اخبار روز سینما

اقامه نماز جمعه فقط به اقامه نماز جمعه خلاصه نمی شود

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با بیان اینکه دشمن از تجمع مسلمانان هراس دارد، تصریح کرد: دشمنان از تجمعات مسلمانان هراس دارند. وی گفت: اقامه نماز جمعه از برکات انقلاب اسلامی است.

بازتاب آنلاین، آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت صبح امروز در جلسه هماهنگی بزرگداشت سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور پس از پیروزی اسلام گرایان شرکت کرد. انقلاب بیان شده در ایام سوگواری امام حسین (ع) با تسلیت و تبیین فلسفه برگزاری نماز عبادی – سیاسی جمعه در جامعه اسلامی.
وی با قدردانی از نقش رسانه ها در تقویت و ترویج برنامه های استانی به ویژه پوشش نماز جمعه گفت: اولاً نماز جمعه یک عبادت بزرگ گروهی است و اثر کلی خدمت طهارت و تهذیب روح و روان است. دل را از آلودگی های گناه دور کن
امام جمعه رشت با بیان اینکه انقلاب اسلامی برکات زیادی را برای جامعه به ارمغان آورد، تصریح کرد: وی افزود: نماز جمعه یکی یکی از بزرگترین برکات انقلاب اسلامی است.
وی در خصوص اقامه اولین نماز جمعه در آغاز اسلام توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در روستای قبا نزدیک شهر مدینه در سال 622 میلادی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت اقامه نماز جمعه. پیامبر اسلام اولین نماز جمعه را قبل از تأسیس حکومت اسلامی برگزار کرد.
وی با اشاره به اهمیت نماز جمعه در جامعه اسلامی ادامه داد: نماز جمعه حلقه اتصال مردم و حاکمیت است زیرا ائمه جمعه به مشکلات مردم رسیدگی می کنند. به گوش مقامات کشوری برسد.
آیت الله فلاحتی، آگاهی مردم از جهان پیرامون، به ویژه اخبار و رویدادهای جهان اسلام یکی وی با ذکر نقش های اساسی نماز جمعه گفت: از این رو در تحریر الوسیله امام راحل آمده است که خطبه نماز جمعه باید حماسی و تاثیرگذار خوانده شود.
به گفته وی، نماز جمعه نیز پشتوانه نظام اسلامی است و حضور مردم در نماز جمعه نشان از همبستگی آنها با نظام و حاکمیت دارد.
نماینده وکیل دینی در گیلان به نقل از آیت الله آملی جوادی تاکید کرد: نماز جمعه تنها محلی برای بیان معارف اسلامی نیست، بلکه ماهیت این حضور مردمی ارزشمند است و دنیای غرب از این تجمعات مسلمانان هراس دارد.

* نماز جمعه مانور قدرت سیاسی مردم مسلمان است

وی با بیان اینکه نماز جمعه مانور قدرت سیاسی مردم مسلمان است، ادامه داد: نماز جمعه در بین توده های مختلف مردم نیز معنویت ایجاد می کند.
آیت الله فلاحتی با برشمردن برخی دیگر از آثار مثبت حضور در نماز جمعه گفت: در نماز جمعه مردم از دور و نزدیک یکدیگر را می بینند، پیام های مهمی را می شنوند و با هم صحبت می کنند و این باعث ایجاد پیوند بین آنها می شود.
وی خاطرنشان کرد: وقتی مردم به نماز جمعه می آیند احساس هیبت می کنند و به اهمیت حضور و جایگاه خود در امت اسلامی پی می برند زیرا می توانند با نماینده ولی امت اسلامی صحبت کنند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه نماز جمعه در واقع نماز شنبه تا جمعه است، تصریح کرد: وی به برگزاری جلسات مردمی در روزهای سه شنبه در محل دفتر ائمه جمعه اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه با توجه به امکانات موجود امکان و توان مقابله با همه مشکلات مردم و رفع تمامی نیازهای مشتریان وجود ندارد. کشور.” اما مهم این است که مردم غم خود را با مسئولین در میان بگذارند و این امر مردم را به اهمیت جایگاه خود در امت اسلامی آگاه می کند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تکریم مقام ائمه جمعه اشاره و تاکید کرد: در واقع تکریم ائمه جمعه به معنای تکریم مردم، نظام، دولت و مسئولان است.
آیت الله فلاحتی با بیان اینکه در این راستا همه مسئولان در حفظ نظام نقش دارند، تصریح کرد: وی ادامه داد: حضور در نماز جمعه باید به ادارات تذکر داده شود.
وی همچنین به موضوع رعایت حقوق معنوی در نماز جمعه رشت در هفته های اخیر اشاره کرد و بر ترویج فرهنگ قدرشناسی و قدردانی در بین مردم و تشویق به امر خیر تاکید کرد.
باید بگویم؛ پیشنهاد برگزاری اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی مرحوم آیت الله طالقانی مطرح شد و امام خمینی (ره) این امر را به ایشان محول کردند و بدین ترتیب: در پنجم هجری قمری. مرداد در سال 1358 برابر با سوم رمضان سال 1399 شمسی اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا