اخبار روز

افزایش میزان وام های «ازدواج» و «تولد فرزند»/ جزئیات بیشتر

به گزارش مگتو، موافقت شورای نگهبان با افزایش 65 درصدی «وام ازدواج» در سال 1403، مبلغ این وام را برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال به 350 میلیون تومان رساند. 300 میلیون تومان تعیین شد.

ایسنا در گزارشی نوشت: مسئولان شورای اسلامی برای حمایت از خانواده ها و بحث فرزندآوری در سال آینده مبلغ 300 میلیارد تومان برای ازدواج، فرزندآوری، سپرده گذاری یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص دادند که به تصویب شورای نگهبان رسید. شورای نگهبان همزمان با واگذاری «زمین رایگان» به خانواده‌های دارای چهار فرزند یا بیشتر برای حمایت از تولد فرزندان موافقت کرد.

هادی طحان نظیف، وکیل دادگستری و سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه با اشاره به تبصره 13 لایحه بودجه سال 1403 که به حوزه فرهنگ اشاره دارد، گفت: 300 حمت برای ازدواج، فرزندآوری، ودیعه در نظر گرفته شده بود. خرید یا ساخت مسکن که تایید شورای نگهبان را گرفته باشد. البته در مورد کفایت منابع و اولویت بندی پرونده ها و ترتیب اعطای تسهیلات تردیدهایی وجود داشت. افزایش وام ازدواج برای زوجین زیر 25 سال و زوجه زیر 23 سال به 350 میلیون تومان و سایر افراد به 300 میلیون تومان نیز خلاف قانون اساسی شناخته نشد. همچنین مشخص شد که تصمیم برای اعطای زمین رایگان به خانواده‌های دارای بیش از چهار فرزند و اکثراً زیر 20 سال، خلاف شرع و قانون اساسی نیست.

به گزارش ایسنا، مبلغ قانون بودجه سال جاری (1402) برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال 220 میلیون تومان و برای سایر زوج ها 180 میلیون تومان با رشد 65 درصدی تعیین شده است. دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال به 350 میلیون تومان در سال آینده و همچنین برای سایر زوج های واجد شرایط به 300 میلیون تومان افزایش یافت.

این تخفیف برای هر زوجی که تاریخ ازدواج آنها بعد از اول ژانویه 2018 باشد و مدت بازپرداخت آن 10 سال باشد، ارائه می شود.

لازم به ذکر است که مجلس در سال جاری 200 هزار میلیارد تومان برای تامین هزینه خدمات ازدواج و زایمان در نظر گرفته است که مبلغ وام تولد برای فرزند اول 30 میلیون تومان و برای فرزند دوم 60 میلیون تومان و برای فرزند سوم 90 میلیون تومان است. میلیون تومان، برای فرزند چهارم 120 میلیون تومان و برای فرزند پنجم به بعد 150 میلیون تومان، اما بودجه تعیین شده که کمتر از مطالبات بود، منجر به صف طولانی وام ازدواج شد و قدرتی برای کاهش هزینه ها نداشت. صف وام ازدواج به صفر از سوی دیگر، پایین بودن سقف پرداخت تسهیلات بانکی برای وام ازدواج و زایمان یکی از مشکلات اعطای این وام در سال جاری است.

در این راستا نمایندگان مجلس سقف اعتبار ازدواج، فرزندآوری و سپرده گذاری یا خرید یا ساخت مسکن را به 300 میلیارد تومان افزایش دادند که میزان اعتبار تولد فرزند در سال آینده برای اولین فرزند 40 میلیون تومان و برای فرزند اول 80 میلیون تومان خواهد بود. فرزند دوم ، برای فرزند سوم 120 میلیون تومان، فرزند چهارم 150 میلیون تومان و فرزند پنجم به بعد 200 میلیون تومان افزایش یافت.

۲۳۳۲۳۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا