اخبار روز

انحلال 2 موسسه اعتباری و یک بانک.


به گزارش پی ام آپ به نقل از تسنیم، روابط عمومی وزارت اقتصاد و دارایی در پاسخ به گزارشی با عنوان «نیاز به احتیاط در تحلیل آمارهای مثبت» توضیح داد: سیاست تثبیت به معنای تثبیت قیمت ها نیست. تثبیت به دنبال حذف شوک ها و تثبیت تکامل اقتصاد کلان است.

سیاست های دولت کاملاً برای کنترل تورم طراحی و تنظیم شده است. یکی از مهمترین اصلاحات نهادی اقتصاد ایران بی شک اصلاح نهاد بانک مرکزی است و از این حیث لایحه بانک مرکزی که با همکاری و تعامل دولت و مجلس تهیه شده است یکی از کلیدهای آن است. اصلاحات اقتصادی در حوزه پولی و بانکی.

همچنین در متن لایحه برنامه هفتم توسعه به طور ویژه اصلاحات در نظام بانکی، نظام بودجه و صندوق های بازنشستگی و خوشبختانه در حوزه بودجه و اصلاحات بانکی بیشترین احکام لازم مطرح شده است. توسط کمیسیون تلفیق مجلس هرچند در کمیسیون تلفیق نکات جدیدی به متن این لایحه اضافه شده که برخی از آنها به تصویب دولت نرسیده است، اما دولت در تلاش است تا با همکاری مجلس محترم به بررسی آنها بپردازد.

دولت برای اصلاح حوزه بانکی منتظر لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بانک مرکزی نشد. با اخذ مجوزهای لازم از شورای هماهنگی سران قوا، اختیارات خوبی به بانک مرکزی و دولت برای ساماندهی نظام بانکی داده شده و در این راستا امسال سه موسسه اعتباری و یک بانک خصوصی منحل خواهند شد. مدتی پیش موسسه اعتباری توسعه منحل شد و روند انحلال آن آغاز شد و در پایان سال دو موسسه و یک بانک این روند را طی خواهند کرد.

در برنامه هفتم توسعه بدهی دولت به بانک ها مشخص می شود تا بدهی های دولت به بانک ها در مدت 5 سال تعیین شده به اوراق تبدیل و تسویه شود. این اقدام تاثیر بسیار عمیقی در اصلاح اختلاف بانک های دولتی خواهد داشت.

همچنین با اختیارات و تکالیفی که در برنامه هفتم توسعه و قانون بانک مرکزی برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده است، بانک‌های غیرمعامل در مسیر تعیین تکلیف قرار گرفته‌اند.

برای حل دائمی اختلافات، دولت در حال پرداخت بدهی های معوق خود به سیستم بانکی و صندوق های بازنشستگی است، به طوری که سال گذشته مبلغ 100 میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق بازنشستگی تسویه شد و روند تسویه بدهی ها در سال جاری و خواهد شد. سال آینده ادامه یابد. علاوه بر این، دولت در برنامه هفتم توسعه پیشنهادات خاصی برای کاهش اختلاف صندوق های بازنشستگی ارائه کرده است. دولت امیدوار است با تصویب این پیشنهادها در برنامه هفتم توسعه بتواند در پنج سال آینده گام های جدی تری برای رفع نابرابری صندوق های بازنشستگی بردارد.

از این رو دولت سیزدهم با شناسایی عوامل ایجاد تورم در اقتصاد کشور راه حل خود را به صورت پایدار در دستور کار خود قرار داده و در 6 ماهه نخست سال جاری آثار کوتاه مدت آن را می توان مشاهده کرد. بنابراین بر اساس گزارش بانک مرکزی و مرکز بر اساس آمار ایران، نرخ تورم 15 درصد کاهش یافته است و بازار دارایی از جمله بازار ارز بسیار ثابت مانده است. ادامه این سیاست ها در چند سال آینده قطعاً باعث کاهش نرخ تورم و تثبیت اقتصاد کلان خواهد شد.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا