دانستنی ها

افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه با استفاده از سیگار الکترونیکی

برای این مطالعه، محققان 4،329،288 شرکت کننده را در کره جنوبی مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش دیجیاتو، برای این مطالعه، محققان 4 میلیون و 329 هزار و 288 شرکت کننده با سابقه سیگار کشیدن منظم در کره جنوبی را در دو مقطع زمانی 2012-2014 و 2018-2021 مورد بررسی قرار دادند. در آخرین دوره پیگیری مشخص شد که 53354 نفر از شرکت کنندگان به سرطان ریه مبتلا بودند و 6351 نفر بر اثر سرطان ریه فوت کردند.

شرکت کنندگان در پژوهش بر اساس سابقه مصرف سیگار و تغییر عادت به 6 گروه تقسیم شدند.

سیگارهای الکترونیکی خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند

به گفته دانشمندان، افرادی که سیگار را ترک می کنند و به مدت 5 سال یا بیشتر از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، نسبت به افرادی که سیگار را نیز ترک کرده اند، اما از سیگارهای الکترونیکی یا سیگارهای الکترونیکی استفاده نمی کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

در میان سیگاری هایی که کمتر از 5 سال سیگار را ترک کرده بودند، مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی در مقایسه با افراد غیرسیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه و مرگ ناشی از آن بودند.

سیگارهای الکترونیکی و ویپ ها از مایعی استفاده می کنند که پس از گرم شدن به بخار تبدیل می شود و فرد آن را استنشاق می کند. آنها گاهی اوقات حاوی تنباکو هستند که جزء مضر اصلی سیگار است و باعث سرطان می شود. با این حال، سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی بالقوه مضر دیگری نیز هستند، اگرچه مقدار آن کمتر از سیگارهای معمولی است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی تا چه حد به طور مستقیم باعث سرطان می شود. علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان داده اند که استفاده کوتاه مدت (کمتر از 2 سال) از سیگارهای الکترونیکی با افزایش سرطان مرتبط نیست.

در مورد سایر تغییرات ایجاد شده در این افراد، طبق مطالعه ای که در مارس 2024 منتشر شد، تغییرات مشابهی در DNA سلول های دهان مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی و مصرف کنندگان سیگار معمولی رخ داده است.

جزئیات این تحقیق در کنفرانس بین المللی ATS 2024 اعلام شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا