المپیک پاریس؛ اولین بازی های المپیک با برابری جنسیتی

یک موفقیت تاریخی در بازی های المپیک امسال در پاریس جشن گرفته می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از وایفرم، بازی های پاریس با دستیابی به برابری کامل جنسیتی، اولین رکورد تاریخی المپیک را به نام خود ثبت می کند.

تعداد ورزشکاران زن و مرد در تابستان امسال برابر است و علیرغم این پیشرفت، جهان هنوز راه درازی برای دستیابی به برابری کامل جنسیتی در پیش دارد.

بر اساس گزارش جهانی شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد در سال 2023، تخمین زده می شود که رسیدن به برابری کامل 131 سال دیگر طول می کشد.

برای اولین بار در تاریخ المپیک، ورزشکاران زن به اندازه ورزشکاران مرد در بازی ها جایگاه خواهند داشت. این تقسیم 50-50 به این معنی است که المپیک 2024 پاریس در تابستان امسال اولین المپیکی خواهد بود که برابری جنسیتی کامل در زمین بازی به دست می‌آید.

توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک، این نقطه عطف را “یکی وی یکی از مهمترین لحظات تاریخ المپیک و به طور کلی ورزش بانوان را تشریح کرد.

این راه طولانی برای زنان در المپیک بوده است. زنان از زمانی که برای اولین بار در بازی های المپیک پاریس در سال 1900 شرکت کردند، راه طولانی را پیموده اند. در این سال نسبت زنان تنها 2.2 درصد از کل شرکت کنندگان بود.

تعداد ورزشکاران زن از زمان المپیک 1984 در لس آنجلس، ایالات متحده، زمانی که زنان 23 درصد از المپیکی ها را تشکیل می دادند، به طور پیوسته در حال افزایش است و شتاب بیشتری گرفته است.

در المپیک 2012 لندن، 44 درصد ورزشکاران زن بودند. لندن 2012 “بازی های زنان” نام گرفت زیرا این اولین بار در المپیک بود که هر کشور شرکت کننده ورزشکاران زن در تیم های خود داشت.

زنان سازمان ملل توضیح داد که ورزش می تواند زندگی را متحول کند، از جمله ارتقای رهبری، کار گروهی، اتکا به خود و اعتماد به نفس در زنان.

برابری جنسیتی به طور گسترده‌تری به نفع اقتصادها و جوامع است. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش شکاف جنسیتی جهانی خود در سال 2023 دریافت که پیشرفت در کاهش شکاف جنسیتی به معنای رشد، نوآوری و انعطاف‌پذیری بیشتر برای کشورهاست.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *