اخبار روز

انحلال بانک های بد در سال های آینده


اضافه برداشت های نجومی بانک های نتراز و تاثیر آن بر تورم باعث شده است که «انحلال این بانک» به عبارتی پرتکرار در اظهارات مسئولان اقتصادی کشور تبدیل شود. در آخرین مورد از این اظهارات، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم بار دیگر از انحلال بانک های نتراز صحبت کرد.

وزیر اقتصاد در جمع اعضای جبهه اسلامی ایران گفت: امسال دو مؤسسه مالی را منحل می کنیم و قبل از پایان سال نهاد دیگری را تعیین می کنیم و دو سه تا با این موضوع ادامه می دهیم. سال ها.” می دهیم.”

وی ادامه داد: بدون برخورد با بانک ها و مؤسسات مالی متخلف برخورد می کنیم و این اتفاق برای برخی مؤسسات بانکی در سال 1403 رخ داد.

بیشتر بخوانید: ادعای وزیر اقتصاد: چای دباش دلار را پس داده و اموال مردم راه به جایی نبرده است.

خاندوزی درباره موسسه اعتباری نور و شبهات مطرح شده در مورد انحلال آن نیز توضیح داد: در موضوع موسسه اعتباری نور گفتیم که سپرده گذاران به بانک ملی مراجعه کنند و پول آنها آنجاست، جریان شبکه های بین المللی و رسانه های متخاصم بر این موضوع متمرکز شد. موضوع ترساندن مردم است، اما انشالله در سال های آینده مشکل بانک های بد حل خواهد شد.

فرصت 6 ماهه برای انتقال به بانک های نتراز

در عین حال، وزیر دارایی تخصیص بانک های معوق را به چند سال آینده موکول کرده است، زیرا اوایل امسال رئیس کل بانک مرکزی به بانک ها فرصت شش ماهه داده بود تا نسبت به رفع وام های معوق خود اقدام کنند.

محمدرضا فرزین بعدازظهر فروردین وی در این ماه با تشریح وضعیت بانک های غیر فعال از برخورد با بانک های خصوصی و دولتی غیر فعال و نام بردن نام برخی بانک ها در نیمه اول امسال خبر داد.

رئیس کل بانک مرکزی چند روز بعد در جمع مدیران عامل بانک ها از فرصت 6 ماهه بانک مرکزی تا برخی بانک های معلق تا پایان شهریور ماه از اصلاح اضافه برداشت های خود خبر داد و تاکید کرد: اگر بانکی همیشه ناراضی بوده و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد، بانک مرکزی ناگزیر باید نسبت به تعیین تکلیف و انحلال آن بانک اقدام کند.

تاکید رئیسی بر انحلال بانک های بد

مدتی پس از اولتیماتوم فرزین به بانک های نتراز، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز در صحن علنی مجلس حاضر شد. یکی وی اصلاح بانک های ناسالم را یکی از محورهای برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و تاکید کرد: این برنامه بانک ها را به سه دسته «سالم»، «ناسالم اصلاح شدنی» و «ناسالم غیرقابل اصلاح» تقسیم کرده است. . وی همچنین تاکید کرد: بانک‌های ناسالم و غیرقابل اصلاح به دلیل آثار مخربی که بر اقتصاد می‌گذارند منحل می‌شوند.

غول های ناتراز چطور؟

اکنون با پایان یافتن مهلت تعیین شده برای بانک های معوق و رسیدن به ماه های پایانی سال، تنها دو نهاد مالی و اعتباری تعیین شده اند، اما همچنان اخباری از وضعیت بانک های بزرگ به گوش می رسد که بر اساس گزارش های متعدد نقش برجسته ای در رشد پایه پولی و تورم در سال های اخیر دارند، اما نداشته اند. حال باید منتظر ماند و دید که وضعیت این بانک ها در سال های آینده تا کجا پیش خواهد رفت.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا