اخبار روز

اکثر مردم از علائم بیماری گرما بی اطلاع هستند

آیا احساس می کنید هوا گرمتر از همیشه است؟ حق با شماست. تغییرات آب و هوایی باعث شده است که گرما به سطوح بی سابقه ای برسد. این روز 22 ژوئیه 2024 را به گرم ترین روز تاریخ تبدیل کرد. اما آیا می دانید چه زمانی بدن شما دیگر نمی تواند گرما را تحمل کند؟

به گزارش زومیت، یک نظرسنجی اخیر از مرکز سیاست عمومی Annenberg نشان می دهد که درصد قابل توجهی از مردم از علائم اولیه بیماری گرما بی اطلاع هستند. 58 درصد از مردم نمی دانستند که سردی، رنگ پریدگی و عرق کردن پوست نشان دهنده این است که گرمای بدن آنها مشکل ایجاد کرده است. چنین علائمی روی پوست ممکن است نشان دهنده گرمازدگی باشد.

گرمازدگی زمانی رخ می دهد که بدن بیش از حد گرم می شود و دیگر نمی تواند خنک شود. گرمازدگی بخشی از طیف بیماری های مرتبط با گرما است که می تواند از گرفتگی عضلانی ناشی از گرما (گرفتگی گرما) به گرمازدگی و متعاقب آن گرمازدگی پیشرفت کند.

آخرین نظرسنجی Annenberg که در 11 تا 18 ژوئیه 2024 انجام شد، نشان می‌دهد که آگاهی از دو علامت اصلی بیماری ناشی از گرما، سرگیجه و حالت تهوع، در میان آمریکایی‌ها از زمان بررسی مشابه در آگوست 2022 افزایش یافته است. اما آگاهی از پوست های داغ، قرمز، خشک یا لجن زده و همچنین پوست سرد، رنگ پریده و عرق کرده به عنوان نشانه های بیماری ناشی از گرما نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

با توجه به نتایج نظرسنجی فوق، می توان گفت که هنوز تعداد زیادی از افراد وجود دارند که تمام علائم بیماری های ناشی از گرما را نمی دانند. در ادامه به این شخصیت ها اشاره می کنیم.

گرفتگی عضلات در اثر گرما

در این زمان، گرفتگی و اسپاسم دردناکی را در عضلات مختلف بدن به خصوص در پاها و معده احساس خواهید کرد. این وضعیت می تواند با تعریق زیاد، تشنگی و خستگی همراه باشد. در صورت بروز این علائم، باید محیط گرم را ترک کرده و به مکان خنک منتقل کنید. می توانید قسمت هایی از بدن را که در آن گرفتگی عضلات رخ می دهد ماساژ دهید. همچنین مایعات کافی بنوشید.

از آنجایی که ممکن است مقدار زیادی الکترولیت را از طریق تعریق از دست داده باشید، بهترین راه برای جبران آنها از طریق نوشیدنی ها و مواد غذایی ورزشی است. اگر چنین گرفتگی هایی بیش از یک ساعت طول بکشد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

گرمازدگی

مرحله دوم بیماری مرتبط با گرما می تواند گرمازدگی باشد. در این مرحله، بدن شما احتمالاً مایعات و الکترولیت های زیادی را از طریق تعریق از دست داده است. ممکن است همچنان به شدت عرق کنید، اما برای کاهش دمای بدن کافی نیست. احتمالاً احساس ضعف و خستگی می کنید. ممکن است پوست شما سرد، رنگ پریده و لطیف شود. نبض شما ممکن است تند یا ضعیف باشد. ممکن است دچار سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، سردرد یا حتی از دست دادن هوشیاری شوید.

در این شرایط باید در سریع ترین زمان ممکن به محیط خنک تری بروید. یک دوش خنک بگیرید یا پوست خود را با حوله های آغشته به آب سرد بپوشانید. لباس های گشاد بپوشید تا خون به راحتی جریان یابد و گرما از بین برود. از پوشیدن شلوار جین تنگ خودداری کنید. آبرسانی به بدن با الکترولیت ها بسیار مهم است. اگر علائم همچنان بدتر شد یا ظرف یک ساعت از بین نرفت، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

از مایعاتی که حاوی کافئین یا الکل هستند خودداری کنید، زیرا می توانند باعث کم آبی بدن و بدتر شدن بیماری های مرتبط با گرما شوند. بهترین جایگزین برای نمک و سایر الکترولیت ها در طول موج گرما، نوشیدن نوشیدنی های ورزشی یا آبمیوه است. اگر صرع، بیماری قلبی، کلیوی یا کبدی دارید، رژیمی دارید که مصرف مایعات را محدود می کند یا مشکل احتباس مایعات دارید، قبل از افزایش مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنید.

گرمازدگی

گرمازدگی وضعیتی است که در آن باید به پزشک مراجعه کرد. علائم گرمازدگی شامل سردرد ضربان دار، گیجی، حالت تهوع و سرگیجه است. دمای بدن می تواند بیش از 39.4 درجه سانتیگراد باشد. در این مرحله ممکن است پوست داغ، قرمز، خشک یا لطیف شود. نبض ممکن است بسیار سریع و غیرعادی قوی شود. ممکن است غش کنید و هوشیاری خود را از دست بدهید. اگر مشکوک به گرمازدگی هستید، در جستجوی مراقبت های پزشکی دریغ نکنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا