سه نفر از بزرگان روستای قرکند در اسدآباد ، هامدان ، میثاق برای خداحافظی از مراسم تشییع جنازه مراسم تشییع جنازه امضا کرده اند. عرفی که ، گرچه این روزها هزینه و خرج نمی کند ، اما شرم آور و شرم آور از خانواده متوفی است.
این آداب و رسوم در ساکنان ریشه یافته است به طوری که فروش یک خانه روستایی نیز برای جشن مراسم تشییع جنازه افتخارآمیز دیده می شود. محمد شییری ، یک فعال فرهنگی از روستای قرکند ، که 5 سال در تلاش برای تهیه این میثاق است ، معتقد است که حضور روستائیان با حضور روستائیان برای کنار گذاشتن این آداب و رسوم دست و پا گیر آغاز می شود.
فروش خانه برای مراسم تشییع جنازه
جرقه میثاق در ذهن “محمد شیری” ، یک فعال فرهنگی در دهکده قراکاند ، هنگامی که او خبر فروش خانه را برای ناهار و شام شنید ، برداشته شد. “یک خانواده در دهکده ما خانه های خود را برای تهیه ناهار و شام ، سوم و هفتم آن مرحوم فروختند ؛ یعنی آواره و غیر ضروری برای خانواده آن مرحوم به قیمت یک مجمع مناسب! برای این رویداد پس از یک سال ، خانواده دیگری به عنوان یک پایتخت دو گاو داشتند و مجبور شدند یک شام و ناهار بخورند. یکی ذبح گاوها ؛ یعنی او سرمایه خود را در این مراسم قرار داد. “
مراسم عزاداری و عزاداری همیشه وجود داشته و با اعتقادات و فرهنگ مذهبی گره خورده است. با این حال ، برخی از سنت ها با گذشت زمان شاخ و برگهای زیادی دارند که هیچ اعتقادی ندارند. شیری ادامه می دهد: “پنج سال است که من با دوستانم در فضای مجازی در سایر شهرها کار کردم.” “هدف این است که هیچ خانواده ای در روستا نداریم که این سنت را رها کنند و فقط غم و اندوه از دست دادن محبوب خود را داشته باشند ، نه رنج پول برای این مراسم.”
وی در توضیح بیشتر می گوید که رها کردن آداب و رسوم روحانی در روستا ، خانواده ، به عزیز گمشده احترام نمی گذارد ، و این برای بازماندگان بسیار شرم آور است و ادامه می دهد: “اکنون ، پس از امضای میثاق و توافق نامه همه اهالی روستا ، خجالت می کشند “.
بدون ماندگار
Karakandis اکنون موافقت کرده است که به جای تنظیم شام و ناهار ، چیزهای دیگری را که منبع نعمت در روستا هستند جایگزین کنند. محمد شیری می گوید: “ساکنان اخیراً شرکت کرده اند و مسجد روستا بازسازی شده است.” اکنون می توانیم مدرسه روستا را بازسازی کنیم ، به عنوان یک پاداش خوب ، مهر و موم سازی و کشاورزی ماهی را بسازیم. “
او از احیای انسان است – یکی همچنین در مورد این توافقنامه گزارش می دهد. در یک رسم محبوب در بین قبایل LUR ، پس از دفن آن مرحوم ، اقوام اقوام و همسایگان میهمان هستند و در این مدت دوستان و آشنایانی مانند گوسفند ، برنج ، روغن ، شکر ، چای یا پول نقد به نام Pressone یا PressOne آنها آن را به خانه مرحوم می فرستند. این رسم ، به نام Yastama ، در بین قبایل ترکیه نیز رایج است ، که برای خانواده و دوستان عزاداری داوطلبانه برای مراسم تشییع جنازه داوطلبانه است.
بازخورد
فیلم میثاق ، که برای چند روز در صفحه اینستاگرام روستا بازدید شده است ، به 6000 لایک ، 6000 نظر و 6000 ارسال شده است و بیش از 6000 بار دیده شده است. محمد شیری می گوید: “پس از این پست ، تعداد طرفداران بشقاب از 4 به 4 افزایش یافت.”
همانطور که معلوم است ، کار خدادادی ساکنان مورد توجه قرار می گیرد و الگوی بسیاری از شهرها و روستاهای دیگر خواهد بود. روستای کوهستانی و ییلاقی دارای 2 خانوار و بیش از 5 نفر است. حرفه اصلی کشاورزی و دام است. این دهکده دارای دو تپه باستانی است که قدمت آن به میثاق پارتیایی باز می گردد و چشمه ای که حتی در هنگام کم آبی شدید خشک نشده است.
عهد
میثاق آغاز می شود: “پس از شهادت جعفر ابن ابی طالب (جعفر تایار) ، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور داد تا غذا را به خانه جعفر بفرستند تا خانواده وی هیچ نگرانی دیگری نداشته باشند جز آن از دست دادن جافار طبق سنت پیامبر ، اگر حتی صاحبان عزاداری دیگران را به غذا خوردن در خانه آن مرحوم دعوت کنند ، آنها شایسته رفتن نیستند زیرا غذا خوردن به فاجعه و در خانه آنها یکی از آنها بود اقدامات مردم قبل از ظهور اسلام و دوره نادانی در پی آقا پیامبر ، کاهش رنج متوفی ، جلوگیری از عجیب و غریب و تحمیل هزینه های اضافی برای خانواده آن مرحوم ، آنها موافقت کردند:
حذف سوم ، هفتم ، هفتم ، چهل گره و سالگرد
تاج ، پرچم ، پلاکارد و سایر موارد مشابه را بردارید
حذف اطلاعات عمومی
بکرقەararی barmahn beۆ ئ ئ ئ suvhی ئaشnaیna و besthan ddrجیکیك
میوه و پذیرایی را فقط با چای ، خرما و هالوا بردارید