اخبار روز سینما جهانفیلم و سریال

اکران باربی در عربستان ممنوع شد!/جزئیات

تولیدات منطقه‌ای و عرب زبان در سینمای عربستان به گونه‌ای استقبال گسترده‌ای را از مخاطبان جذب کرده که فیلم‌های هالیوودی در گیشه سینمای عربستان با استقبال چندانی روبه‌رو نمی‌شوند و سهم فیلم‌های آمریکایی از این بازار نوظهور هر روز کمتر می‌شود. در اوایل سال ۲۰۱۸، سینمای عربستان پس از ۳۵ سال درهای خود را به روی مخاطبان گشود و اکنون نه تنها به بزرگترین بازار سینمایی خاورمیانه تبدیل شده است، بلکه در رتبه نخست جهانی در رشد فروش سینما قرار دارد.

فیلم کمدی خانوادگی “ستار”، که درباره مردی افسرده است که رویاهایش برای قهرمان شدن در کشتی آزاد را دنبال می‌کند، رکوردهای گیشه را شکست و در ۱۲ روز اول اکرانش ۲.۲ میلیون دلار به دست آورد، به پرفروش‌ترین فیلم سعودی در تمام دوران تبدیل شد. این در حالی است که صنعت سینمای داخلی به معنای واقعی تا همین چند سال پیش در عربستان وجود نداشت و سینماها تنها در اوایل سال ۲۰۱۸ افتتاح شدند.

فروش فیلم “ستار” به ۱۰.۷ میلیون دلار رسیده است، پس از گذشت ۷ ماه از اکران آن. موفقیت این فیلم نشان می‌دهد که فیلم‌های منطقه‌ای با بودجه کم در مقایسه با فیلم‌های پرهزینه و استودیویی هالیوود از استقبال بیشتری برخوردار هستند.

فیلم‌های هالیوودی در عربستان با موفقیت‌های چندانی مواجه شده‌اند. به عنوان مثال، فیلم “ایندیانا جونز: روزشمار سرنوشت” نتوانست در فهرست سه فیلم پرفروش عربستان قرار بگیرد و در هفته دوم اکران تنها ۱۱ درصد از فروش آن کاسته شده است. قسمت جدید “ایندیانا جونز” در هفته سوم اکران در سینمای عربستان به رتبه سیزدهم فروش سقوط کرد و در نهایت به فروش ناامید کننده حدود یک میلیون دلاری دست یافت. همچنین، فروش فیلم “نگهبانان کهکشان” در عربستان به دو میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با فروش فیلم “ستار” که بیش از ۱۰ میلیون دلار به دست آورده، بسیار کمتر است.

با این حال، باید توجه داشت که علاقه مخاطبان به فیلم‌های منطقه‌ای و عرب زبان در سینمای عربستان، نشان دهنده یک تغییر در سلیقه مخاطبان و نیاز آن‌ها به دیدن داستان‌هایی با محوریت فرهنگ و تاریخ خودشان است. همچنین، باز شدن سینماها در عربستان، موجب شده تا فرصت برای تولید فیلم‌های داخلی و منطقه‌ای بیشتر شود و این باعث شده است که فیلم‌هایی با محوریت موضوعات مهم اجتماعی و سیاسی در این منطقه تولید شوند که مخاطبان عربستانی بتوانند با آن‌ها هویت خود را شناخته و با آن‌ها همراهی کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا