اخبار روز

الگویی برای نجات سایر گونه های در حال انقراض؟

فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) که وضعیت گونه های در خطر انقراض را ثبت می کند، زنگ خطری برای بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی در سراسر جهان است.

به گزارش تجارت نیوز، این فهرست نه تنها تهدیدهای موجود برای تنوع زیستی کره زمین را نشان می دهد، بلکه موفقیت های حفاظتی را نیز برجسته می کند که می تواند الهام بخش تلاش های بیشتر در این زمینه باشد.

افزایش گونه های در معرض خطر

بر اساس آخرین آمار اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، تعداد گونه های در معرض خطر به بیش از 45000 گونه رسیده است که نسبت به سال گذشته 1000 گونه افزایش یافته است. این افزایش به دلیل فشارهای ناشی از تغییرات آب و هوایی، گونه های مهاجم و فعالیت های انسانی مانند تجارت غیرقانونی و توسعه زیرساخت ها است.

کاکتوس های کوپیاپوآ

به گزارش آسوشیتدپرس، کاکتوس های Copiapoa، بومی صحرای آتاکامای شیلی، به دلیل تجارت غیرقانونی و محبوبیت آنها به عنوان گیاهان زینتی در خطر انقراض قرار دارند. رسانه های اجتماعی نیز به این تجارت غیرقانونی دامن زده اند. در حال حاضر 82 درصد از این گونه ها در معرض انقراض هستند که این رقم در سال 2013 55 درصد بود.

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) اعلام کرد که این کاهش به دلیل افزایش تقاضا برای کاکتوس ها به عنوان گونه های زینتی در اروپا و آسیا است. این سازمان گفت که شکارچیان غیرمجاز و شکارچیانی که تجارت را تسهیل می کنند، از طریق گسترش جاده و مسکن در منطقه آتاکاما، دسترسی بیشتری به زیستگاه گیاه پیدا کرده اند.

فیل بورنئو

در آمار سال 2024، فیل آسیایی در بورنئو نیز در فهرست گونه های در معرض خطر قرار گرفته است. بر اساس تجزیه و تحلیل IUCN، تخمین زده می شود که تنها حدود 1000 فیل بورنئی در حیات وحش باقی مانده است.

جمعیت در 75 سال گذشته کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل جنگل‌زدایی گسترده در بورنئو است که بسیاری از زیستگاه‌های فیل را از بین برده است. به گفته اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) درگیری های انسانی، از بین رفتن زیستگاه ناشی از کشاورزی و مزارع چوب، معدن و توسعه زیرساخت ها، شکار غیرقانونی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی کشاورزی و تصادفات وسایل نقلیه نیز این گونه را تهدید می کند.

مارمولک غول پیکر گرن کاناریا

مارمولک غول پیکر گرن کاناریا نیز به دلیل شکار مارهای مهاجم در خطر انقراض است. این روند باعث کاهش چشمگیر جمعیت خزندگان بومی در این منطقه شده است.

سیاهگوش ایبری از انقراض نجات یافت؟

در مقابل، تلاش‌های موفق حفاظتی برای احیای جمعیت سیاهگوش ایبری انجام شده است. بنابراین، هنگامی که یکی این گونه از در خطر انقراض ترین گربه وحشی جهان، اکنون با جمعیتی بالغ بر 2000 قلاده از آستانه انقراض بازگشته است. این موفقیت با احیای زیستگاه های طبیعی، افزایش طعمه اولیه و تنوع ژنتیکی سیاهگوش از طریق جابجایی آنها به مناطق جدید و پرورش در محیط های کنترل شده به دست آمد.

طبق گزارش انجمن بین المللی گربه های در حال انقراض مستقر در کانادا، جمعیت گونه های گربه وحشی جهان بین سال های 1985 تا 2001، زمانی که در معرض خطر انقراض قرار گرفتند، 87 درصد کاهش یافت و تعداد ماده های پرورش دهنده بیش از 90 درصد کاهش یافت.

این گونه با بازسازی بوته طبیعی مدیترانه و زیستگاه جنگلی سیاهگوش ایبری و همچنین افزایش فراوانی طعمه اصلی آن، خرگوش اروپایی، احیا شده است. تلاش‌های حفاظتی همچنین شامل افزایش تنوع ژنتیکی سیاه‌گوش با انتقال آن‌ها به مناطق جدید و پرورش آن‌ها در محیط‌های کنترل‌شده است.

طبق گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، بیش از 400 سیاهگوش ایبری از سال 2010 به بخش هایی از پرتغال و اسپانیا بازگردانده شده اند.

فرانسیسکو خاویر سالسدو اورتیز، که رهبری تلاش‌های حفاظت از سیاهگوش ایبری را بر عهده داشت، گفت: “این بزرگترین بازیابی یک گونه گربه است که تاکنون از طریق حفاظت به دست آمده است.” علی‌رغم تهدیدها، به‌ویژه ناشی از نوسان جمعیت طعمه، شکار غیرقانونی و کشتار جاده‌ای، هنوز کارهای زیادی برای اطمینان از بقای سیاهگوش ایبری وجود دارد.

فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) وضعیت بحرانی بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی در سراسر جهان را برجسته می کند. در حالی که تعداد گونه های در معرض خطر افزایش یافته است، موفقیت های حفاظتی نیز نشان می دهد که می توان برخی از این گونه ها را از طریق تلاش های هماهنگ و متعهدانه از انقراض نجات داد. ادامه این تلاش ها برای حفظ تنوع زیستی کره زمین ضروری است و ممکن است منجر به اقدامات بیشتر برای حفاظت از محیط زیست شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا