اخبار روز

اولین جنگنده بومی ترکیه از اف ۱۶ و اف ۳۵ بهتر است؟ / عکس

نمونه اولیه TF – X که با نام برنامه “میلی موهاریپ اوجاک” (MMU) یا هواپیمای جنگنده ملی برای استراتژی دفاع هوایی ترکیه است.

در نوامبر 2022، AA در شبکه اجتماعی X اولین تصاویر از TF-X، هواپیمای جنگنده نسل پنجم ترکیه در حال ساخت در آنکارا را منتشر کرد. در آن زمان، ویدئو نشان داد که TF-X هنوز عملیاتی نشده بود و هنوز دارای موتور، باله دم و تثبیت کننده است. به گزارش AA، آزمایش های زمینی برای این نمونه اولیه باید در 18 مارس 2023 انجام شود. با این حال، تصاویر جدیدی از TF-X دو روز زودتر از حد انتظار ظاهر شد که نشان می‌دهد در حال تکمیل شدن است. این جنگنده در 16 مارس تست تاکسی خود را در باند فرودگاه آنکارا با موفقیت به پایان رساند. آنچه را که تاکنون در مورد آن می دانیم و چرایی اهمیت آن را مرور می کنیم.

جت جنگنده TF-X چیست؟

TF-X یا TF Kaan یک هواپیمای جنگنده است که برای نیروی هوایی ترکیه ساخته شده است. گفته می شود که TF-X که برای جایگزینی ناوگان فعلی جنگنده های F-16 نیروی هوایی ترکیه در نظر گرفته شده است، دارای قابلیت های تهاجمی و پنهان کاری بالایی است. وزن آن 27215 کیلوگرم، طول آن 12 متر و طول بال های آن 12 متر است.

در ابتدا، مجله فناوری نیروی هوایی ادعا کرد که یک سرمایه گذاری مشترک بین رولز رویس و گروه کاله برای توسعه موتور بومی تشکیل شده است. با این حال، این معامله به دلیل عدم اطمینان در مورد انتقال فناوری محقق نشد. در دسامبر 2023، بلومبرگ گزارش داد که ترکیه از ایالات متحده درخواست مجوز برای تولید موتورهای هوافضا تحت مجوز جنرال الکتریک (GE) برای هواپیماهای داخلی خود کرده و آنها را با موتورهای تولید داخل جایگزین کرده است.

علاوه بر TF-X، TAI در مارس 2023 از چندین نوع فناوری جدید دیگر از جمله پهپاد رادارگریز Anka-3 رونمایی کرد. دو روز بعد، مربی مافوق صوت Hürjet و یک هواپیمای حمله زمینی نیز توانستند اولین آزمایش تاکسی خود را انجام دهند.

چرا جت جنگنده TF-X مهم است؟

در همان سالی که ماکت TF-X پرتاب شد، ترکیه از برنامه جنگنده حمله مشترک اف-35 (JSF) که از سال 2007 در آن شرکت داشت، اخراج شد. پس از خرید سامانه پدافند هوایی اس-400 ساخت روسیه توسط ترکیه، تحقیقات سال 2019 نشان داد که این سامانه منعکس کننده تغییر ژئوپلیتیک ترکیه به سمت روسیه و دور شدن از ایالات متحده است.

در سال 2023، سامانه دفاع موشکی و هوایی اس-400 روسی «تریومف» همچنان پیشرفته‌ترین قابلیت دفاعی روسیه است. با این حال، تعجب آور نیست که کاخ سفید بیانیه ای منتشر کرد و ادعا کرد که “اف-35 نمی تواند با یک پلت فرم اطلاعاتی روسیه که برای درک توانایی های پیشرفته آن استفاده می شود، همزیستی کند.”

به گزارش دیفنس نیوز، این اقدام برای آمریکا نیم میلیارد دلار هزینه داشت. چندین پیمانکار ترکیه ای تحت تأثیر این تصمیم قرار گرفتند. با این حال، در مقاله ای توسط انتشارات سیج آمده است که مشارکت ترکیه در برنامه F-35 به این کشور اجازه داده است تا تجربه کافی برای ساخت یک جت جنگنده «کاملاً بومی» به دست آورد.

اخیراً کشورهایی مانند هند که در سال 2018 نیز سامانه اس-400 را از روسیه خریداری کردند، به سمت ساخت ناوگان کاملاً بومی رفته اند. با توجه به محیط پیچیده سیاسی و نظامی، ایجاد زنجیره تامین مستقل برای هواپیماهای نظامی برای کشورهایی که توانایی پرداخت آن را دارند، دور از ذهن نیست.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا