اخبار روز

اقدام پلیس مانع بی حجابی نمی شود/ شناسنامه عکس دار و جریمه ها رعایت حجاب را تا حد تهدید مالی برای زنان کاهش می دهد.

جواد مرشیدی: ماه ها از برقراری صلح در پی اعتراضات می گذرد، اعتراضاتی که پاشنه آشیل گشت ارشاد بود و با مرگ مهسا امینی جرقه زد. اگرچه حجاب در این مدت دغدغه مسئولان بود، اما حتی درگیری لفظی هم در این رابطه صورت نگرفت، چه برسد به درگیری فیزیکی. به طور طبیعی فروردین ماه سردار رادان قول داد پلیس با بی حجابی ها برخورد خواهد کرد و در این راستا کلیپ هایی نیز از توقیف خودروهای نامحجاب ها ساخته شد اما این ها باعث قانع نشدن ماموران بی حجاب و در نهایت سران سه گانه شد. پاورز لایحه حجاب را مطرح کرد. امروزه در میادین شهر می توان ون ها و ماشین های پلیس را دید. معلوم نیست مال کدوم شهر هستن چون روی درشون چیزی ننوشته و بعضی وقتا تو خیابون به مردم تذکر میدن که حجاب داشته باشن. مترو بیشتر از جاده تردد می کند و مشخص نیست این افراد به تشخیص آتش نشانی هستند یا افسر. هر چه که باشد، باید دید آیا مجلس این موضوع را در قانون انطباق لحاظ خواهد کرد یا خیر. «اخبار آنلاین» وی در گفت و گو با علی اصغر عابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، به بررسی این بازگشت پرداخت.

قانون حجاب در حال حاضر در چه مرحله ای است و به کجا رسیده است؟

من اطلاعات جدیدی ندارم اما پس از رای دادگاه به یک فوریت قانون حجاب به کمیسیون تخصصی فرهنگ و عدالت ارجاع شد. اساس کار نگاه به این مقوله وسیعتر از قبل است که به این نتیجه رسید که این موضوع باید جامعتر مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما در مورد این لایحه چیست؟

در حوزه حجاب باید دیدگاه خود را بیشتر توسعه دهیم و وظایف مختلف نهادها را در قانون جدید روشن کنیم. در حوزه اقدامات متقابل، ساختارهای اقدامات متقابل باید به ساختارهایی تبدیل شوند که قادر به عمل باشند. این دولت است که اصلا قابل عمل نیست یعنی بر اساس عکس و هویت به توافق برسیم. نه قابل اجراست و نه بازدارنده. متأسفانه شناسنامه عکس دار و جریمه ها رعایت حجاب را تا حد تهدید مالی برای زنان کاهش می دهد که ارزش دفاع از حجاب را ندارد. من فکر می کنم باید الگوی ترویج حجاب و جلوگیری از گسترش بدحجابی و برهنگی مطلق عوض شود و به سمت دیگری برویم و امیدوارم دوستان در کمیسیون فرهنگ هم همین مسیر را طی کنند.

فکر می کنید گشت ارشاد به میادین شهر بازگردد؟

اگر گشت ارشاد برگردد چه فایده ای دارد؟ آیا گشت ارشاد در گذشته و قبل از اتفاقات نیمه دوم سال گذشته وجود نداشت؟ آیا این گشت فواید و پیامدهایی داشت؟ من تاثیر زیادی از این مدل نمی بینم. در واقع شکی نیست که باید چارچوب و بودجه های الزام آور برای ساختار پوشش در کشور داشته باشیم. اما آیا این ابزار الزام آور با حضور نیروی انتظامی به نظر من از نظر اجرایی اینگونه نیست و تجربه ما از حضور گشت ارشاد در چند سال گذشته موفقیت آمیز نبوده و حداقل من مثبت ندیده ام. اثر مدل باید متفاوت باشد و ابزارهای بازدارنده برای ترویج بی حجابی با آنچه هست متفاوت باشد.

در این تفاوت ها چه می بینید؟

بخشی هم نگاه جدی تری به عوامل تشویق کننده فحاشی و بدحجابی است تا اینکه به ته جامعه و مردم عادی برسیم.

این عوامل چیست؟

شاید یکی از مسائلی که همیشه مردم را آزار می دهد این باشد که مثلاً از یک طرف به خانمی می گویند محجبه شود یا حتی او را دستگیر می کنند و به دوره های مشاوره می برند، اما در عین حال مانند بسیاری از افراد مشهور یا افراد مشهور. او از آنها برهنه تر است و در جشنواره جمهوری اسلامی مانند جشنواره فجر اجرا می کند و هیچکس به او چیزی نمی گوید. .

نیاز به تغییر ساختارهای مورد نیاز برای رعایت حجاب در جامعه وجود دارد. رویکرد اقناع فرهنگی و تبلیغات باید تقویت شود و راهکارهایی مانند محرومیت اجتماعی و جریمه جایگزین آن شود. با این رویکرد استفاده از پلیس همانطور که تجربه فابلی نشان می دهد راه حل نیست.

به خواندن ادامه دهید:

216212

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا