اخبار روز

افزایش یارانه نقدی با شرط خرید کالا


به گزارش پی ام آپ، علیرضا عسگریان با تاکید بر اینکه این سه دهک درآمدی که بیشتر تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی یا کمیته امداد هستند، می توانند مبلغ یارانه را یک ماه قبل از خرید در طرح کاتالوگ الکترونیکی هزینه کنند. گفته می شود علیرغم اجرای طرح درج کالاهای الکترونیکی در سراسر کشور، استقبال خوبی از این طرح صورت نگرفته است و تنها مورد در نظر گرفته شده در طرح عرضه کالاهای الکترونیکی، واریز اعتبار شما یک ماه قبل از واریز نقدی است. کمک هزینه زندگی لذا دولت در این زمینه قصد دارد طرح های تشویقی را در نظر بگیرد.

در واقع «افزایش 20 درصدی یارانه» با «شرط» مهمی همراه است و آن «استفاده از افزایش اعتبار برای خرید کالا» است. به گفته معاون وزیر رفاه: جمعیت سه دهک اول 24 میلیون نفر است که از این تعداد 2 میلیون و 200 هزار خانوار (معادل حدود 8.5 میلیون نفر یعنی جمعیت یک دهک) تحت پوشش امداد و نجات هستند. کمیته بهزیستی این گروه 400 هزار تومان و سایر دهک ها 300 هزار تومان یارانه دریافت می کنند.

به گفته معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، این طرح نظارتی و با محوریت یارانه ها است و سعی دارد تورم را در جدول خانوار پر کند. معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: تنها خانوارهایی که در دهک های اول تا سوم هستند و میزان یارانه دریافتی آنها برای هر نفر 400 هزار تومان است مشمول افزایش 20 درصدی می شوند. اعتبار خرید، این اعتبار زمانی قابل استفاده است که خانوار حداقل 70 درصد یارانه خود را به صورت نقدی در قالب کاتالوگ الکترونیکی 11 گروهی کالا خریداری کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردی از دهک اول تا سوم کالایی را از 400 هزار تومان به ارزش 320 هزار تومان خریداری کند، 80 هزار تومان افزایش دریافت می کند. وی با اشاره به اینکه قیمت 11 قلم کالا در طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی مصوب اردیبهشت ماه 1401 است، گفت: به عنوان مثال در این طرح، قیمت گوشت قرمز کیلویی 110 هزار تومان و قیمت یک تکه پنیر است. 17 هزار تومان به قیمت 1401 است.

بر اساس طرح جدید وزارت رفاه، خانوارها امکان خرید از طریق کاتالوگ الکترونیکی را دارند، در صورت عدم خرید در مدت یک ماه، افزایش 80 هزار تومانی زیان خواهند داشت، علاوه بر این، اگر خانواری خرید نکند. با خرید کالا از مبلغ یارانه، می توانند مبلغ یارانه را برداشت کنند.

عسگریان اضافه کرد: برای خرید کالا در طرح کالابرگ نیازی به ارائه کارت بانکی خاص نیست. بلکه می توانید با هر کارت بانکی که به نام سرپرست خانوار است خرید کنید، حتی اگر سرپرست خانوار در مقطعی کارت بانکی همراه خود نداشته باشد، می تواند از کد دستوری #1463*500* استفاده کند. و خرید انجام دهید. وی گفت: در این طرح نیازی به داشتن گوشی هوشمند نیست. علاوه بر این، از طریق کد دستوری اعلام شده، می توانید از ۱۱ گروه کالایی خرید کرده و یا موجودی حساب را بررسی کنید.

50000 فروشگاه برای خرید مردم در طرح eCatalog

عسگریان با اشاره به اینکه 200 هزار دستگاه بارکدخوان در سامانه وی (شبکه ملی اعتبار) ثبت شده است، گفت: این بارکدخوان ها در مغازه ها و سوپرمارکت ها نصب شده و در صورت اعلام خریدار، هشت فروشگاه با 11 هزار شعبه به این سامانه متصل شده اند. خریدهای اعتباری یارانه، مبلغ مورد نظر از حساب یارانه کسر می شود.

وی گفت: خانواده ها می توانند با استعلام از سامانه شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاهی ایران – فرا (sfara.ir) نرم افزار خود را نصب کرده و با فعال کردن مکان یاب، نزدیکترین فروشگاه به محل سکونت خود را مشاهده کرده و بروند. برای خرید وجود دارد .

آیا اثر تورم دارد؟

این در حالی است که به گفته یک کارشناس اقتصادی در شرایط تورم 50 درصدی، افزایش 20 درصدی یارانه عشر کم درآمد جز تشدید تورم اثری ندارد، وقتی پول جاری را به جامعه تزریق می کنند، وجود دارد. هیچ اثر دیگری جز افزایش نقدینگی و افزایش نرخ تورم ندارد.

علی قنبری در این باره می گوید: متأسفانه برخی در کشور ما فکر می کنند با افزایش 20 درصدی یارانه مشکل مردم حل می شود، در حالی که رفع فقر منوط به ایجاد شغل و درآمد پایدار برای مردم است. ، شغلی که افراد را به سمت توسعه سوق می دهد.

شرایط برای دهک های متوسط ​​سخت تر شد

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی نیز درباره برنامه جدید دولت برای افزایش یارانه دهک های کم درآمد می گوید: افزایش تورم در کشور فقر را در جامعه تشدید کرده و معیشت مردم را سخت کرده و شرایط حتی برای مردم نیز سخت شده است. دهک های متوسط ​​جامعه

وی می افزاید: در 5 سال گذشته با رکود اقتصادی که کشور تجربه کرده، رشد اقتصادی منفی شده و با کمبود انباشت سرمایه مواجه شده ایم. البته در تمام دهه 90 به ویژه از سال 1396 که دور دوم تحریم ها آغاز شد، شرایط رکود بر اقتصاد ایران حاکم بود.

وی با بیان اینکه در 5 سال گذشته شرایط خاصی در کشور حاکم بوده است، خاطرنشان کرد: میانگین تورم اقتصاد ایران به دو برابر متوسط ​​تورم بلندمدت رسیده است و متوسط ​​تورم بلندمدت 50 ساله اقتصاد ایران که حدود 20 درصد بوده است، در 5 سال گذشته به 40 درصد رسیده است و از سوی دیگر به دلیل مخاطرات اقتصادی و سیاسی، بخش واقعی اقتصاد نیز در رکود به سر می برد و در 5 سال اخیر رکود داشته است. شرایط تورمی برای اقتصاد ایران تشدید شده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا