اخبار روز

افزایش یارانه نقدی این ده هزار نفر را هیجان زده کرد!


به گزارش مانیبان، وحید شقاقی شهری اظهار داشت: شاید وعده حمایت یارانه ای برای دهک های متوسط ​​و پایین جذاب باشد، با این حال به نظر من تجربه تاریخی افکار عمومی کشور در زمینه محدودیت منابع مالی، روند را تعیین نمی کند. وعده‌های پوپولیستی برای کاندیداها بسیار جذاب است با توجه به گسترش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی، در این دوره عقلانیت مؤثرتر از وعده‌های پوپولیستی خواهد بود.

وی در خصوص اولویت های اقتصادی رئیس جمهور آینده، متناسب با شرایط فعلی کشور، تصریح کرد: برای تعیین اولویت های اقتصادی رئیس جمهور آینده، ابتدا باید تحلیلی از وضعیت و شرایط جهانی، منطقه ای و داخلی کشور انجام شود. انجام می شود و سپس اولویت های اقتصادی بیان می شود. در مجموع، تصویر کلی حاکی از آن است که شرایط خطرناکی بر اقتصاد ایران از منظر شاخص های جهانی، منطقه ای و داخلی حاکم شده است.

وی ادامه داد: سال آخر سند چشم انداز در حال سپری شدن است و تحلیل تطبیقی ​​اهداف کلان اقتصادی مندرج در این سند با رقبای منطقه ای نشان می دهد که در دو دهه اجرای سند چشم انداز، در برخی شاخص های کلیدی اقتصادی عقب نشینی داشته ایم. . و شاهد عمیق تر شدن شکاف ایران با رقبای منطقه ای بودیم. در حالی که در سال 2005 تولید ناخالص داخلی ایران (به برابری قدرت خرید و قیمت ثابت 2021) و ترکیه و عربستان سعودی به ترتیب معادل 937، 1240، 1080 میلیارد دلار و فاصله قدرت اقتصادی ایران با این دو بوده است. رقبا به ترتیب 303 و 143 میلیارد دلار بود. اکنون بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، در سال 2022، تولید ناخالص داخلی (با برابری قدرت خرید و قیمت ثابت 2021) ایران، ترکیه و عربستان سعودی به ترتیب به 1370، 2810 و 1870 میلیون دلار رسیده است و فاصله بین ایران قدرت اقتصادی و دو رقیب آن به ترتیب به 1440 و 500 میلیارد دلار افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل تحریم های اقتصادی، عدم جذب سرمایه های داخلی و خارجی و اتلاف منابع ناشی از فساد، شکاف در توسعه زیرساخت ها و فناوری های نوین برای پیشرفت اقتصادی بین ایران و رقبای منطقه در حال افزایش است، افزود: از سال 2017، اقتصاد ایران متعاقبا وارد عصر فرسودگی زیرساخت‌ها شد. به عبارت دیگر رشد هزینه های جبران استهلاک بیش از رشد سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی بوده و این روند هشداری جدی برای اقتصاد کشور است.

در بخش داخلی شاخص های کلیدی اقتصادی مانند رشد اقتصادی و تورم در شرایط نامناسبی قرار دارند، گفت: اقتصاد ایران در وضعیت نامطلوب و نامطلوبی قرار دارد، در دهه 90 دوبار اعمال تحریم های شدید و انباشته شدن عدم تعادل های کلان اقتصادی باعث شد متوسط ​​رشد اقتصادی 1 درصد و نرخ تورم 27 درصد و همچنین میانگین رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به حدود -5 درصد خواهد رسید. همچنین به دلیل اختلال و ناکارآمدی در توزیع مجدد ثروت در سیستم های بانکی، یارانه ای و مالیاتی و نیز وجود ساختارهای فاسد و رانتی، تورم دهه 90 عمدتاً در دهک های متوسط ​​و پایین تحمیل شد طبقه ثروتمند جامعه نیز از این شرایط تورمی سود می بردند. همچنین متوسط ​​نرخ تورم در دوره 1397-1402 به بیش از دو برابر تورم بلندمدت یعنی بیش از 40 درصد افزایش یافت.

شقاقی شهری ادامه داد: علاوه بر رکود تورمی حاکم بر اقتصاد، به دلیل تاخیر در اجرای اصلاحات ساختاری و نهادی و مشکلات، با انباشته شدن ناهماهنگی های کلان اقتصادی در بخش های بانکی، آب و زمین، صندوق بازنشستگی و انرژی مواجه هستیم. مربوط به کاهش رشد و پیری جمعیت، بحران مالی، تشدید فرسودگی زیرساخت‌های کشور، افزایش شکاف بین طبقات درآمدی و… از جمله تهدیداتی است که اقتصاد ایران با آن مواجه است و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در نظر گرفته شده است. برای زیرساخت های انرژی، حمل و نقل، آب و برق، صندوق های بازنشستگی، محیط زیست و جلوگیری از فرونشست زمین ضروری است.

وی با اشاره به اولویت های اقتصادی دولت چهاردهم گفت: معتقدم اتخاذ تصمیمات سخت و برنامه ریزی برای اصلاح ناهنجاری های کلان اقتصادی، تغییر حاکمیت اقتصادی کشور بر اساس اصول رقابت پذیری و عدم تعهد ضروری است. توسعه بخش خصوصی و تعاونی بخش، حذف انحصارها و اقتصاد رانت و غارت. تلاش برای قرار دادن اقتصاد کشور در زنجیره تولید و ارزش اقتصاد جهانی، مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی و مالی به صورت شفاف و در سطح بالا و محکومیت مفسدان. مردم برای تقویت اعتماد ملی و سرمایه اجتماعی، تلاش حداکثری برای رفع تحریم های ظالمانه از اقتصاد ایران و توسعه دیپلماسی اقتصادی در سطح جهانی و منطقه ای، اصلاح سیاست های ارزی کشور مبتنی بر تقویت تراز تجاری غیرنفتی. و کاهش خروج سرمایه و مداخله هوشمند باید از مهمترین اولویت های اقتصادی دولت آینده باشد.

شقاقی شهری با تاکید بر امکان تغییر سیاست ها و اصلاحات اقتصادی کشور منطبق با سیاست های روابط خارجی کشور خاطرنشان کرد: تحریم های اقتصادی از دهه 90 به شدت معیشت و اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار داده است، بنابراین با توجه به اقتصاد تحریمی و ضعف مدیریت و سیاست های کلان اقتصادی، ما را تحت الشعاع قرار داده است. شاهد یک پسرفت هستند. ما در اکثر شاخص های اقتصادی در جایگاه و طبقه بندی ایران هستیم و حتی در دهه جاری نیز این تحریم ها ادامه دارد و فعلاً افق روشنی برای حل مشکل تحریم های اقتصادی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در نوامبر 2024 (آبان 1403)، یعنی چند ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران، انتخابات آمریکا آغاز می شود و شواهد نشان از پیروزی ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه دارد. تجربه تلخ ترامپ از تحریم ها با اتخاذ استراتژی فشار حداکثری هنوز از ذهن ایرانیان پاک نشده است و او در آخرین سخنرانی های خود همچنان بر تشدید تحریم های نفتی علیه ایران و فشار بر چین برای کاهش واردات نفت ایران تاکید دارد.

وی افزود: حتی در صورت پیروزی دموکرات‌ها، افق روشنی برای کاهش تحریم‌های اقتصادی وجود ندارد، زیرا جنگ روسیه و اوکراین باعث شد تا طرف آمریکایی از شدت تحریم‌های نفتی ایران و برخی کشورهای دیگر مانند ونزوئلا بکاهد. برای متعادل کردن عرضه و تقاضای جهانی نفت. در آینده نزدیک، شرایط تحریم ها احتمالا متفاوت خواهد بود. بنابراین معتقدم تلاش برای ایجاد اجماع حداکثری در داخل کشور برای رفع تحریم های ظالمانه اقتصاد ایران و توسعه دیپلماسی اقتصادی در سطح جهانی و منطقه ای باید از مهمترین برنامه های دولت آینده و قطعا تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران باشد. . دولت در سطوح جهانی و منطقه‌ای، علاوه بر کاهش شدت تنش‌های جهانی و منطقه‌ای، تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصادی دولت آینده را تسهیل و احتمال بیشتری خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی همچنین درباره اهمیت سلامت اقتصادی کاندیداهای انتخاباتی در عملکرد و کارنامه آنها اظهار داشت: از نظر عقلانیت مهمترین ویژگی کاندیداهای انتخاباتی، حکمرانی اقتصادی مبتنی بر خرد جمعی، مسئولیت پذیری و صداقت، پرهیز از تملق و احترام است شایسته سالاری. و سلامت اقتصادی برای او و ارکان حکومتش داشته باشد. با توجه به اینکه مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی و مالی به صورت شفاف و در سطح بالا و اعلام مفسدان به مردم برای تقویت اعتماد ملی و سرمایه اجتماعی باید از اولویت های دولت آینده باشد، لذا برای تحقق این سیاست، سلامت اقتصادی نامزد در اولویت اول است. سوابق شفاف مالی و انتخاباتی نامزدها می تواند در اقناع مردم موثر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط کنونی وعده های پوپولیستی مانند افزایش سقف یارانه نامزدها همچنان برای مردم جذاب است، تصریح کرد: اگرچه از نظر شرایط داخلی، اقتصاد ایران در شرایط سخت و دشواری قرار دارد. همانطور که گفته شد متوسط ​​نرخ تورم دوره 1402 تا 1397 به بیش از دو برابر تورم بلندمدت یعنی بیش از 40 درصد افزایش یافته است و طی یکصد سال اخیر اقتصاد ایران برای اولین بار در دوره تاریخی کنونی، طولانی‌ترین دوره تورم بالا (بیش از تورم بلندمدت)، یعنی 7 سال تورم بالا پشت سر هم رخ داده و شرایط رسانه‌ای را برای دهک‌های متوسط ​​و پایین بسیار سخت کرده است. نیاز به حمایت دولت بهزیستی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

وی گفت: شاید برای دهک های متوسط ​​و پایین وعده حمایت یارانه ای جذاب باشد، اما به نظر من تجربه تاریخی اذهان عمومی کشور از نظر محدودیت منابع مالی باعث نمی شود روند وعده های پوپولیستی خیلی زیاد شود. جذاب.” برای نامزدها، و چشم انداز این است که منافع و حمایت مردم را گسترش دهند.» اهالی شبکه های اجتماعی، در این دوره عقلانیت موثرتر از وعده های پوپولیستی خواهد بود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا