اخبار روز سینما جهان

انتقاد جورج لوکاس از نبود فکرهای اصیل در هالیوود / همه فیلم‌ها تکراری شده!

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین – جورج لوکاس خالق «جنگ ستارگان» که در سال 1977 با ساخت اولین قسمت از این فرانچایز محبوب به جایگاهی افسانه ای در دنیای فیلمسازی دست یافت، نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن امسال را از دوست و همکار قدیمی او، کارگردان فرانسیس فورد کاپولا. سه گانه «پدرخوانده» گرفته شد. لوکاس در تمام دوران حرفه ای خود که از سال 1971 شروع شد و تا امروز ادامه دارد، تنها 6 فیلم را کارگردانی کرده است. 4 فیلم از فرانچایز “جنگ ستارگان” و دو فیلم “THX 1138” و “گرافیتی آمریکایی”. البته لوکاس به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی یا نویسنده در طول سال‌ها در پروژه‌های مختلفی شرکت داشته و به ساخت فیلم‌هایی که به آن‌ها علاقه داشته کمک کرده است، مانند «کاگموشا» به کارگردانی آکیرا کوروساوا یا فرانچایز معروف دوست و همکارش. استیون اسپیلبرگ، «ایندیانا جونز». . او اکنون در سن 80 سالگی به وضعیت کنونی سینما و آینده آن فکر می کند.

مثل همین الان

همشهری آنلاین نوشت: او که در جشنواره کن امسال در مصاحبه ای شرکت کرده بود، از وضعیت کنونی سینما حرف های جالبی زد. وی در پاسخ به این سوال که سینما تا 10 سال دیگر در چه وضعیتی قرار می گیرد، گفت: وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد، مشابه است. وضعیت فعلی این است که هیچ کس نمی داند باید چه کار کند، به خصوص در بسترهای پخش آنلاین، این وضعیت بیشتر از فیلم ها صادق است، اما در فیلم ها وضعیت به همین منوال است. داستان هایی که گفته می شود، همان داستان های قدیمی است. می گویند بیایید دنباله ای برای این فیلم بسازیم یا نسخه دیگری از این فیلم بسازیم. فقط فیلم‌ها نیستند که این‌گونه هستند، اما تقریباً هیچ چیز ایده اصلی ندارد.”

وی در ادامه افزود: فضا همینطور است، من فیلم خوبی دیده ام، بیایید فلان فیلم را بسازیم، فیلم ها به این صورت می فروشند، اگر بروید و بگویید من چیزی دارم که تا به حال ندیده اید و خارج از تصور شماست. بسیار بعید است که بتوانید با ساخت فیلم موافقت کنید.”

تسلیم شدن

«جنگ ستارگان» احتمالاً با ارزش‌ترین دارایی از تعداد روزافزون اسپین‌آف‌ها و دنباله‌های آن است، اما لوکاس علیرغم داشتن چیزهای زیادی در ذهن خود برای مدت نسبتاً طولانی درگیر این فرانچایز علمی تخیلی غیرقابل توقف نبوده است. درباره سینمای امروز و آینده آن او در سال 2012 امپراتوری لوکاس فیلم را به قیمت 4 میلیارد دلار به دیزنی فروخت و با فیلم ها، بازی ها، نمایش ها و اسپین آف هایی که در چنته دارد، جنگ ستارگان به هیولایی کاملاً متفاوت از آنچه که بود تبدیل شده است.

به گفته لوکاس، خوب یا بد، دنیای «جنگ ستارگان» تحت هدایت دیزنی به سمت و سویی کاملا متفاوت سوق داده شده است. لوکاس در این مصاحبه در این باره گفت: “من تنها کسی بودم که واقعا می دانستم جنگ ستارگان چیست… کسی که این دنیا را به خوبی می شناخت زیرا این دنیا حاوی ظرافت ها و پیچیدگی های زیادی است.” مثلاً «زور»؛ هیچ کس “زور” را درک نکرد. بعد از اینکه شرکتم را فروختم و آنها شروع به ساخت قسمت‌های جدید کردند، بسیاری از ایده‌هایی که در فیلم‌های اصلی وجود داشت کنار گذاشته شد. اما این همینه که هست. قرض می دهی و تسلیم می شوی».

این 4 دوست فیلمساز هستند

لوکاس در این مصاحبه با خود از کمک های فرانسیس کاپولا در سینما گفت. جورج لوکاس، فرانسیس فورد کاپولا، استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی از نسل طلایی هالیوود جدید هستند که دوستی دیرینه ای با یکدیگر دارند و تقریباً همگی با تماشای فیلم های بزرگ سینما به هنر هفتم علاقه مند شدند. کارگردانان در کودکی در بین این چهار نفر، کاپولا امسال با پروژه جاه طلبانه «مگالوپولیس» در کن 2024 حضور داشت و فیلمش منتقدان را به دو گروه تقسیم کرد. سال گذشته اسکورسیزی «قاتلان ماه کامل» را روی پرده داشت و قصد دارد در آینده فیلمی بسازد و اخبار پروژه های جدیدش همچنان به گوش می رسد. آخرین فیلم اسپیلبرگ «خانواده افسانه ای» نام داشت که به نوعی زندگی نامه این کارگردان کهنه کار به حساب می آمد.

۲۲۰۵۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا