اخبار روز

انرژی های تجدیدپذیر دیگر یک «جایگزین» نیست.

به گزارش ایمنا، سیستم های انرژی خورشیدی و بادی دیگر گزینه های “جایگزین” در نظر گرفته نمی شوند و استفاده از آنها بسیار گسترده تر از سوخت های فسیلی است. بسیاری از شهرها در سراسر جهان به طور فعال از منابع مختلف انرژی تجدیدپذیر به عنوان بخشی از استراتژی خود برای دستیابی به هدف کربن صفر استفاده می کنند.

انرژی بادی در سال 2000 در ایالات متحده، اروپا در سال 2010 و چین در سال 2019 به برابری شبکه رسید، به این معنی که تولید انرژی بادی از آن تاریخ مقرون به صرفه تر از تولید سوخت فسیلی بوده است. برابری شبکه خورشیدی نیز در سال 2014 به دست آمد.

تعریف و انواع انرژی های تجدیدپذیر

انرژی های تجدیدپذیر از منابع تقریبا نامحدودی به دست می آید که به طور طبیعی بدون نیاز به دخالت انسان بازسازی می شوند. انرژی های تجدیدپذیر را نباید با انرژی سبز و کم تاثیر اشتباه گرفت. انرژی پایدار، نه لزوماً تجدید پذیر، مشخصه ای است که برای توصیف انرژی سبز نوظهور و پرهزینه استفاده می شود.

بر اساس دستورالعمل اتحادیه اروپا، انرژی های تجدیدپذیر به گروه های انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی، انرژی زمین گرمایی، انرژی امواج، زیست توده و سوخت زیستی تقسیم می شوند.

نیروی خورشیدی

انواع مختلفی از انرژی خورشیدی وجود دارد. ساده ترین و مستقیم ترین آنها استفاده از نور خورشید برای گرم کردن خانه ها یا منابع آب با کلکتور خورشیدی است. محبوب ترین سیستم های تولید انرژی خورشیدی نیز شامل پنل های خورشیدی است که نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

دولت آلمان از اول ژانویه 2023، نصب پنل های خورشیدی در حداقل 30 درصد از سطح سقف یا نما برای ساختمان هایی که در حال بازسازی یا ساخت و ساز جدید در برلین هستند، اجباری خواهد بود. علاوه بر این، نیروگاه های حرارتی خورشیدی بزرگ از هلیواستات یا آینه برای تولید انرژی از نور خورشید استفاده می کنند.

بر اساس معیار ERoEI که برای اندازه گیری بازگشت انرژی از انرژی سرمایه گذاری شده معرفی شده است. به ازای هر ژول انرژی خورشیدی که برای ساخت و نگهداری یک پنل خورشیدی استفاده می شود، بین 1.7 تا 20 ژول انرژی مفید تولید می شود.

انرژی باد

انرژی باد از ژنراتورهایی استفاده می کند که هم در خشکی و هم در دریا قابل نصب هستند و به عنوان یک موتور برگشت پذیر عمل می کنند که با باد می چرخد ​​و انرژی الکتریکی تولید می کند. در شهر کوچک راکپورت، میسوری آمریکاچهار توربین بادی مجاور سالانه 16 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می کنند. این مقدار بیش از انرژی مورد نیاز ساکنان آن است که 13 میلیون کیلووات ساعت در سال تخمین زده می شود.

برق آبی

برق آبی از یک توربین برای مهار قدرت آب جاری استفاده می کند. اگرچه ERoEI انرژی آبی می‌تواند بسیار بالا باشد، اما این انرژی به دلیل تأثیر بر مناطق اطراف و جوامعی که سدها در آن قرار دارند، یک گزینه بحث برانگیز است. منابع عظیم برق آبی در 47 شهر برزیل تا 70 درصد انرژی مورد نیاز را پوشش دهد.

انرژی زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی از گرمای موجود در زمین استفاده می کند و از آن برای گرم کردن منابع آب ساختمان ها استفاده می کند یا با تولید بخار آب امکان تولید برق را فراهم می کند. ریکیاویک با توجه به موقعیت جغرافیایی خود از فعالیت های زمین گرمایی قابل توجهی بهره می برد و گرمای بیش از 90 درصد ساکنان خود را تامین می کند و بخش قابل توجهی از نیاز برق آنها را تامین می کند.

انرژی موج

یک ژنراتور می تواند از انرژی موج حاصل از فرکانس امواج اقیانوس برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کند. این منبع با انرژی آبی کمتر شناخته شده مرتبط است که می تواند بر اساس فشار اسمزی در مناطقی که آب شیرین با آب دریا ملاقات می کند، تولید شود.

انرژی زیست توده

انرژی زیستی که سوخت زیستی نیز نامیده می شود، انرژی حاصل از زیست توده مانند فضولات حیوانات و بقایای محصولات کشاورزی و مواد غذایی است. استفاده از این نوع انرژی بسیار بحث برانگیز است زیرا بسیار گران است، کربن را در اتمسفر آزاد می کند و به طور ناپایدار قیمت مواد غذایی اساسی را افزایش می دهد. علاوه بر این، ERoEI این انرژی به ندرت از یک فراتر می رود.

در استکهلم 90 درصد از سیستم گرمایش منطقه ای شهر با انرژی زیست توده از بقایای جنگل های محلی و زباله های چوبی تامین می شود که توسط شورای نظارت بر جنگل تایید شده است.

سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر

ساده ترین راه برای سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر نصب پنل های خورشیدی یا سرمایه گذاری مستقیم در مزارع بادی است. به دلیل کمبود منابع، قیمت سوخت های فسیلی در حال افزایش است و دشواری استخراج این منابع محدود و آلاینده، معیارهای EroEI آنها را کاهش می دهد. به عنوان مثال، EroEI بنزین در سال 1940 100 بود و امروز 8 است.

برخلاف سوخت‌های فسیلی، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود. به عبارت دیگر، هر چه خانوارها، شهرها و دولت ها سیستم های انرژی خورشیدی و بادی را در نزدیکی شهرها نصب کنند، برق آنها انعطاف پذیرتر و مقرون به صرفه تر می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا