اخبار روز سینما

انتقاد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به فیلم «برادران لیلا»: فیلمی که دختر به پدر سیلی می زند نباید پخش شود/ عده ای برای اهداف اقتصادی به فرهنگ لطمه نزنند.

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ (pmup.ir):

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست اندیشکده‌هایی که با حضور مدیران و مسئولان بستر اینترنتی برگزار شد، با اشاره به روز عرفه گفت: تاکید مهم عرفه. دعا این عبارت است که «کل دنیا مظهر آن است» و آن را هنری پسندیده می کند. قدرت خدا را نشان می دهد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این تصمیم دیر اتخاذ شد اما تصمیم درستی است و معتقدیم کارشناسان و هنرمندان باید استفاده شود.” در حاکمیت هنر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فضای رسانه ای ایجاد شده پیرامون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت صوتی و تصویری فضای دقیقی نیست، زیرا هنوز مصوبه ابلاغ نشده است.

خسروپناه تصریح کرد: حوزه صوت و تصویر دو متولی اصلی در کشور دارد که شامل صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این تقسیم بندی وظایف در 5 بند به وضوح مشخص شده است.

وی ادامه داد: بند «6» این مصوبه مربوط به سیاست ها و اصول است، این بند مشخص می کند که چقدر به حاکمیت بخش خصوصی اعتقاد داریم یا خیر؟ قطعاً این تصمیم عاقلانه ای نیست که بار فرهنگ را بر دوش دولت بگذاریم، بلکه حلقه های میانی مردم نیز باید در هنر حضور فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: تاکید رئیس جمهور این است که صحبت های ذینفعان در خصوص تصویب صوت و تصویر شنیده شود چرا که تصور ایشان از تقسیم کارها درست نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حوزه های صوتی و تصویری متعددی وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتر دارد، ادامه داد: باید در موضوع صوت و تصویر جهانی بحث های شناختی صورت گیرد و بحث های لازم انجام شود.

خسروپناه ادامه داد: یکی از سوالات مهم این است که آیا صدا و تصویر را باید حاکم دانست یا خیر؟ اکثر مقامات و قانونگذاران معتقدند که چون جنبه عمومی دارد، حاکمیتی است; اما آیا همه بخش‌های حکومت شما باید دارای حاکمیت باشد یا مردم نیز باید در آن مشارکت داشته باشند؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع صوت و تصویر فراگیر دارای ابهامات قانونی است که باید برطرف شود. همچنین طی این مصوبه، هنرمندان نسبت به امنیت شغلی ابراز نگرانی کرده اند که باید روشن شود. از سوی دیگر، فعالان پلتفرم باید مطمئن باشند که مصوبه به دنبال کاهش فعالیت ها نیست، بلکه به دنبال افزایش و بهبود فعالیت ها در حوزه صدا و تصویر است.

خسروپناه جنبه فرهنگی قطعنامه را از اهمیت ویژه ای برشمرد و اظهار داشت: نباید فیلمی ساخته شود که به کانون خانواده آسیب وارد کند. فیلمی که دختر به پدر سیلی می زند نباید پخش شود. تهیه کنندگان، کارگردانان و بازیگران باید از کانون خانواده دفاع کنند. برخی افراد نباید برای اهداف اقتصادی به فرهنگ لطمه بزنند.

وی خواستار تشکیل یک برنامه تلویزیونی جهانی صوتی و تصویری شد تا کارشناسان در حوزه های مختلف نظر خود را اعلام کنند. رادیو و سایر بسترها باید این گفتگوها را ادامه دهند تا بتوانیم از این گفتگوها خرد جمعی به دست آوریم.

سید محمد هاشمی، معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مصوبه جامع صوتی و تصویری گفت: این مصوبه همچنان موضوعی باز برای دولت و وزارت ارشاد است. همچنین تاکید می شود که نظرات مردم به عنوان ذینفع اصلی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر صدا و تصویر فراگیر را آینده نگر و تکنولوژیک تعریف کنیم، تقسیم کارها به وضوح مشخص می شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بر اساس مصوبه جامع صوتی و تصویری، تمامی حوزه هایی که بر عهده وزارت ارشاد بوده بر عهده این وزارتخانه باقی می ماند. ما جلسات خوبی با ساترا داشتیم و به تقسیم کار خوبی رسیدیم. محدوده سریال ها و برنامه های داخلی ایرانی که جنبه تلویزیونی دارند در حوزه پخش خواهد بود در غیر این صورت با وزارت ارشاد مطابقت دارد.

هاشمی گفت: مدل نظارت مانند هیئت نظارت بر مطبوعات است. در این کمیته نمایندگانی از حوزه های مختلف حضور دارند و الگوی موفقی است.
به توصیه ساترا، گفتگو کاملاً باز است.

سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم صدا و سیمای فراگیر در فضای مجازی (ساترا) نیز در این نشست اظهار داشت: تولیداتی در حوزه وزارت ارشاد وجود دارد که در حوزه این وزارتخانه باقی مانده است، مانند کتاب و فیلم در اختیار این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه گفتگو در شورای ساترا کاملا باز است، ادامه داد: در 40 هفته کاری از سال 1401، 48 جلسه کاری برگزار کردیم و با وجود تعطیلات، جلسات به قوت خود باقی ماند. ما 500 قسمت از سریال را پخش کرده ایم که بیش از 200 قسمت آماده پخش است.

در این جلسه فعالان صوتی و تصویری نیز حضور داشتند و موضوعات مختلفی از جمله تقسیم وظایف وزارت ارشاد و صدا و سیما، امنیت شغلی سینماگران، تبیین وظایف صدا و سیما در حوزه های مختلف، امکان برون سپاری صدا و سیما، نظارت دقیق بر صدا و سیما را مورد بحث و بررسی قرار دادند. تولیدات نمایش خانگی، وظیفه برجسته تلویزیون اینترنتی.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا