به گزارش مانیبان، در هجدهمین و آخرین جلسه شورای عالی مسکن که هفته گذشته به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد، وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن تصویب شد. اگرچه این مصوبه باید به تصویب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی برسد و هنوز مشخص نیست که آیا این مصوبه در دولت چهاردهم اجرایی می شود، اما آنچه مشخص است سیستم بانکی با سقف فعلی ملی مشکل دارد. نرخ ها وام مسکن که 550 میلیون تومان است و نمی تواند آن را پرداخت کند. از آن اجتناب می کند.

بانک‌ها امروز در پرداخت خدمات ملی مسکن چندان خوب عمل نمی‌کنند و حتی به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که از ۲۶ بانک ۱۸ بانک عملکرد صفر دارند.

آخرین گزارش عملکرد بانک ها در زمینه مشارکت در قانون جهش تولید مسکن تا پایان اردیبهشت ماه سال 1403 نشان می دهد که مجموع تسهیلات پرداختی 26 بانک دولتی و خصوصی در رده های «تسهیلات خودساخته»، «مشارکت در نهضت ملی مسکن»، «تسهیلات مسکن شهری»، «مسکن روستایی»، ودیعه مسکن» و «حوادث غیرمترقبه» ۲ ۰۷۳,۰۸۷ میلیون ریال بوده است.

نکته مهم و البته تکرار شده در گزارش عملکرد بانک ها در قانون افزایش تولید مسکن مربوط به وضعیت تسهیلات پرداختی برخی بانک ها در نهضت ملی املاک است. در گزارش اردیبهشت ماه در همین ماه، عملکرد بانک‌ها در حرکت ملی املاک چندان رضایت‌بخش نبود و مانند آمارهای قبلی، از مجموع 26 بانک 18 بانک در این بخش عملکرد صفر داشتند.

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و تشویق صادرات تنها بانک هایی بودند که در تاریخ قبل از 31 اردیبهشت ماه در این ماه در مجموع 683.397 میلیون ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت شده است.

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که بانک ها از پرداخت وام 550 میلیون تومانی مسکن ملی خودداری می کنند که آیا این مصوبه شورای عالی مسکن بوده و چیست؟ آیا این احتمال وجود دارد که دولت چهاردهم این تصمیم را نپذیرد؟ وی گفت: بانک های خصوصی باید در حوزه مسکن مسئولیت بیشتری داشته باشند و سازمان امور مالیاتی نیز با بانک هایی که در حوزه مسکن همکاری مناسبی ندارند اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: بانک ها بیش از 350 فقره وام تسهیلات بانکی به حوزه املاک اعطا کرده اند که باید تقویت شود. اما نکته اینجاست که پنج دهک اول جامعه به مسکن دسترسی ندارند. قرار است برای کاهش نرخ سود 100 همت سرمایه بانک مسکن افزایش یابد تا با تعهد بانک ها به پرداخت تسهیلات بتوانیم به تکمیل واحدها تسریع کنیم.

عباسی با اشاره به کاهش نرخ سود صندوق ملی مسکن از 23 درصد به 18 درصد در سال گذشته، تاکید کرد: اگر بخواهیم نرخ سود صندوق را کاهش دهیم باید به سمت خط اعتباری یا افزایش سرمایه بانک مرکزی برویم. محل زندگی . چرا که معتقدیم اگر تسهیلات بانکی وارد حوزه املاک شود، 2 درصد از رشد اقتصادی 8 درصدی از حوزه مسکن حاصل می شود.

اما آنچه از اظهارات چند روز پیش معاون مسکن و راه و شهرسازی برمی آید این است که وی اقساط وام مسکن ماهانه تا سقف 550 میلیون تومان در دو سال اول را 5 میلیون و 900 هزار تومان عنوان کرده است. اما از اقساط 800 هزار تومانی میلیون ها تومانی چیزی نگفته بود.

کسانی که تاکید دارند بانک ها موظف هستند 20 درصد تسهیلات خود را به این بخش اختصاص دهند، معتقدند پنج دهک اول جامعه به مسکن دسترسی ندارند.

بازپرداخت وام 550 میلیونی توکن به صورت مرحله ای انجام می شود. در این پرونده شاکیان باید مبلغ 2 میلیون و 372 میلیون و 455 هزار تومان برای وام 550 میلیون تومانی در مدت 20 سال پرداخت می کردند. از این رقم تقریباً یک میلیون و 822 میلیون تومان از مزایای این تسهیلات بوده است.

با اعمال این مصوبه، اقساط وام به مبلغ 800 میلیون تومان در بازه زمانی 20 ساله و استهلاک ساده ماهانه حدود 12 میلیون و 350 هزار تومان خواهد بود.

اما در آخرین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محمد مخبر، سرپرست رئیس جمهور، وام ۸۰۰ میلیون تومانی برای نهضت ملی مسکن تصویب شد. با اعمال این مصوبه، اقساط وام به مبلغ 800 میلیون تومان در بازه زمانی 20 ساله و استهلاک ساده ماهانه حدود 12 میلیون و 350 هزار تومان خواهد بود.

مجموع بازپرداخت این وام حدود 3000 میلیون تومان خواهد بود. در پایان دوره چهلم (دوازدهمین ماه سال بیستم) متقاضی مبلغ 2000 میلیون و 163 میلیون و 158000 توکن به عنوان سود تسهیلات پرداخت کرده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن دی ماه سال گذشته پس از انتقاداتی مبنی بر اقساط بالای این وام، از کاهش اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به 5 میلیون تومان خبر داد.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی چندی پیش از پلکانی شدن شرایط وام نهضت ملی مسکن خبر داد. در این صورت وام گیرنده تحت فشار اقساط بالا در ماه ها و سال های اول دوره بازپرداخت قرار نخواهد گرفت. بر این اساس در دو سال اول استهلاک حداکثر اقساط ماهانه 5 میلیون تومان است تا متقاضیان نهضت ملی مسکن از عهده پرداخت آن برآیند. بعد از دو سال اقساط به صورت مرحله ای دریافت می شود.

اما آنچه مشخص است این وعده محقق نشده است و باید منتظر ماند و دید که آیا دولت چهاردهم برنامه ای برای کاهش نرخ سود صندوق ملی مسکن و در نهایت کاهش عوارض صندوق ملی مسکن و کمک به اقشار آسیب پذیر دارد یا خیر. از جامعه؟


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما