دانستنی ها

اپیدمی تب دنگی در ایران؛ 150 نفر به این ویروس مبتلا شدند!

عبدالرضا میراوالیایی، مدیر برنامه مدیریت بیماری های منتقله از طریق آئدس مهاجم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آخرین وضعیت مبارزه با پشه آئدس و بیماری تب دنگی را تشریح کرد: تغییر اقلیم باعث گسترش پشه ها در نقاط مختلف شده است. کشورها؛ با توجه به اینکه بسیاری از مناطق کشور شرایط مناسبی برای تشکیل و تکثیر پشه دارند، در برخی از استان های خود پشه آئدس را صید کردیم.

ایلنا ادامه داد: این وضعیت در کشور ما نیز وجود دارد و نباید اجازه دهیم پشه آئدس در کشور پخش شود و باعث بیماری در شهروندان شود. بنابراین، مهم است که ما به سرعت تشخیص دهیم که پشه در حال گسترش است. کشورهای اطراف ما عمدتاً کشورهای آلوده به پشه Aedes هستند، یعنی یا حامل پشه Aedes هستند یا بیماری پشه Aedes و تب دنگی دارند، بنابراین آنها کشورهای آلوده به حساب می آیند.

مدیر برنامه مدیریت بیماری های منتقله از طریق آئدس مهاجم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با تغییر هوا و سردتر شدن هوا طی یک تا دو ماه آینده، کشورهای جنوب خلیج فارس نیز دمای کمتری خواهد داشت که باعث افزایش فعالیت پشه ها می شود و با افزایش فعالیت پشه ها، احتمال ابتلا به بیماری افزایش می یابد. اکنون زمان آماده شدن است تا بتوانید با سردتر شدن هوا از گسترش پشه ها و بیماری ها جلوگیری کنید.

میراوالیایی خاطرنشان کرد: علاوه بر پایش مناطق مرزی و برخورد با استان هایی مانند گیلان، بوشهر، هرمزگان، استان های همجوار با این استان ها را نیز رصد می کنیم زیرا فکر می کنیم این پشه از استان هایی که در حال حاضر صید می شود می تواند وارد شود. به همین دلیل تاکنون اقدامات احتیاطی در استان های اطراف انجام شده است و در استان مازندران و شهرستان رامسر در حال رصد این پشه هستیم. خوشبختانه این پشه را در مرز شهرستان رامسر گیلان و استان مازندران پیدا کردیم و اقدامات کنترلی انجام دادیم. در حال حاضر این پشه به سایر نقاط مازندران سرایت نکرده است.

وی ادامه داد: اخیرا شبکه های مراقبتی را در شهرستان بیله سوار استان اردبیل در مرز آذربایجان مستقر کردیم و پشه Aedes alpopictus را در آنجا شناسایی کردیم و همکارانم اقدامات کنترلی را در این منطقه آغاز کردند. خیلی خوب است که نظام سلامت یک سیستم هوشیار است و به محض ورود پشه به منطقه ای را شناسایی می کند و امیدواریم بتوانیم این پشه را کاملا کنترل کنیم و از انتشار آن جلوگیری کنیم.

مدیر برنامه مدیریت بیماری های منتقل شده توسط آئدس مهاجم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اما قطعاً انتظار داریم که موضوع بهبود محیط زیست را جدی بگیرند و واقعاً محیط زیست را جدی بگیرند. همانطور که گفته شد، این پشه به دلیل عدم مدیریت پسماند و زباله های رها شده در زهکشی ها یا جاده های عمومی می تواند رشد کند. همچنین ممکن است در ساختمان های مسکونی زیستگاه پشه وجود داشته باشد و ما آنها را از بین نرفته ایم و خطر انتشار این پشه در سطح منازل و شهرها وجود دارد و در مبارزه نیاز فوری به همکاری مردم داریم. با این پشه همانطور که توضیح داده شد، اگر آب در ظرف زیر گلدان، در ظروف جمع آوری آب زیر کولر، لاستیک های مستعمل مانده در خیابان یا دیوار باغ جمع شود، این پشه می تواند تخم گذاری کند. بنابراین، بسیار مهم است که مردم و همچنین سازمان هایی که وظیفه بهبود محیط زیست در سطح جاده های عمومی را بر عهده دارند، سر کار بیایند و به پیشرفت شرایط کمک کنند تا زندگی پشه ها ناامن شود.

میراوالیایی خاطرنشان کرد: طی چند هفته اخیر تعداد مواردی که از امارات دریافت کرده‌ایم ثابت مانده است و این بدان معناست که هیچ بیمار جدیدی از امارات وارد کشور ما نشده است، اگرچه پروازهایی به کشورهای جنوب کشور داریم. امارات متحده عربی.” هیچ بیمار جدیدی در پایانه های مرزی بنادر خلیج فارس و دریای عرب و فرودگاه های بین المللی قطر و امارات شناسایی نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بیماران ما تاکنون 150 بیمار است. افراد باید در صورت سفر به مناطق آلوده اقدامات احتیاطی مراقبت شخصی را انجام دهند و اکستازی مصرف کنند. از ماندن در داخل خانه و با پنجره های مشبک گرفته تا پوشیدن لباس های بلند و روشن و استفاده از مواد دافع حشرات می تواند به پیشگیری از علائمی مانند تب، بدن درد، درد پشت چشم و حالت تهوع در صورت سفر پشه ها به مناطق آلوده کمک کند. افراد مبتلا به استفراغ و علائم تب دنگی باید به مرکز درمانی مراجعه کنند و سابقه سفر خود را به خاطر بسپارند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا