اخبار روز

داستانی تازه درمورد رقم واقعی حقوق کارگران! /آیا حقوق کارگران افزایش می یابد؟

رئیس انجمن‌های صنفی کارگری کشور اعلام کرد که تورم تا پایان سال به حدود ۴۰درصد خواهد رسید، به همین دلیل، انتظار داریم که دولت اقدامات لازم را برای تقویت قدرت خرید کارگران انجام دهد.

به گزارش پی ام آپ به نقل از تسنیم، سمیه گلپور رئیس مرکز عالی اصناف کشور با اشاره به ماده 41 قانون کار گفت: بر اساس این قانون شورای عالی کار موظف به تعیین حقوق با توجه به نرخ تورم و هزینه سبد کار خانواده است‌.

وی در پاسخ به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه «با فرض اینکه ارزهای منتشر شده به بانک مرکزی کمک کند تا در سال جاری از نظر نوسانات پولی مدیریت کند، به نظر می رسد اسفند با تورم حدود 40 درصدی ماه را به پایان می رسانیم.وی گفت: کمترین انتظاری که از دولت داریم اجرای وعده ای است که برای کاهش نرخ تورم و تک رقمی شدن آن داده اند. زیرا با تورم 40 درصدی و حقوقی که کارگر در حال حاضر می گیرد کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد.

رئیس کنفدراسیون عالی اتحادیه های کارگری کشور گفت: در آخرین جلسه شورای عالی کار این وعده به نمایندگان کارگران داده شد، در صورت کنترل نشدن تورم، جلسه ای در وزارت کار برای احیای کارگران تشکیل می شود. حقوق و دستمزد از این رو کارگران منتظر جلسه شورای عالی کار برای بررسی حقوق و معیشت کارگران هستند.

وی با بیان اینکه در قانون تاکید نشده است که حقوق باید سالی یک بار افزایش یابد، گفت: در قانون آمده است که حقوق باید سالانه افزایش یابد. سالانه به معنای یک بار در سال نیست.

گلپور با اشاره به اینکه متأسفانه تصور اینکه تورم ناشی از افزایش دستمزد کارگران خواهد بود، کاملاً اشتباه است، تصریح کرد: با کاهش قدرت خرید کارگران، تولید بیشترین آسیب را خواهد دید، زیرا کارگرانی مانند مهمترین جامعه هدف تولید ملی، قدرت خرید ندارند. در سالی که عنوان آن مقام معظم رهبری رونق تولید را مشخص می کند، حمایت از کارگران ضروری است. متأسفانه مسئولان فکر می کنند هر چه حقوق کارگران را کاهش دهند رشد اقتصادی بیشتر می شود اما برای توسعه در درجه اول باید به نیروی کار توجه شود. اگر فریز دستمزد کارگران باعث رشد اقتصادی شد، امروز نباید این وضعیت را داشته باشیم، زیرا تمام سیاست هایی که تاکنون اجرا شده، کاهش حقوق کارگران بوده است.

وی گفت: ترکیه در سال گذشته 3 برابر حقوق کارگران را افزایش داده است و در حال حاضر بیشترین حجم صادرات و قرارداد با کشورهای مختلف را دارد. در کشور ما عملکرد مناسبی در تعیین حداقل دستمزد وجود نداشته است؛ این موضوع فشار زیادی را بر کارگران و کارفرمایان وارد کرده است.

گلپور بیان کرد: به دنبال افزایش 10 درصدی مجدد حقوق نیستیم، به عنوان مثال به دنبال این هستیم که دولت برای تقویت قدرت خرید کارگران متناسب با نرخ تورم برنامه داشته باشد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا