اخبار روز

اقتصاد متاثر از ال نینو

افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی پس از جنگ روسیه و اوکراین منجر به رکوردشکنی نرخ تورم در اروپا و آمریکا شد. اگرچه پس از مدتی تعادل نسبی به بازار انرژی بازگشت و اروپا و آمریکا توانستند نرخ تورم خود را کاهش دهند، اما اقتصادهای بزرگ جهان بار دیگر با چالش جدیدی در این زمینه مواجه شدند.

به گزارش روزنامه شرق، در بازار انرژی کشورهای نفتی تحت لوای روسیه و عربستان سعودی در تلاش برای کاهش تولید، افزایش قیمت انرژی و در نتیجه افزایش درآمد خود هستند و بازار جهانی مواد غذایی با ناملایمات اقلیمی مواجه است. اکنون وقوع ال نینو نگرانی زیادی را برای تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایجاد کرده است و آنها محدودیت های صادراتی را برای خود اعمال کرده اند. نگرانی در مورد بازار مواد غذایی به اقتصادهای بزرگ نیز سرایت کرده است. اقتصادهای پیشرو که پیش از این با افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی رکوردهای تورمی را به ثبت رسانده اند و با اقدامات متعدد سیاست پولی و بانکی توانسته اند نرخ تورم خود را کاهش دهند. علاوه بر این، ال نینو نگرانی هایی را مبنی بر افزایش سوء تغذیه و مهاجرت در کشورهای فقیرتر ایجاد کرده است.

ال نینو، تهدیدی جدید برای اقتصاد شکننده جهانی

در شرایطی که جهان با تورم بالا و خطر رکود دست و پنجه نرم می کند، ورود ال نینو مشکل جدیدی برای اقتصادهای بزرگ جهان تلقی می شود. سپس مداخلات سیاستی تمایل به دستکاری تقاضا در بازارهای مختلف به ویژه بازار جهانی مواد غذایی دارد و مستقیماً بر عرضه تأثیر می گذارد و دنیای محصولات کشاورزی و بازار عرضه آن با مشکلات جدیدی روبرو می شود.

در هفته های اخیر گرم شدن کره زمین و البته آشفته بازار مواد غذایی از سوژه های داغ رسانه های جهان بوده است.

تولید گازهای گلخانه ای، نازک شدن لایه اوزون، گرم شدن زمین، بهره وری پایین تولیدات کشاورزی، تولید زباله های غیر قابل بازیافت و … چالش هایی هستند که حیات کره زمین و البته پیامدهای این مشکلات به مرزهای کشورها محدود نمی شود. بروز این مشکلات همانند گذشته باعث ایجاد تنش های جدی در بازار مواد غذایی جهان شده است. امروز جهان در تلاش است تا پس از پشت سر گذاشتن کووید-19 و جنگ روسیه در اوکراین، شرایط زندگی را بهبود بخشد. اما اخبار ورود اولین ال نینو حاکی از آن است که آسیب های جدیدی برای اقتصاد شکننده جهانی امروز پیش بینی شده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، پدیده آب و هوای ال نینو که مطالعات پیش‌بینی می‌کنند در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بازخواهد گشت، اثرات تغییرات آب و هوایی را در مناطق مختلف جهان تشدید می‌کند.

ال نینو چیست؟

ال نینو یک پدیده اقیانوسی- جوی است که در نتیجه تغییرات غیرعادی دمای آب های سطحی در مرکز و شرق اقیانوس آرام (ساحل آمریکای لاتین) ایجاد می شود. از دو پدیده متضاد (لا نینا و ال نینو) تشکیل شده است که هر دو تا سه سال یکبار رخ می دهد. لا نینا هوای خنک تر و مرطوب تری به ارمغان می آورد. در حالی که ال نینو آب و هوای گرمتر و خشک تری را به ارمغان می آورد.

ال نینو کمتر از یک سال پس از آخرین روزهای لانینا رخ می دهد.

این امر نشان دهنده افزایش فراوانی این نوع پدیده های جوی است که در دراز مدت می تواند پیامدهای مخربی داشته باشد. در واقع، اختلالات آب و هوایی ال نینو که بر کل منطقه هند و اقیانوس آرام تأثیر می گذارد منجر به موج گرما و خشکسالی می شود. اثرات ال نینو در حال تقویت اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی در منطقه آسیا-اقیانوسیه، آفریقای جنوبی و شرقی و قاره آمریکا است. با این حال، مناطق اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا از این پدیده در امان هستند. پیش بینی کارشناسان نشان می دهد که انتظار می رود منطقه هند و اقیانوس آرام از سه ماهه چهارم گرمای شدید و خشکسالی را تجربه کند و در سال 2024 تأثیر این پدیده آب و هوایی بر بخش کشاورزی با وضوح بیشتری احساس خواهد شد. بازدهی کالاها و محصولات در مرحله تولید به شدت به شرایط آب و هوایی (گرما و بارندگی) بستگی دارد. گزارش پیش‌بینی Coface2023 عدم اطمینان میان‌مدت در عرضه تولید و محصولات کلیدی برای برخی از کالاهای کشاورزی (غلات، شکر، روغن نخل و مرکبات) و در درازمدت، خطرات قابل‌توجهی برای امنیت غذایی در مناطق خاصی از جهان را نشان می‌دهد. .

ال نینو در زمینه های کلیدی تولید مواد غذایی

پیش‌بینی‌های جهانی نشان می‌دهد که ال نینو بر مناطق کلیدی در بخش کشاورزی جهانی و همچنین زنجیره‌های ارزش کشاورزی-غذایی تأثیر خواهد گذاشت.

بر این اساس برزیل پیشروترین تولیدکننده نیشکر، سویا، قهوه و پرتقال، هند دومین تولیدکننده برنج، گندم، نیشکر و سیب زمینی، اندونزی اولین تولیدکننده روغن پالم و سومین تولیدکننده بزرگ برنج است. و استرالیا چهارمین تولیدکننده بزرگ جو است و احتمالاً کلزا بیشترین آسیب را خواهد دید. مناطق و محصولات تحت تأثیر ال نینو قرار خواهند گرفت و جهان با کاهش بهره وری کشاورزی خود در این مناطق مواجه خواهد شد.

با این روند، در سال 2024 شاهد فشار بیشتر بر زنجیره تامین و تولید محصولات کشاورزی در این مناطق و همچنین سایر نقاط جهان خواهیم بود و احتمال تنش در عرضه و تقاضای محصولات مورد نظر در این منطقه وجود دارد. بخش کاملاً واضح است که این مشکل منجر به عدم تعادل در تعیین قیمت خواهد شد و در واقع این اختلالات تأثیر منفی بر تولید هر دو کشور عمده صادرکننده (استرالیا، برزیل، ایالات متحده) و کشورهای دارای خود صادراتی خواهد داشت. اهداف کفایت (چین، هند). ) خواهد داشت؛ بنابراین فشار بر استفاده و بهره مندی از منابع دوچندان خواهد شد. با این حال، مناطقی از جهان هستند که از ال نینو بهره می برند! به عنوان مثال، بارندگی بیشتر در کالیفرنیا برای آووکادو و بادام مفید است، در حالی که بسیاری از محصولات مهم مانند روغن نخل، شکر، گندم، کاکائو و برنج در مناطقی با شرایط رشد و تولید دشوارتر به دلیل ال نینو کشت می شوند.

برنج کاران این مناطق بیم آن دارند که اگر باران های موسمی نزولات جوی کافی برای 35 هکتار آنها فراهم کند، چاره ای جز صرف هزینه بیشتر برای استفاده از دیزل ژنراتور برای پمپاژ آب های زیرزمینی نخواهند داشت. در طی ال نینو 2015-2016، هزینه های تولید این کشاورزان 35 درصد افزایش یافت.

ال نینو و خطر افزایش تورم

مسلم است که مشکلات عرضه و افزایش قیمت مواد غذایی خطر بی ثباتی اجتماعی و سیاسی را در بازارهای نوظهور افزایش می دهد. پدیده های جوی به دلیل تأثیر عمده ای که بر چرخه تأمین غذای انسان دارند، بیش از هر زمان دیگری بر بخش کشاورزی تأثیر می گذارد. کشورهایی که بخش کشاورزی در آن ها غالب است، در صورت وقوع پدیده هایی مانند ال نینو، از دست دادن قابل توجهی از منابع درآمد و مشاغل متحمل می شوند. به عنوان مثال، در کشوری مانند اندونزی که بخش کشاورزی 13 درصد از تولید ناخالص داخلی و 32 درصد مشاغل را تشکیل می دهد، محصولاتی مانند برنج و روغن پالم می توانند تحت تأثیر منفی ال نینو قرار بگیرند.

علاوه بر این، برنج که 60 درصد مصرف غلات داخلی در مناطق آسیب دیده و آسیب دیده توسط ال نینو را تشکیل می دهد، نسبت به سایر محصولات زراعی بسیار آسیب پذیرتر از اثرات این پدیده است و بارندگی کم در این مناطق گواه این امر است. با توجه به تلفیق تاثیر بخش کشاورزی با اقتصاد به عنوان یکی از ارکان ثبات سیاسی کشورها، انتظار می رود این کشور با تاریخ های سیاسی مهمی مانند انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و سنا در فوریه 2024 روبرو شود. مشکلات اقتصادی ناشی از عدم اطمینان آب و هوا پیش می آید که منجر به بی ثباتی سیاسی بیشتر می شود.

علاوه بر این، با ادامه این روند در سال 2024، افزایش غیر قابل اغماض قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به دلیل کاهش عرضه در نقاط بحرانی تولید ممکن است منجر به خطرات احتمالی در سایر مناطق جهان نیز شود. آسیای جنوب شرقی تنها نمونه ای از این تأثیرات است. زیرا رویدادهای مختلف ال نینو در 20 سال گذشته به طور کلی نشان دهنده ظهور فشار تورمی بر قیمت مواد غذایی در مناطق مربوطه و سایر مناطق تجاری و از سوی دیگر بر سایر کشورهای صادرکننده است که کمتر تحت تأثیر اختلالات آب و هوایی در عرضه محصولات کشاورزی قرار گرفته اند. قیمت محصولات مشابه شما سود بیشتری از آن خواهید برد.

بدتر شدن سوء تغذیه و مهاجرت به دلیل ال نینو

بر اساس گزارش سازمان ملل، ال نینو در سال های 2015 و 2016 منجر به افزایش نرخ سوء تغذیه و جابجایی اجباری و افزایش شیوع وبا و تب حصبه شد. اکنون نزدیک به 24 کشور بیش از 5 میلیارد دلار کمک های بشردوستانه به مناطق نیازمند صادر کرده اند.

بر اساس مدل‌سازی بلومبرگ اکونومیکس، ال‌نینوهای قبلی تأثیر قابل‌توجهی بر تورم جهانی داشت و قیمت کالاهای غیر انرژی را 3.9 درصد و قیمت محصولات نفت و انرژی را 3.5 درصد افزایش داد. آنها همچنین به رشد تولید ناخالص داخلی، به ویژه در برزیل، استرالیا، هند و سایر کشورهای آسیب پذیر آسیب می رسانند. بانک مرکزی هند به ویژه بر پدیده آب و هوا در منطقه خود متمرکز است و کشور پرو در ماه های اخیر اعلام کرده است که امسال بیش از یک میلیارد دلار برای مقابله با اثرات آب و هوا و آب و هوا هزینه خواهد کرد.

بر اساس یافته های محققان و دانشمندان می توان دریافت که پدیده های ال نینو مشابه هم نیستند و تاثیرات این چرخه به مدت، شدت و زمان آن بستگی دارد. برخی از آنها معتقدند که این پدیده های آب و هوایی “هرگز سیاه و سفید نیستند”. در میانه یک سال ال نینو، یک طوفان و سیل بزرگ می تواند به یکباره رخ دهد، جایی که انتظار خشکسالی را دارید. اما حتی اگر جهان امسال از یک ال نینوی بزرگ اجتناب کند، تنش‌های آب و هوایی همچنان افزایش می‌یابد زیرا گازهای گلخانه‌ای سیاره را پوشانده است.

برای درک تغییر بین ال نینو و لانینیا در زمینه تغییرات آب و هوایی، فردی را تصور کنید که از پله برقی بالا می رود یا روی دو پا ایستاده یا چمباتمه زده است. این شخص ممکن است قد بلندتر یا کوتاه‌تر به نظر برسد، اما همچنان در همان جهت حرکت می‌کند و پله برقی فقط به سمت بالا می‌رود. اما گرمای زیادی در زیر سطح ذخیره شده است که آماده فوران است، اما شما نمی توانید آن را ببینید.

و چه سهمی در این پدیده داریم؟

نویسنده: الهه فابریکی اورنگ

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا