اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

انتخاب یک فضانورد ایرانی به عنوان فرمانده ماموریت فضایی!/جزئیات

یورونیوز: روز چهارشنبه، ناسا اعلام کرد که خدمه ماموریت Crew-7 ماه آینده به فضا خواهند رفت.

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرد که هفتمین ماموریت فضاپیمای اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی به فرماندهی یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی-آمریکایی حدود چهل روز دیگر در 15 آگوست انجام می‌شود.

چهار خدمه در این پرواز نماینده چهار آژانس فضایی مختلف هستند. یاسمین مقبلی از ناسا فرمانده ماموریت، آندریاس موگنسن از آژانس فضایی اروپا خلبان و ساتوشی فوروکاوا از آژانس فضایی ژاپن به همراه کنستانتین بوریسوف از آژانس فضایی روسیه کارشناسان پرواز در این ماموریت خواهند بود.

این ماموریت مانند ماموریت های قبلی فضانوردان اسپیس ایکس با استفاده از کپسول دراگون و موشک فالکون 9 انجام خواهد شد.این موشک از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب خواهد شد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این چهار نفر حدود شش ماه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری می‌کنند و سپس از طریق فضاپیمایی به نام استقامت در کپسول دراگون به زمین بازگردند.

این اولین پرواز فضایی یاسمین مقبلی است که در سال 2017 به عنوان یکی از فضانوردان ناسا پی ام آپ شد.

خانم مقبلی که 40 سال سن دارد در آلمان غربی به دنیا آمده و در کودکی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرده است. خانواده او پس از انقلاب ۵۷ ایران را ترک کردند و به آلمان غربی رفتند.

او مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی هوافضا از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) دریافت کرد. او همچنین در مدرسه تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی در مونتری، کالیفرنیا شرکت کرد.

خانم مقبلی که قبلاً در نیروی دریایی آمریکا به عنوان خلبان هلیکوپتر خدمت می کرد، در چندین عملیات جنگی در زمان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان شرکت داشت.

اگر این ماموریت با موفقیت انجام شود، او اولین فردی ایرانی الاصل نامیده می شود که به صورت حرفه ای به فضا سفر کرده است. پیش از این انوشه انصاری به عنوان گردشگر خوداشتغال به فضا سفر کرده بود.

ماموریت Crew-7 یازدهمین پرواز فضایی خدمه SpaceX خواهد بود.

از سال 2011 که ناسا پس از چندین حادثه مرگبار فضاپیما را از شاتل خارج کرد، این سازمان برای اولین بار تصمیم گرفت وظیفه آوردن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی را به یک شرکت آمریکایی (اسپیس ایکس) واگذار کند.

این پروازهای فضایی مقدمه ای برای ماموریت های اعزام انسان به ماه و مریخ است که قرار است از اواخر سال 2024 به بعد آغاز شود.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا