اخبار روز

افزایش آتش سوزی در مناطق چهارگانه زیست محیطی در سال جاری

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: ضمن اشاره به افزایش آتش سوزی در عرصه های طبیعی در سال جاری از مردم خواست در صورت روشن کردن آتش در طبیعت قبل از خروج از محل، نسبت به خاموش شدن آن اقدام کنند و همچنین از ترک محل خودداری کنند. هر گونه زباله براق پشت

سرهنگ جمشید محبت خانی در گفت وگو با ایسنا، افزود: اگرچه بارندگی های بهاری از یک سو باعث شادی و نشاط شد، اما از سوی دیگر احساس خطر کردیم زیرا پوشش گیاهی عظیمی که پس از این بارندگی ها پدیدار شد در تابستان خشک می شود و به همین دلیل احتمالاً فروکش می کند. با کوچکترین بی احتیاطی آتش بزنید.

وی با اشاره به وقوع آتش سوزی های بزرگ در عرصه های جنگلی در سال جاری نسبت به سال گذشته بیان کرد: با وجود هشدارهای لازم، آتش سوزی های گسترده ای رخ داده است که به سختی اطفا می شود.

محبت خانی سپس با ارائه گزارشی از تعداد آتش سوزی در چهار منطقه زیست محیطی در چهار ماهه نخست امسال، اظهار کرد: فروردین آتش‌سوزی‌ها امسال 2 میلیون و 20 هزار هکتار از اراضی چهار منطقه را تحت تأثیر قرار داد که بیشتر آن در اردبیل به وسعت 20 هزار هکتار رخ داد.

او ادامه داد: اردیبهشت ماه در همین ماه 11.1 هکتار از اراضی چهارگانه زیست محیطی دچار حریق شد که بیشترین آن در خوزستان شش هکتار بود.

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خرداد در این ماه در 1081 هکتار از مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست آتش سوزی به ثبت رسیده که بیشترین تعداد آن در استان خوزستان با 1038 هکتار رخ داده است.

محبت خانی ادامه داد: در تیرماه 899 هکتار آتش سوزی ثبت شد که 303 هکتار از اراضی کرمانشاه را تخریب کرد.

وی با بیان اینکه میزان آتش سوزی در چهار منطقه زیست محیطی در چهار ماهه نخست سال گذشته کمتر از امسال بوده است، گفت: فروردین در این ماه 29 هکتار از این زمین در آتش سوخت که بیشتر آن 11 هکتار در مازندران بوده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: میزان آتش سوزی در اردیبهشت ماه ماه با افزایش قابل توجهی به 259 هکتار رسید که بیشترین مساحت در استان سیستان و بلوچستان با وسعت 250 هکتار ثبت شده است.

وی با اشاره به روند افزایشی آتش سوزی در مناطق تحت نظارت سازمان محیط زیست طی یک سال گذشته گفت: خرداد در این ماه 928 هکتار از این اراضی در آتش سوخت که همدان با 403 هکتار بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

محبت خانی ادامه داد: تیرماه امسال 206 هزار هکتار از عرصه های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست دچار حریق شد که استان های فارس و گیلان 51 هزار هکتار از آن را به خود اختصاص دادند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه بیشتر آتش سوزی های چهار کشور منشأ انسانی و تصادفی دارد، اظهار داشت: زمانی که مردم در طبیعت آتش روشن می کنند باید از خاموش شدن کامل آن اطمینان حاصل کنند. قبل از خروج از محل خاموش شود، زیرا برخی از آتش سوزی ها ناشی از خاموش نشدن کامل آتش است.

وی با بیان اینکه ماندن زباله های براق مانند شیشه های مربا و بطری های نوشابه در طبیعت نیز باعث آتش سوزی می شود، تصریح کرد: ظروف براق از طریق نور خورشید مانند ذره بین عمل می کنند و باعث آتش سوزی می شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر مردم به این نکات در طبیعت توجه کنند حدود 70 درصد از آتش سوزی ها کاسته می شود و بخش کوچک تری از پوشش گیاهی و جانوری کشور از بین می رود و می توانیم از انرژی و منابع خود استفاده کنیم. مقابله با آتش سوزی با منشاء طبیعی مانند رعد و برق و آتش سوزی عمدی.

محبت خانی در پایان از مردم خواست با مشاهده افرادی که عمداً قصد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی را دارند، موضوع را با سامانه 1546 در میان بگذارند تا محیط‌بانان در اسرع وقت به محل برسند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا