اندازه گیری میزان اکسیژن آب های قطبی آلاسکا تا نروژ با استفاده از دستگاه محقق ایرانی دانشگاه دوک

این محقق ایرانی در پروژه تحقیقاتی پسا دکتری خود دستگاهی ساخت که میزان اکسیژن تولید شده توسط فیتوپلانکتون ها را با استفاده از ایزوتوپ های اکسیژن محاسبه می کند و طی یک سفر تحقیقاتی سه هفته ای از آلاسکا به نروژ مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، علیرضا مرشیعی یکی از محققان ایرانی است که برای اهداف تحقیقاتی از قطب شمال بازدید کرده است.

او مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه بوعلی سینا همدان و کارشناسی ارشد را در رشته سازه های ساحلی در دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان رساند. این محقق دکترای خود را در رشته اقیانوس شناسی از دانشگاه ایالتی فلوریدا دریافت کرد و در حال حاضر یک محقق فوق دکتری در دانشگاه دوک است که به مطالعه تغییرات آب و هوا در اکوسیستم های دریایی می پردازد.

حوزه تحقیقاتی این محقق ایجاد ابزارهای جدید برای مطالعه شیمی، زیست شناسی و فیزیک دریا است.

پروژه فوق دکتری علیرضا مرشی، ساخت دستگاهی برای اندازه گیری میزان اکسیژن تولید شده توسط فیتوپلانکتون ها است. با این فناوری جدید می توان وضعیت اکوسیستم های دریایی را به صورت زنده بررسی کرد.

علیرضا مرشی، یکی از دانشجویان ایرانی در مقطع فوق دکتری دانشگاه دوک در گفت وگو با ایسنا: وی درباره جزئیات طراحی و ساخت دستگاه GOPTICAS گفت: در این فناوری گازهای محلول در آب دریا استخراج شده و پس از عبور از راکتور دستگاه، ایزوتوپ های اکسیژن موجود در گاز استخراج شده اندازه گیری و در نهایت میزان اکسیژن تولید شده توسط فیتوپلانکتون ها اندازه گیری می شود ایزوتوپ های محاسبه شده.

این محقق یکی از اقیانوس شناسان ایرانی که از قطب شمال بازدید کرده است، برای اولین بار این فناوری جدید را بر روی کشتی Le Commandant Charcot شرکت فرانسوی Ponant نصب کرد و در سفری سه هفته ای از آلاسکا به نروژ عملکرد این دستگاه را ارزیابی کرد. .

این محقق ایرانی از دانشگاه دوک به ایسنا گفت: نتایج اولیه این تحقیقات حاکی از فعالیت کم فیتوپلانکتون ها در این قسمت از اقیانوس منجمد شمالی است.

اندازه گیری میزان اکسیژن آب های قطبی آلاسکا تا نروژ با استفاده از دستگاه محقق ایرانی دانشگاه دوک

مرزی فیتوپلانکتون را موجودات کوچکی می دانست که در اکوسیستم های دریایی مصرف می شوند و دی اکسید کربن حدود نیمی از اکسیژن سیاره را تولید می کند.

وی افزود: گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ های قطب شمال تاثیر مستقیمی بر زندگی این موجودات و در نهایت آب و هوای کره زمین خواهد داشت. فناوری جدید توسعه یافته و فناوری های جدید از این دست مطالعه این تغییرات آب و هوایی را تسهیل می کند و به حفاظت از محیط زیست دریایی کمک می کند.

اندازه گیری میزان اکسیژن آب های قطبی آلاسکا تا نروژ با استفاده از دستگاه محقق ایرانی دانشگاه دوک

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما