اخبار روز

اولین زبانی که «نوشته شد» چه بود (+عکس)

در دنیای مدرن، تصور زندگی بدون نوشتن دشوار است. نوشتن اطلاعات از طریق نشانه های نمادین یک ستون اساسی در عملکرد تمدن بشری است که بدون آن در تاریخ گم می شویم.

به گزارش فرادید، در واقع می توان گفت که اگر نوشتار به کلی از بین می رفت، تمدن نیز از بین می رفت! معنای کلام مکتوب همین است. حال این سوال مطرح می شود: زبان نوشتاری از چه زمانی پدید آمد؟

آغاز تمدن بشری

گسترش کشاورزی در اوراسیا غربی

گونه انسان صدها هزار سال است که وجود داشته است و در بیشتر آن زمان، انسان ها به عنوان شکارچی-گردآورنده زندگی می کردند. زندگی عشایری بود و زمان احتمالاً چرخه ای و چیزی بود که آغاز و پایانی داشت.

اما وضعیت حدود 15000 سال پیش تغییر کرد. اینکه چرا این اتفاق می افتد موضوع بحث بزرگی است. برای دهه‌ها تصور می‌شد که این امر به دلیل نیاز به مراقبت از محصولات زراعی رخ می‌دهد، زیرا آنها منبع غذایی بارورتر را فراهم می‌کنند. اکتشافات اخیر، مانند اکتشافات گوبکلی تپه، نشان داده است که انتقال از یک جامعه شکارچی-گردآورنده به یک جامعه کشاورزی ناشی از تمایل به نزدیک ماندن به اماکن مذهبی بوده است. بنابراین زندگی بی تحرک مبنای اختراع کشاورزی شد.

به هر دلیلی، کشاورزی غذای کافی را فراهم می کرد که انسان ها دیگر به آن نیاز نداشتند نبود تمام وقت خود را صرف تلاش برای زنده ماندن کند. به این ترتیب مردم توجه خود را به کارهای دیگری مانند سفالگری، بافندگی و اهلی کردن حیوانات وحشی معطوف کردند. سرانجام نیاز به زبان پدید آمد و به تدریج سیستم های نوشتاری پدیدار شد.

اولین تمدن ها

اولین زبانی که «نوشته شد» چه بود؟

لوحی از آغاز نگارش از 3100 تا 2900 ق.م. قبل از میلاد

“تمدن” برای اولین بار در خاورمیانه و اطراف بین النهرین و رود نیل در منطقه ای به نام هلال حاصلخیز ظاهر شد. تمدن های اولیه ای که در آنجا ظهور کردند به جوامع پیچیده ای تبدیل شدند که برای اداره جامعه به اسناد مکتوب نیاز داشتند.

البته این تمدن ها اولین سیستم های نوشتاری شناخته شده در تاریخ را اختراع کردند. تمدن های سومری و مصر اولین تمدن ها بودند و هر دو تمدن سیستم نوشتاری منحصر به فرد خود را داشتند. در حالی که هیروگلیف های مصری اندکی قبل از 3100 قبل از میلاد ظاهر شدند. این سومری ها بودند که آن را در حدود 3500 سال قبل از میلاد اختراع کردند. BC برای اولین بار کلمات خود را نوشتند.

اولین زبانی که «نوشته شد» چه بود؟

لوحی به خط میخی از نیپور، حدود 2300-2100 قبل از میلاد. قبل از میلاد

خط سومری، قدیمی ترین سیستم نوشتاری ثبت شده، برای اولین بار در حدود 5500 سال پیش مورد استفاده قرار گرفت. این دودمان در طول زندگی خود دچار تغییرات اساسی و تکاملی شد و به خط میخی معروف شد. این سیستم در قالب مجموعه ای از تکواژهای واژگانی آغاز شد که تصور می شد نیاز به حسابداری و ثبت حقایق مختلف را منعکس می کند. با افزایش نیاز به انتقال ایده های پیچیده تر، نوشتار خارج از اهداف اداری استفاده شد و نماینده مکتوب زبان سومری شد.

این خط با قلم نی بر روی خشت نوشته شده است. نیاز به نوشتن سریعتر منجر به ساده‌سازی نمادها شد و تصاویر به نقشه‌های ذهنی قابل تشخیص (خط میخی با یک سری خطوط و برش‌های متمایز) تبدیل شدند. توسعه بیشتر این نوشتار به شکل نمادهای هجایی، یعنی تصاویری که به جای کلمات، صداها را نشان می دادند، رخ داد. کلمات را می‌توان از طریق نمایش آوایی نوشت تا ابزارهای نقشه‌برداری فکر.

این خط در زبان های دیگر نیز استفاده شده است. پس از اینکه تمدن سومری جای خود را به اکدی ها، بابلی ها و آشوری ها داد، این خط حفظ شد و برای نمایش زبان های این امپراتوری ها، پادشاهی ها و مردمان استفاده شد.

اولین زبانی که «نوشته شد» چه بود؟

گزارش نقره ای به خط میخی از اوما، نئوسومریان، سلسله سوم اور (2004-2112 قبل از میلاد)

بنابراین زبان سومری اولین زبانی بود که شکل نوشتاری داشت. این زبان از زمانی می آید که شواهد باستان شناسی کمی وجود داشت، بنابراین نظریه ها و بحث های زیادی در مورد آن وجود داشت. با این حال، می توان حدس زد که بیش از پنج هزار سال پیش، یک سومری باهوش آثاری را از خاک رس خلق کرد و روندی را آغاز کرد که تمدن بشری را برای همیشه تغییر داد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا