اخبار روز سینما

افزایش 110 درصدی قیمت کتاب

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

تسنیم: انتشار آمار در فروردین ماه حکایت از افزایش 110 درصدی قیمت کتاب دارد فروردین تعداد کتاب ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 57 درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمارهای موجود در خانه کتاب و ادبیات ایران، ناشران ایرانی در اولین ماه سال نو شاهد انتشار 5 هزار و 21 عنوان کتاب جدید بوده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد رشد داشته است. .

از این تعداد، 3662 عنوان نویسنده و 1359 عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهران 3633 عنوان و ناشران شهرستان 1338 عنوان منتشر کردند.

از جمله کتاب های منتشر شده فروردین ماه، 3 هزار و 10 عنوان چاپ اول و 2 هزار و 11 عنوان تجدید چاپ، تعداد کل کتاب های منتشر شده شش میلیون و سیصد و سی هزار و دویست و شصت و چهار نسخه بود، اگرچه تعداد عنوان ها نسبت به مدت مشابه افزایش یافته است. 24 درصد اما تعداد کل کتاب ها 50 درصد افزایش یافته است.

میانگین تعداد هر عنوان 1260 نسخه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و نسبت به مدت مشابه 57 درصد افزایش داشته است.

ارزش ریالی کتاب های منتشر شده در فروردین ماه 11 میلیارد و شصت و دو میلیون و پانصد و هفتاد و یک هزار و نود ریال و میانگین قیمت کتاب به 170 هزار تومان رسید. فروردین در ماه گذشته میانگین قیمت کتاب 81 هزار تومان بود که در آستانه نمایشگاه کتاب با افزایش 110 درصدی قیمت مواجه هستیم. میانگین قیمت کتاب نیز از صفحه 500 تومان به صفحه 1200 تومان افزایش یافته است.

افزایش 110 درصدی قیمت کتاب در آستانه نمایشگاه کتاب در حالی رخ داده که قیمت کاغذ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی نداشته و نرخ چاپ اخیرا و برای چند ماه آینده افزایش یافته است.

در میان مقوله های دیویی، نشر کودک و نوجوان با 921 عنوان کتاب در رتبه اول قرار دارد و پس از آن ادبیات با 909 عنوان و مواد آموزشی با 731 عنوان قرار دارند. کمترین عنوان منتشر شده با 60 عنوان مربوط به حوزه عمومی است.

در حوزه کودک و نوجوان از 921 عنوان کتاب منتشر شده، 568 عنوان مولف و 353 عنوان ترجمه شده است، هرچند فاصله ترجمه و تالیف در این زمینه چندان نگران کننده نیست، اما وقتی آمار کتاب های درجه یک تحلیل می شود ویرایش در این کتاب ها با تجدید چاپ مقایسه می شوند. اگر بررسی کنیم، می بینیم که روند تجدید چاپ کتاب و کاهش آثار جدید در این زمینه توسط ناشران ادامه یافته و وضعیت نگران کننده ای را ایجاد کرده است.

تعداد کتاب های چاپ اول در این حوزه 435 عنوان و تعداد تجدید چاپ 486 عنوان بوده است. اما قیمت کتاب کودک و نوجوان نیز افزایش یافته و از 52 هزار تن رسیده است فروردین پارسال به 76 هزار تومان رسید. یعنی 44 درصد گران شده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا