اخبار روز

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کجا رفت؟


به گزارش مانیبان به نقل از همشهری آنلاین، اولین حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1403 از 20 فروردین در حال سپرده گذاری است اما این سپرده همانند سال قبل بوده و افزایشی اعمال نشده است. میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در اردیبهشت ماه مابه التفاوت عوارض اعمال و جبران می شود. فروردین همچنین به همراه حقوق خرداد ماه پرداخت می شود.

بر اساس مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی، افزایش حقوق مشمولان سازمان تامین اجتماعی اعم از مستمری بگیران و بازنشستگان هر ساله به تصویب هیات وزیران می رسد به طوری که حداقل درآمد مستمری بگیران کمتر از آن نباشد. حداقل دستمزد مصوب همان سال

بر این اساس انتظار می‌رود هیات دولت با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس مصوبه شورای عالی کار برای حقوق کارگران موافقت کند که در این صورت حقوق بازنشستگان با حداقل دستمزد 35 نفر افزایش می‌یابد. درصد و برای بازنشستگان در سایر سطوح حقوقی باید 22 درصد افزایش به اضافه رقم ثابت ماهانه 690 هزار تومان داشته باشد.

از آنجایی که بازنشستگان تامین اجتماعی وابسته به بودجه عمومی کشور نیستند و طبق قانون تامین اجتماعی، حقوق آنها باید هر سال تعیین شود، دولت نمی تواند افزایش تعیین شده برای حقوق بازنشستگان کشوری و ارتش را برای آنها اعمال کند.

نکته دیگر اینکه در ماده 96 قانون تامین اجتماعی این نهاد مکلف شده است حقوق کارگران بازنشسته را بر اساس افزایش هزینه زندگی و متناسب با تورم واقعی کشور به روز کند تا کارگر بازنشسته بتواند. با حقوق بازنشستگی خود زندگی معقول و آبرومندانه ای داشته باشد. بنابراین اگر حقوق کارگران در سال جدید به دلایلی متناسب با هزینه معیشت و تورم واقعی افزایش پیدا نکند، باز هم حق تعیین حقوق بر اساس این دو معیار برای بازنشستگان محفوظ است.

بهره مندی کارگران با مزایای حقوق، یکی یکی از عواملی است که حتی اگر حقوق بازنشستگان طبق مصوبه شورای عالی کار افزایش یابد، رقم آنها کمتر از حقوق کارگران افزایش می یابد. بر این اساس مقرر می شود تا پایان برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان در سه نوبت متناسب با کارمندان هم رتبه باشد تا درآمد آنها به 90 درصد حقوق هم رتبه برسد. کارگران

فعلا مستمری بگیران تامین اجتماعی برای افزایش حقوق در سال 1403 باید منتظر مصوبه هیات وزیران باشند و پس از ابلاغ این مصوبه اولین حقوق جدید آنها در اردیبهشت ماه مابه التفاوت حقوق واریز و پرداخت می شود فروردین همچنین همراه با حقوق خرداد ماه به حساب شما واریز خواهد شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا