اخبار روز

امان الله قرایی مقدم: آدرس اشتباه ندهید. دلیل افزایش مصرف سیگار جامعه است نه نمایش خانگی!

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین – امروزه فیلم ها و سریال ها تا حد امکان به این معضلات می پردازند و داستان های تصویری از اتفاقات و موضوعات بدیهی را روایت می کنند که همه ما با آن آشنا هستیم. اما برخی این پرداخت ها را محکوم کرده و آن را عاملی برای ایجاد مشکلی مانند اعتیاد یا موارد دیگر می دانند. روندی که اخیرا در حوزه مصرف دخانیات و دخانیات به وجود آمده و اخباری مبنی بر تاثیر شبکه تلویزیونی خانگی و تولیدات آن در افزایش آمار این داستان منتشر شده است.

این سوال را تحلیل کنید که یک فیلم یا سریال چه تاثیری بر جامعه و آماری که گزارش می کنند می تواند داشته باشد؟ امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس معتقد است که پیدایش و گسترش یک معضل را نمی توان تنها به گردن سریال انداخت، بلکه عوامل متعددی وجود دارد که باید بررسی شود.

وی در گفت وگو با رکنا گفت: خانواده، ایمان، دوستان، محل زندگی، سیگار یا اعتیاد اعضای خانواده و اطرافیان، فقر و… همگی عواملی هستند که می توانند فرد را به سمت سیگار و اعتیاد سوق دهند. به همین دلیل، صرف ذکر آماری که هیچ مرجع مشخصی ندارد را نمی توان در یک شاخص جستجو کرد.

قرایی مقدم در خصوص نیروهای مختلفی که بر روی یک فرد وارد می‌شوند، افزود: نظریه میدان نیرو که مدت‌ها پیش مطرح کردم، برای یادآوری این است که ما در حوزه‌ای زندگی می‌کنیم که همه تحت تأثیر دو نیرو هستند. یکی این فشاری است که از محیط می آید و اثر بازدارندگی دارد، اما از طرفی نیروهای محرک است. برای یک جوان یا فردی که به سیگار و اعتیاد روی می آورد، همه این موارد وجود دارد: ناامیدی از آینده، نبود شادی و نشاط کافی و بسیاری عوامل دیگر از عوامل انگیزشی است که او را به این سمت سوق می دهد. متعاقباً از نیروهای بازدارنده مانند پلیس، زندان و … برای جلوگیری از موارد ذکر شده استفاده می شود. پس این جو و شرایط یک جامعه است که جرم را شکل می دهد.

این جامعه شناس با تاکید بر مشارکت همه عوامل در جمع آوری آمارهای مربوط به معضلات خاص جامعه، گفت: همه این عوامل شامل رسانه ها می شود. یکی این یکی از چیزهای کوچکی است که می تواند تا حدودی این عوارض را ایجاد کند، اما علت اصلی یک مشکل نیست. وقتی یک جوان برای پیاده روی می رود و آرامشش در خیابان راکد می شود، وقتی هیچ تولیدی برای پخش شادی وجود ندارد. همه اینها منجر به عدم وجود شادی می شود. البته هیچ چیز در جامعه ای نیست که شاد نباشد.

قرایی مقدم خاطرنشان کرد: در این حوزه می توان گفت: بله، از آنجایی که سینمای خانگی امروزه یکی از پرمخاطب ترین رسانه هاست برخلاف تلویزیون تا حدودی می تواند تاثیرگذار باشد، اما موضوع اصلی که این آمار را شکل می دهد این است. قطعاً این رسانه باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد. تمام موارد مختلفی که در مورد آن گفته شده است را بررسی کنید.

57

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا