته خرزهره نیز باعث مسمومیت قلبی می شود.اگر افراد تمایل به تهیه گیاه دارند باید اطلاعات لازم را در مورد آن گیاه و نام صحیح آن بدانند.

این کارشناس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مسمومیت های اتفاقی نیز افزایش یافته است، افزود: این مسمومیت ها حدود 40 درصد از مسمومیت های سال های قبل از 1401 را تشکیل می دادند. اما در سال 1401 و نیمه اول سال 1402 تعداد این مسمومیت ها افزایش یافت. تقریبا 50 درصد از مسمومیت های فعلی مسمومیت های تصادفی هستند.

وی گفت: با روند رو به افزایش مسمومیت های تصادفی، محل های استفاده از مواد دارویی، صنایع شیمیایی مانند شوینده های خانگی و … مورد توجه قرار گیرد تا با نحوه پیشگیری از این مسمومیت ها بیشتر آشنا شویم.

آیا ایجاد استفراغ برای نجات جان افراد مسموم درست است؟

این کارشناس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در صورت مسمومیت نیازی به ایجاد استفراغ یا نوشیدن آب نیست، افزود: در صورت مسمومیت با مواد شوینده خانگی القای استفراغ گاهی باعث بدتر شدن وضعیت فرد مسموم می شود بنابراین باید با مشکلات برخورد کرد و اقدام کرد. مشاوره لازم را به درستی دریافت کنید. پس از این مشاوره ها، بسیاری از افراد از منطقه خطر رها شدند و حتی مجبور به مراجعه به بیمارستان نشدند.

وی تصریح کرد: در صورت نیاز به مراقبت های بعدی و ادامه درمان، همکاران ما در مراکز DPIC مداخلات حیاتی و اساسی را توصیه می کنند و افراد برای ادامه درمان به این مراکز مراجعه می کنند.

کشاورز در ادامه با اشاره به خطر مسمومیت افراد در منازل، تصریح کرد: بیش از 90 درصد مسمومیت ها در منازل و حدود 10 درصد مسمومیت ها در کارخانجات صنعتی و کارخانجات رخ می دهد. به همین دلیل است که دانستن نکات اولیه پیشگیری از مسمومیت می تواند زندگی را نجات دهد. اف

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا