اخبار روز

عمل کردن اوپک به وعده خود واقعیت دارد!

به گزارش پی ام آپ، نظرسنجی رویترز نشان داد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه می 28.01 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که 460 هزار بشکه در روز نسبت به آوریل کاهش داشت. تولید این گروه از سپتامبر تا کنون بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

چندین عضو اوپک پلاس، که شامل اوپک و متحدانش مانند روسیه می‌شود، در ماه آوریل با دور جدیدی از کاهش داوطلبانه تولید، علاوه بر کاهش‌هایی که در اواخر سال 2022 با آن موافقت کرده بودند، به دنبال چشم‌انداز اقتصادی تاریک فزاینده موافقت کردند. قیمت نفت در ابتدا افزایش یافت، اما با ادامه نگرانی های اقتصادی، دوباره شروع به کاهش کرد.

شش عضو اوپک در ماه مه توافق کردند که تولید خود را به میزان 1.04 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و به کاهش حدود 1.27 میلیون بشکه در روز که از اواخر سال گذشته تاکنون اعمال شده است، اضافه شود.

بر اساس نظرسنجی رویترز، تولید کشورهای اوپک که مجبور به کاهش تولید بودند، 540 هزار بشکه در روز به صورت ماهانه کاهش یافت.

بر اساس نتایج نظرسنجی، میزان رعایت محدودیت های عرضه از 137 درصد در آوریل به 137 درصد در ماه مه کاهش یافت، اما تولید به دلیل کمبود ظرفیت تولید نیجریه و آنگولا بسیار پایین تر از سطح هدف باقی مانده است.

نشست وزیران اوپک پلاس برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید روز یکشنبه در وین برگزار می شود.

نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد که بیشترین کاهش تولید مربوط به عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی است که عمدتاً کاهش تولید داوطلبانه را اجرا کردند. تولید عراق به دلیل صادرات بیشتر از جنوب این کشور افزایش یافت، اما صادرات از شمال این کشور همچنان متوقف شده است و تولید عراق بسیار کمتر از سطح مجاز در توافق اوپک پلاس است.

در میان کشورهایی که بیشترین تولید را داشتند، تولید نیجریه و آنگولا افزایش یافت. در اواخر آوریل، اکسون پس از حل و فصل اختلافات کاری، فعالیت در پایگاه های نیجریه خود را از سر گرفت.

لیبی، ایران و ونزوئلا از مشارکت در کاهش تولید اوپک معاف هستند. تولید از هر سه کشور در ماه مه افزایش یافت و به ویژه صادرات از ایران افزایش یافت.

این نظرسنجی با هدف نظارت بر عرضه به بازار انجام شده و بر اساس آمار نقل و انتقالات از منابع خارجی، آمار Refinitive Icon، اطلاعات شرکت‌هایی که جریان نفت را دنبال می‌کنند مانند PetroLogistics و Kepler و اطلاعات ارائه شده توسط منابع است. در شرکت های نفتی، اوپک و مشاوران تهیه می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا