اخبار روز

رشد قیمت تیرآهن و ورق/ چرا بازار آهن صعودی شد؟


به گزارش پی ام آپ، بیشتر قیمت انواع تیرآهن نسبت به روز گذشته ثابت بوده یا بین ۰.۳ تا ۱.۴ کاهش داشت. در موارد کمی هم قیمت نسبت به روز قبل افزایش کمتر از یک درصدی را تجربه کرد.

قیمت اکثر انواع تیرآهن نسبت به روز گذشته ثابت یا 0.3 تا 1.4 کاهش داشته است. در برخی موارد قیمت نسبت به روز گذشته کمتر از یک درصد افزایش داشته است.

اما قیمت بیشتر انواع ورق سیاه نسبت به روز گذشته ۰.۱ تا ۴ درصد افزایش داشت و البته در مواردی همه قیمت‌ها ثابت یا با کاهش جزئی همراه بود. قیمت هر رول از انواع ورق سیاه امروز بسته به سایز و شرکت تولیدکننده بین ۲۸ هزار و ۳۵۰ تا ۳۴ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشته است.

امروز قیمت ورق رنگی بین 50500 تا 51850 تومان است که بین 2.8 تا 5.8 درصد افزایش داشته است.

قیمت پروفیل نیز امروز افزایش یافته است، قیمت هر شش متر پروفیل ساختمانی با 0.6 تا 0.9 درصد افزایش به 31300 تا 33500 تومان رسیده است.

به طور کلی قیمت آهن در ماه های اخیر روند نزولی داشته است و این در حالی است که به طور معمول به دلیل فعالیت ساختمانی بیشتر در فصل تابستان، تقاضا برای این محصولات بیشتر و قیمت ها بالاتر است. اما با توجه به رکود حاکم بر اکثر بازارها و کاهش چشمگیر ساخت و ساز از جمله در طرح ملی مسکن، بازار آهن در سال جاری راکد ماند.

به طور کلی قیمت آهن به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به نوسانات قیمت دلار، حجم عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، حجم صادرات و واردات، هزینه های حمل و نقل و … اشاره کرد.

نرخ ارز کاهش یافت، اما قیمت آهن صعودی ماند

به نظر می رسد افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر بر این بازار تاثیرگذار بوده است. چرا که قیمت دلار در روزهای اخیر به کانال 50 هزار تومان رسید. با این حال روز گذشته برگشت و وارد کانال 49 هزار تومانی شد.

همچنین به نظر می‌رسد نامشخص بودن تعرفه‌های گاز صنعتی نیز باعث نااطمینانی بازار شده است. اخیرا پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره تصمیم گیری در مورد نرخ خوراک گاز و پتروشیمی های صنعتی گرفته شد.

بر اساس اصلاحیه جدید، نرخ پایه خوراک گاز واحد‌های پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه به نحوی مقرر شده است که قیمت گاز در بازار تعیین شده از ۵۰۰۰ تومان کمتر نشود و از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز ایران بیشتر نشود.

همچنین نرخ سوخت گاز واحد‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و واحد‌های احیای فولاد (به استثنای واحد‌های کوره بلند) معادل ۶۰ درصد، واحد‌های تولید فلزات (شامل واحد‌های احیای کوره بلند) ۴۵ درصد، واحد‌های تولید سیمان ۱۵ درصد و سایر واحد‌های صنعتی ۱۰ درصد نرخ پایه خوراک گاز واحد‌های پتروشیمی تعیین می‌شود.

بر این اساس هیئت وزیران سرانجام از مصوبه افزایش سقف قیمت خوراک گاز که در اردیبهشت‌ماه به آن رای داده و بورس را ریزشی کرده بود، عقب‌نشینی کرده و نرخ خوراک را به فرمول بازگردانده است؛ برخی معتقدند که اکنون کف قیمت خوراک گاز برای صنایع پتروشیمی پنج هزار تومان تعیین شده، اما برخی تحلیلگران بازار سرمایه این برداشت را اشتباه توصیف کرده و معتقدند که این فرمول برای قیمت گاز، کف تعیین نکرده است.

دبیر انجمن سیمان همچنین گفت: محدوده قیمتی برای نرخ خوراک مصوب شده است و قیمت مشخصی ندارد، بنابراین هنوز مشخص نیست که تعرفه گاز صنایع سیمان چقدر خواهد بود. لذا از شرکت گاز خواسته شده تا قیمت خوراک و گاز را اعلام کند.

تصمیم پر صر و صدای دیگری که در روز‌های اخیر اعلام شد این است که نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلا، مبنای نرخ ارز تسعیر خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گرفت و قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تغییر کرد.

بر این اساس نرخ پایه محصولات پتروشیمی که پیش از این ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و معادل نرخ فروش حواله در مرکز مبادله ایران تغییر پیدا کرد. به نظر می‌رسد این خبر خم انتظارات تورمی ایجاد کرده است. هرچند وزیر امور اقتصادی و دارایی وعده داده که تغییری در قیمت کالا‌های اساسی به وجود نخواهد آمد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا