دانستنی ها

افزایش موارد تب دنگی در ایران: شناسایی 122 بیمار

با شنیدن خبر افزایش موارد تب دنگی در ایران، بسیاری از مردم نگران این هستند که کدام پشه زندگی آنها آئدس و عامل انتقال تب دنگی است.

به گزارش همشهری آنلاین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 122 بیمار دنگی در کشور خبر داد که بیشتر آنها سابقه سفر به امارات داشتند و 3 نفر از آنها شناسایی شدند. بیماران همچنین سابقه سفر به پاکستان و عمان و بنین (غرب آفریقا) را داشتند. موارد مثبت وارداتی از خارج عمدتاً در دانشگاه‌های علوم پزشکی گراش، لار، جهرم و شیراز در استان فارس و مابقی در استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، بوشهر، چابهار، زاهدان، شهیدبهشتی، گیلان، قم، قزوین شناسایی شد. و تبدیل به دانشگاه های ایران شد.

با افزایش موارد این بیماری که حاکی از وجود پشه های آلوده در مناطقی که آئدس زندگی می کنند و تشخیص موضعی آن، اکنون سوال مهم این است که کدام نوع پشه آئدس عامل بیماری است؟ در زیر تصویر واضحی از شکل پشه Aedes عامل انتقال تب دنگی را مشاهده می کنید. این تصویر 2 بال فعال و یک جفت بال منحط، یک پروبوسیس بلند با قطعات دهان گزنده، یک ساکشن کاپ در جلوی سر، وجود پوسته های کوتاه و متراکم روی سینه، پاها و وریدهای بال و وجود پوسته های برجسته را نشان می دهد. رگها بالها و خطوط راه راه روی شکم و پاها و پوشیده شدن سینه با پوسته های قهوه ای تیره یا سفید از ویژگی های ظاهری پشه آئدس است.

پشه آئدس ناقل ویروس های عفونی تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا است و ته گلدان ها، نخاله های ساختمانی، سطل های زباله خالی نشده، هر گونه آب راکد، لاستیک های بلااستفاده و… مهمترین مکان برای پرورش آن است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا