اخبار روز

جزئیات دقیق قیمت گندم، امروز مشخص میشود!

امروز جلسه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی جهت تعیین قیمت گندم و ۳۲ مورد کالای اساسی در صنعت کشاورزی برگزار می‌شود.

به گزارش پی ام آپ، امروز، جلسه شورای قیمت‌گذاری برگزار می‌شود تا سیاست‌های حمایتی در مورد ۳۲ قلم کالای اساسی، از جمله ۱۵ محصول باغی و ۱۷ قلم زراعی، برای تعیین قیمت گندم و دوره زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به صورت دقیق تر مشخص شود. در این ۳۲ قلم، پرونده قیمت گندم از بهمن سال قبل همچنان باز است.

اختلاف بر سر قیمت تمام شده کشت گندم باعث شده است تا اعضای دولتی شورای قیمت‌گذاری و نمایندگان گندم‌کاران به توافق نرسند. یکی از مسائل مطرح شده در جلسه، تأمین اعتبار مورد نیاز است. در حال حاضر، نمایندگان دولت، قیمت پایه هر کیلو گندم را ۱۱.۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند و گزارش می‌شود که تاکنون ۶۰ درصد مطالبات کشاورزانی که گندم خود را تحویل دولت داده‌اند، پرداخت شده است.

بر اساس نقل‌هایی که از معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی دریافت شده، تمام مطالبات گندم‌کاران تا ۱۰ روز آینده از تاریخ ۱۱ شهریور به حسابشان واریز خواهد شد. البته، این تاریخ بنا به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه تا پایان شهریور اعلام شده است.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، تعیین قیمت محصولات اساسی حداکثر تا پایان مرداد برای برنامه‌ریزی کشاورزان برای سال زراعی جدید بسیار مهم است. مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور نیز بیان کرده است که مناطق سردسیر باید در این بازه زمانی کشت خود را آغاز کنند و کشاورزان مناطق معتدل نیز باید با آماده‌سازی نهاده‌های کشاورزی کم‌کم کشت خود را آغاز کنند. با این حال، هنوز قیمت کالاهای اساسی مشخص نشده است.

بعضی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت پیشنهادی جدید برای خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، ۲۳ هزارتومان برای هر کیلو است؛ اما نمایندگان دولت در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با این قیمت مخالفت کرده‌اند و بر این با عدد ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو توافق داشته‌اند.

کارشناسان حوزه کشاورزی، براساس آنالیز قیمتی، با استفاده از نرخ تورم، قیمت گندم خارجی و نرخ تمام شده کشت گندم در سال 1401، می‌گویند که قیمت گندم باید در سال زراعی جدید حدود 21 هزار تومان باشد.

در سال گذشته، بخشی از نیاز بازار به گندم وارداتی از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، روسیه و سنگاپور بوده است. در ۵ ماه نخست امسال نیز بیش از 535 میلیون دلار گندم وارد کشور شده است.

اکنون، باید دید که اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی، که از بخش‌های خصوصی و دولتی تشکیل شده‌اند، چه مبلغی را برای قیمت گندم به عنوان کالای استراتژیک تعیین خواهند کرد و آیا در قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی 1402-1401 تجدیدنظر خواهد شد یا نه. هر کیلو گندم به قیمت 17 هزار تومان به فروش می‌رسد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا