اخبار روز

الواح هخامنشی برگردانده شده از آمریکا کجا رفتند؟

 

به گزارش پی ام آپ، مدیر موزه ملی ایران از تحویل ۳۵۰۶ لوح هخامنشی برگشتی از آمریکا به این موزه خبر داد و گفت: این لوح ها در آینده نزدیک به نمایش گذاشته می شود.

گابریل نوکنده گفت: ۳۵۰۶ لوح هخامنشی پس از انتقال به ایران به موزه ملی ایران تحویل داده شد. این تابلوها به مدت 24 ساعت قرنطینه می شوند و در آینده نزدیک در موزه ملی ایران به نمایش در می آیند.

وی همچنین از ادامه بحث و پیگیری برای بازگشت پنل های باقی مانده موسسه شیکاگو به ایران خبر داد.

در سال 2018، مدیر مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو که برای انتقال چهارمین محموله الواح هخامنشی به ایران آمده بود، گفت: «در اختیار این مؤسسه حدود 17 هزار قطعه لوح هخامنشی وجود دارد» و اکنون 3506 قطعه لوح هخامنشی در اختیار این مؤسسه به ایران بازگشته‌اند و انتظار می‌رود تخته‌های باقی‌مانده بسته‌بندی و بازگردانده شوند، احتمالاً تا پایان سال یا در پایان فروردین ماه.

نوکنده، مدیر موزه ملی ایران نیز درباره محتوای الواح هخامنشی که قرار بود توسط موسسه شرق شناسی شیکاگو خوانده شود، اظهار کرد: الواح هخامنشی که به ایران تحویل داده شده، خوانده شده و اطلاعات آنها به صورت آنلاین است. این الواح توسط بسیاری از علما از ملیت های مختلف خوانده شده است.

به گفته رئیس موزه ملی ایران، موضوع تحقیق الواح هخامنشی با توجه به گستره جغرافیایی و تاریخی امپراتوری هخامنشی فراملی است و محتوای آن اساس جامعه و طبقات بالای آن دوره تاریخی را در بر می گیرد.

3506 لوح هخامنشی که 836 قطعه لوح کوچک به خط آرامی و 2670 قطعه لوح بزرگ به خط ایلامی است در پایان سفر سید ابراهیم رئیسی از آمریکا به ایران منتقل شد. عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این 9 جعبه هر کدام به وزن 75 کیلوگرم با هواپیمای رئیس جمهور از آمریکا به ایران منتقل شده است.

الواح هخامنشی از جمله آثاری است که حدود 90 سال پیش با تایید دولت ایران از کشور خارج شد و برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو “امانت” سپرده شد. قرار بود این پلاک‌ها سه سال بعد از مطالعه به ایران بازگردانده شود، اما تا امروز طول کشیده و تاکنون پنج محموله به ایران بازگردانده شده است.

رئیسی همچنین در هنگام اهدای این لوح ها اظهار داشت: آمریکا باید 80 سال پیش به تعهد خود در این زمینه عمل می کرد اما این کار را نکرد. این پلاک ها ادامه دارد و بقیه به کشور بازخواهند گشت.»


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا