اخبار روز سینما

انتقاد از خبرگزاری دولتی در صدا و سیما: در سال های اخیر با وجود صرف هزینه های زیاد، جز در موارد معدودی نتوانسته برندسازی زیادی انجام دهد/ حضور رشیدپور و گلزار گامی رو به جلو در ساختن بیشتر است. اعتماد به مخاطب

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ (pmup.ir):

خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت: در روزهای اخیر انتشار خبر غیررسمی تولید برنامه هایی با حضور محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور در تلویزیون موجی از بازتاب ها را به همراه داشته است. عده ای از حضور این دو چهره سرشناس قدردانی کردند و عده ای هم آن را دوست نداشتند و مخالفت خود را اعلام کردند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: سیاست های تلویزیونی در سال های اخیر با انتقاداتی همراه بوده است. یکی از انتقاداتی که در سال های اخیر به تلویزیون وارد شده، سیاست کنار گذاشتن چهره هایی چون عادل فردوسی پور، مهران مدیری، رامبد جوان، احسان علیخانی، رضا رشیدپور، محمدرضا گلزار و… است.

هر بار که این موضوعات مطرح می‌شد، تلویزیون اطمینان می‌داد که این چهره‌ها از قلم نیفتاده‌اند و می‌توانند با این رسانه همکاری کنند، اما چون برنامه‌ای با حضور این چهره‌ها پخش نشد، رسانه ملی این موضوع را پشتوانه عملیاتی ندانست.

حالا انتشار خبر غیررسمی بازگشت محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور به میز تلویزیون موج جدیدی از بحث ها پیرامون سیاست جدید رسانه ملی را تقویت کرده است. این یک اصل حرفه ای در تمام رسانه های سمعی و بصری دنیاست که تمام تلاش خود را می کنند تا از نقاط قوت خود بهره ببرند و از حضورشان برنامه های پرمخاطب تولید کنند.

در تلویزیون ما روند کناره گیری سلبریتی ها در مدت محدودی اتفاق افتاد و زمانی تقریباً بخشی از شخصیت های معروف سال های آخر تلویزیون روند برنامه سازی را رها کردند. این غیبت ناگهانی برای مخاطب بسیار محسوس بود و در عین حال این شبهه که تلویزیون به ستاره هایش اعتقادی ندارد قوت گرفت.

عدم ارائه توضیحات کافی از سوی تلویزیون به همراه عدم حضور این چهره ها، این شبهه را به قطعیت نسبی تبدیل کرد و از آنجایی که این چهره ها گاهاً مسئول برنامه های پرمخاطب تلویزیونی بودند، ناگهان تعداد بینندگان این رسانه کاهش یافت. و اتفاقات خوبی برای تلویزیون افتاد مشخص نشده است.

اما حالا خبر حضور این 2 مجری در برنامه های آینده تلویزیون موجی ایجاد کرده است. این تصور که هر رسانه ای بدون حضور چهره های شناخته شده اش می تواند مخاطبان وسیع و گسترده ای داشته باشد در فرهنگ لغت رسانه ها جایی ندارد. علاوه بر این رسانه ملی در سال های اخیر به جز در موارد معدودی نتوانسته است با صرف هزینه های هنگفت برندسازی انجام دهد.

یکی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیونی اخیرا حسینیه معلا بوده که آمار بینندگان تلویزیون را در چند وقت اخیر به نفع خود تبدیل کرده است. حال اگر این برنامه از حضور متخصصان مداح شناخته شده بهره مند نمی شد، آیا این برنامه به این سطح از موفقیت دست می یافت؟ احتمالا نه. بنابراین بهره مندی از چهره های آشنا اهرم و خطری مطمئن است که تلویزیون های سراسر دنیا حتی با صرف هزینه های زیاد به آن متوسل می شوند و به نتایج مطلوب می رسند.

برخی کارشناسان پذیرش حضور این دو سلبریتی را گامی در جهت اعتمادسازی بیشتر تلویزیون به مخاطبان خود می دانند و معتقدند این روند افزایش بیننده و البته رضایت از این رسانه را در پی خواهد داشت. از نظر این کارشناسان تلویزیون، رسانه یک مخاطب انبوه است و باید همه سلیقه ها را در نظر بگیرد. مهمتر از آن، تلویزیون در رقابت فراملی باید خود را با فرمول جهانی وفق دهد و با برخی شاخص ها سازگاری پیدا کند. به همین دلیل رسانه بزرگی مانند تلویزیون نمی تواند نسبت به خواسته های مخاطب بی تفاوت باشد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا