اخبار روز

به زودی خودروهای داخلی با نرخ شورای رقابت عرضه می شوند!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار داشت: بر اساس فصل نهم اصل 44 قانون اساسی، چنانچه شورای رقابت بازاری را انحصاری تشخیص دهد، تنظیم این بازار مطابق با شورای رقابت و این قانون است.این قانون اولی بر هر قانون جاری است.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در پاسخ به این سوال که آیا می توان سیستم یکپارچه خودرو را حذف کرد و فعلا خودروهای با این سیستم را در اختیار خودروسازان قرار نداد؟ وی بیان کرد: بر اساس فصل نهم اصل 44 قانون اساسی، اگر شورای رقابت بازاری را انحصاری تشخیص دهد، تنظیم کننده آن بازار، شورای رقابت است و این قانون اولین قانون فعلی است.

وی گفت: پس از پایان مهلت مصوبه سه قوه که قیمت گذاری خودرو را به دست وزارت صمت واگذار کرد، مجدداً از شورای رقابت خواسته شد تا طبق قانون این بازار را به صورت خودکار تنظیم کند، بنابراین شورای رقابت مصوبه «تنظیم بازار خودروی سواری» یا همان مصوبه ۵۴۳ را در مورخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ مصوب کرد.

توکلی تصریح کرد: در واقع بر اساس این مصوبه و قوانین حاکم در کشور، تنظیم بازار خودرو بر عهده شورای رقابت است و هیچ نهادی از جمله وزارت امنیت نمی تواند در این زمینه برخلاف قانون اقدام کند. فرمان شورای رقابت بدون مبنای قانونی تخلف صورت گرفته است و لذا هرگونه اظهارنظر خارج از چارچوب مصوبات جاری شورای رقابت فاقد اعتبار است.

وی افزود: مصوبه 543 شورای رقابت به صراحت نحوه فروش خودرو را بیان می کند و بنابراین قطع این شکل از عرضه در واقع تخلف از دستورالعمل شورای رقابت است.

مدیر روابط عمومی مرکزی ملی رقابت اظهار داشت: یکی از نکات مترقی دستورالعمل ۵۴۳ نسبت به دستورالعمل‌های قبلی شورای رقابت این است که دستورالعمل ها به‌روز می شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد دستورالعمل‌ها اصلاح می‌شود ضمن اینکه وزارت صمت از طریق معاونت صنایع خودروی و همچنین سازمان حمایت بازوهای مشورتی شورای رقابت در حوزه خودرو هستند.

با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروهای سواری در کشور و بر اساس شاخص های تمرکز بالا؛ تقاضای انباشته در بازار؛ ممنوعیت یا محدودیت واردات در سالهای اخیر؛ قدرت انتخاب پایین مصرف کنندگان، برخی احکام قانونی از جمله ماده 12 قانون حمایت از خانواده و جوانان مصوب 24 مهر 1400; بند و تبصره (7) قانون بودجه سال 1401 کل کشور و تبصره 5 قانون اصلاح ماده (10) قانون نهم مصوب سازمان صنعت خودروسازی. آذر 1401 که وضعیت انحصاری این بازار را تشدید کرده است، ضمن دریافت نظرات و پیشنهادات مشورتی در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و بر اساس مفاد ماده 2 و ماده 7 قانون ارگانیک صنعت خودرو در جلسه شماره 543 یازدهم بهمن مصوب 1401 تنظیم بازار خودروهای سواری.

بر اساس بند 5 ماده 5، عرضه کنندگان خودرو موظفند فروش خودرو را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت کنند.

تاریخچه حذف سیستم یکپارچه خودرو چیست؟

با توجه به اظهارات اخیر عباس علی آبادی، وزیر حراست، مشاهده می شود که وزارت حراست بعد از سال ها نظر خود را نسبت به قیمت خودرو تغییر داده است. به نظر می رسد این بار وزارت حراست تصمیم گرفته است قیمت های رقابتی و آزاد را جایگزین قیمت های دستوری کند.

اگر این اتفاق بیفتد دیگر نیازی به طرح های فروش محدود و فصلی با محدودیت های متعدد نخواهد بود چرا که کارخانه ها به ازای هر خودرو تولیدی سود می برند. در حال حاضر منبع اصلی خرید خودرو از شرکت های دولتی، سیستم یکپارچه است که در صورت آزادسازی قیمت خودرو، دیگر پذیرای اعراب نخواهد بود. این موضوع اما امروز از سوی شورای ملی رقابت تکذیب شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا