اخبار روز

افکار ما چقدر بر سلامت ما تأثیر می گذارد؟

می گویند زمان همه زخم ها را درمان می کند. با این حال، متخصصان پزشکی به شما خواهند گفت که مدت زمان بهبودی پس از آسیب می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، سن، سبک زندگی و سطح حمایت اجتماعی بر سرعت بهبودی بدن یک فرد تأثیر می گذارد.

به گزارش زومیت، افکار نیز می توانند نقش بسیار مهمی در سرعت بهبودی ما داشته باشند. در آزمایشی، گروهی از محققان آزمایش کردند که آیا انتظارات افراد در مورد مدت زمان بهبودی می تواند بر زمان بهبودی واقعی تأثیر بگذارد یا خیر.

محققان دریافتند که درک افراد از سرعت زمان بر سرعت بهبود زخم تاثیر دارد. این تحقیق جدیدترین تحقیق در مجموعه بزرگتر شواهدی است که بر وحدت ذهن و بدن تأکید دارد.

به مدت 45 سال، اعضای آزمایشگاه الن لنگر، پروفسور هاروارد، نحوه تأثیرگذاری ذهن بر فیزیولوژی بدن را مطالعه می کردند.

وقتی افراد ذهن و بدن را به عنوان یک هویت واحد و نه به عنوان موجودات جداگانه درک می کنند، متوجه می شوند که چگونه ذهن سلامت و رفاه را کنترل می کند. آنچه در ذهن ما اتفاق می افتد بر بدن ما نیز تأثیر می گذارد.

اولین آزمایش این مفهوم، آزمایش Langer بود که در سال 1979 طراحی و اجرا شد. در این مطالعه، مردان مسن‌تر در اتاقی بازسازی‌شده قرار گرفتند که به نظر می‌رسید 20 سال پیش وجود داشته است، با مبلمان و مجلات قدیمی.

درک مردم از سرعت زمان بر سرعت بهبود زخم تاثیر می گذارد

از مردها خواسته می شد که مانند دوران جوانی خود زندگی کنند. آنها وقایع گذشته را در زمان حال توصیف می کردند که گویی اکنون اتفاق می افتد. نتایج شگفت آور بود. بدون مداخله پزشکی، شنوایی، بینایی، حافظه و قدرت او بهبود یافت. آنها همچنین در طی چند روز در عکس ها به طور قابل توجهی جوان تر به نظر می رسیدند.

آزمایشگاه لانگر شواهد بیشتری از وحدت ذهن و بدن پیدا کرده است که نشان می‌دهد پیش‌بینی خستگی می‌تواند باعث احساس خستگی بیشتر افراد شود و فکر کردن به سرماخوردگی با افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی همراه است.

در مطالعه دیگری، افرادی که انتظار مزایای خاصی از ورزش مانند کاهش وزن داشتند، این فواید را مشاهده کردند، در حالی که سایر افرادی که فعالیت های مشابهی را انجام می دادند اما انتظار کاهش وزن را نداشتند، چنین تغییراتی را مشاهده نکردند.

در یک مطالعه اخیر در مورد بهبود زخم، محققان نگاه دقیق تری به چگونگی تاثیر انتظارات بر بهبودی پس از آسیب فیزیکی انداختند.

محققان 33 شرکت‌کننده را برای انجام سه روش کنترل‌شده که منجر به کبودی خفیف روی پوست شد، انتخاب کردند. در هر مورد، یک دوره بهبودی 28 دقیقه ای وجود داشت و در این مدت از افراد خواسته شد تا در فواصل زمانی معین، نظرسنجی را تکمیل کنند.

محققان این آزمایش را در دو شرایط انجام دادند. در حالت زمان شتاب، از شرکت کنندگان خواسته شد که هر هشت دقیقه به یک نظرسنجی پاسخ دهند و یک تایمر به آنها داده شد که بدون اطلاع آنها، با سرعت دو برابر کار می کرد.

این باعث شد که هر دقیقه واقعی برابر با دو دقیقه در تایمر باشد، و کل 28 دقیقه مانند 56 دقیقه سریع به نظر برسد. در سناریوی زمان کند، نظرسنجی هر دو دقیقه انجام می‌شود و تایمر با نصف سرعت عادی به کار خود ادامه می‌دهد. در این شرایط زمان 28 دقیقه 14 دقیقه کند به نظر می رسید.

وقتی شرکت‌کنندگان فکر می‌کردند زمان بیشتری گذشته است، زخم‌هایشان سریع‌تر بهبود می‌یابد، و وقتی فکر می‌کردند زمان کمتری سپری شده، زخم‌هایشان کندتر بهبود می‌یابد. زمان واقعی سپری شده در هر دو مورد یکسان بود. محققان این آزمایش ها را روی افرادی که پس از فتق، آب مروارید یا جراحی دندان بهبود می یابند، تکرار می کنند.

باورهای ضمنی در مورد زمان فقط سلامت ما را بهبود نمی بخشد. طبقه‌بندی‌ها و برچسب‌های تشخیصی نیز بر روند بهبودی تأثیر می‌گذارند و متخصصان پزشکی باید هنگام انتخاب مراقب باشند. به عنوان مثال، از دیدگاه یک متخصص غدد، بین افرادی که در آزمایش هموگلوبین به نام A1C که سطح قند خون را اندازه گیری می کند، نمره 5.6 یا 5.7 می گیرند، تفاوت معنی داری وجود ندارد.

با این حال، طبق پروتکل استاندارد پزشکی، همه افرادی که HbA1C کمتر از 5.7 دارند، طبیعی و افراد بالای این آستانه، پیش دیابتی در نظر گرفته می شوند. در مطالعه‌ای که اخیراً برای انتشار پذیرفته شده است، محققان داده‌های 3984 نفر را با امتیاز 5.6 یا 5.7 مقایسه کردند و تفاوت‌های قابل‌توجهی را در نتایج پزشکی بعدی آنها یافتند.

افرادی که برچسب پیش دیابت را دریافت کردند، طی دهه آینده افزایش قابل توجهی در نتایج A1C مشاهده کردند و در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت بودند. از آنجایی که دو گروه در ابتدا تقریباً یکسان بودند، منطقی‌ترین نتیجه این است که تفاوت‌های بعدی به دلیل برچسب‌گذاری تشخیصی است.

در حالی که پزشکان ممکن است با افراد طبقه بندی شده به عنوان پیش دیابتی ها به طور متفاوت رفتار کنند، بسیاری از متخصصان توصیه های مشابهی را با 5.6 ​​یا 5.7 به بیماران ارائه می دهند: اینکه قند خون بیمار تا حدودی بالا است و تغییر سبک زندگی ممکن است به آنها کمک کند.

زندگی سالم تابعی از تفکر سالم است

محققان بر این باورند که افراد با طبقه بندی های مختلف انتظارات متفاوتی از خود داشتند. وقتی برای یک وضعیت خاص آستانه تعیین می کنیم، افرادی که کمی بالاتر از آن آستانه هستند و آنهایی که کمی پایین تر هستند تصورات بسیار متفاوتی از سلامت خود دارند.

هر فردی ایده های متفاوتی در مورد نحوه عملکرد خود و معنای سالم بودن در طول زندگی خود ایجاد می کند. اغلب این ایده ها منعکس کننده مفروضات اساسی ما در مورد جهان هستند و اغلب به طور ناخودآگاه بر ما تأثیر می گذارند.

همانطور که یک فرد ممکن است بر اساس تجربیات گذشته پیشداوری ها یا ترجیحات خود را ایجاد کند، افراد نیز باورهای ضمنی دارند که بر سلامت آنها تأثیر می گذارد. برای مثال، شخصی ممکن است فکر کند که می تواند علائم بیماری یا پیری را در خود تشخیص دهد. انتظارات آنها از احساس و کاری که انجام می دهند بر اتفاقات بعدی تأثیر می گذارد.

اگر بخواهیم از این هم فراتر برویم، سبک زندگی سالم که بدون شک نتیجه انتخاب های سالمی مانند استفاده از کرم ضد آفتاب و مسواک زدن است، نیز تابعی از تفکر سالم است.

همانطور که لانگر استدلال می کند، اکثر مردم اغلب بدون فکر عمل می کنند، زیرا آنها چنان درگیر گذشته خود هستند که از شرایط حال غفلت می کنند. اما ما می‌توانیم به افکار و باورهای ضمنی خود توجه کنیم و آن‌ها را به چالش بکشیم، مخصوصاً زمانی که آنها منفی هستند.

انتظار این که بعداً بهبود پیدا کنیم یا اینکه فکر کنیم آنقدر ضعیف هستیم که نمی‌توانیم از عهده موقعیت خاصی برآییم، باورهای منفی هستند.

می‌توانیم از خود سؤالاتی بپرسیم: از کجا بفهمیم این ایده‌ها درست هستند؟ چه تجربیات و موقعیت های گذشته ممکن است بر باورهای ما تأثیر بگذارد؟ آیا باورهای جایگزین معتبرتری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود؟ اگر باورهای مثبت بیشتری را تکرار کنیم، می توانیم آنها را بپذیریم، آنگاه افکار، احساسات و اعمال ما تغییر می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا