اخبار روز

افراد واقعی با توانایی های “ابرقهرمانی”.

ابرانسان ها واقعی هستند. ما ممکن است افرادی با پنجه های غول پیکر مانند ولورین در مردان ایکس نداشته باشیم یا مانند سیکلوپ ها پرتوهای انرژی از چشمانمان شلیک نکنیم، اما دانشمندان می گویند بدن و مغز ما پتانسیل قدرت های به ظاهر «فوق بشری» را دارد.

به گزارش فرادید، ابرانسان ها گاهی از طریق جهش های ژنتیکی به وجود می آیند، کمی شبیه داستان های تخیلی. به عنوان مثال، شرپاهای هیمالیا توانستند با ژن هایی که قدرت و استقامت آنها را افزایش می داد، با زندگی در ارتفاعات بالا سازگار شوند.

اما سایر قدرت های مافوق بشری را نیز می توان به دست آورد. قهرمانان ذهنی که به شاهکارهای حافظه دست می یابند معتقدند که هرکسی می تواند به توانایی های ذهنی خود دست یابد. با شرایط مناسب، حتی می توان بر ترس غلبه کرد، همانطور که مثال کوهنورد الکس هانولد نشان می دهد. مردی که برای بالا رفتن از صخره بدون طناب با مرد عنکبوتی مقایسه شد.

دانشمندان به تازگی متوجه شده اند که در بدن و ذهن این افراد چه می گذرد. آنها به این نتیجه رسیدند که ژن ها به ما توانایی های خاصی داده اند، اما بیشتر ما انسان ها پتانسیل های بکر و دست نخورده ای داریم.

در زیر تنها چند نمونه از این ابرقهرمانان را معرفی می کنیم.

کارآموز: الکس هانولد

برای اکثر مردم، دیدن عکسی از الکس هانولد که تنها با انگشتانش از صخره آویزان شده است، کافی است تا لرزه ای بر ستون فقراتشان بیاندازد.

هنگامی که دانشمندان در سال 2016 مغز کوهنورد مشهور جهان را با استفاده از MRI ​​عملکردی اسکن کردند، چیزی شگفت‌انگیز دریافتند. آمیگدال ناحیه ای از مغز است که با ترس همراه است. آمیگدال هانولد به تماشای تصاویر ترسناک گرافیکی که معمولاً فعالیت شدید را در آمیگدال برمی انگیزد، کاملاً بی صدا و خنثی پاسخ می دهد.

از نظر ساختاری، مغز او کاملاً طبیعی است و هانولد مدتهاست که نترس بودن را انکار کرده است. جین جوزف، عصب شناس که فعالیت مغز هانولد را مورد مطالعه قرار داد، گفت: “شاید او خود را شرطی کرده بود تا با تمرکز بر برنامه ریزی دقیق هر حرکت، فعالیت های مغزی خاصی را متوقف کند.”

این یک ابرقدرت است که ما هم می توانیم از آن استفاده کنیم. روانشناسان از تکنیک های شرطی سازی مشابه برای کمک به افراد برای غلبه بر ترس استفاده می کنند و علم اعصاب نشان می دهد که چگونه خاطرات ترس شکل می گیرند، پردازش می شوند و می توان آنها را معکوس کرد.

ابرسازگاری: ملت شیرپا

افراد واقعی با توانایی های

تاتوم سایمونسون، که در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، ژنتیک و فیزیولوژی سازگاری با ارتفاع را مطالعه می کند، می گوید: “انسان ها هنوز در حال تکامل هستند و مردم شرپا نپال نمونه کاملی از تکامل یک ابرقدرت هستند.”

اعضای این گروه قومی بیش از 6000 سال است که در ارتفاع 4200 متری از سطح دریا زندگی می کنند، جایی که حدود 40 درصد اکسیژن کمتری نسبت به سطح دریا وجود دارد.

هنگامی که سطح اکسیژن کاهش می یابد، بدن انسان به طور معمول گلبول های قرمز حامل اکسیژن بیشتری را پمپاژ می کند. با این حال، این خون را غلیظ می کند و می تواند منجر به هیپوترمی یا حتی مرگ شود. با این حال، شرپاها چندین جهش ژنتیکی دارند که به آنها اجازه می‌دهد سطوح پایین گلبول‌های قرمز خون را حفظ کنند در حالی که میتوکندری‌های سلول‌هایشان از اکسیژن به‌طور مؤثرتری استفاده می‌کنند.

سیمونسون عملکرد تبتی‌ها را در ارتفاعات پایین‌تر مطالعه می‌کند و دریافت که آنها این توانایی را حتی در سطح دریا حفظ می‌کنند، قدرتی که او می‌خواهد از آن برای کمک به افرادی که به دلیل بیماری‌های تنفسی یا قلبی عروقی سطح اکسیژن خون پایین مزمن دارند، یاد بگیرد.

ابرشناگری: ملت باجائو

افراد واقعی با توانایی های

دلیلی وجود دارد که ما ابرقهرمانانی مانند سوپرمن بلند پرواز یا آکوامن شناگر در اعماق دریا را دوست داریم: آنها می توانند به جاهایی بروند که ما نمی توانیم.

غواصان رایگان برای شنا در آب های عمیق به هیچ وسیله ای نیاز ندارند. مردم باجائو در فیلیپین، مالزی و اندونزی به دلیل توانایی خود برای ماندن در زیر آب در عمق 70 متری به مدت 13 دقیقه مشهور هستند.

دانشمندان می گویند که قوم باجائو، مانند شرپاها، دارای مزیت ژنتیکی برای استفاده موثرتر از اکسیژن هستند. با این حال، از آنجایی که آنها در معرض نوع فوری تری از کمبود اکسیژن هستند، به طور طبیعی با مکانیسم سریع تری مجهز هستند.

با گذشت زمان، انتخاب طبیعی باعث شده تا طحال های بزرگتری داشته باشند. طحال حاوی گلبول های قرمز غنی از اکسیژن است. هنگام غواصی، طحال آنها منقبض می شود و این ذخایر را وارد جریان خون می کند.

چابکی فوق العاده: سامورایی ایسائو ماچی

افراد واقعی با توانایی های

صحنه ای از یک مستند که در آن سرعت مبارزه با شمشیر ایسائو ماچی با شلیک گلوله از تفنگ بادی آزمایش شد.

در داستان ها، موجودات افسانه ای مانند خون آشام ها و گرگینه ها از چابکی فوق العاده، توانایی حرکت با تعادل، هماهنگی و چابکی استثنایی برخوردارند. در زندگی واقعی، ترکیبی از ژنتیک و آموزش به برخی افراد توانایی انجام حرکات فوق بشری را می دهد.

به شمشیرزن ایسائو ماچی فکر کنید. اگر گلوله ای به سمت او شلیک کنید، او می تواند آن را در هوا با تاب دادن شمشیر خود به دو نیم کند، یا باب ماندن، تفنگچی افسانه ای، که ثابت شده است که سلاح خود را در کمتر از یک دهم ثانیه می کشد. سریعتر از میانگین زمان واکنش انسان مغز. او با دقت شلیک کرد.

دانشمندان هنوز در تلاشند تا بفهمند چگونه سیستم عصبی مرکزی به افراد کمک می کند تا به طور ناخودآگاه چنین حرکات پیچیده ای را برنامه ریزی و اجرا کنند.

هایپرحافظه: قهرمانان ذهنی

تصور کنید ترتیب یک دسته کارت را در 20 ثانیه یا نام و چهره چند صد غریبه را در چند دقیقه حفظ کنید. برای برخی از قهرمانان ذهنی که در مسابقات قهرمانی حافظه سالانه ایالات متحده شرکت می کنند، چنین وظایفی مانند آب خوردن است.

بنیانگذار چمپیونشیپ، آنتونی دوتینو می‌گوید قهرمانان خاطره‌ای خاص نیستند جز اینکه تمرین کرده‌اند. دوتینو و پسرش مایکل برنامه های آموزش حافظه را اجرا می کنند و می گویند هر کسی در هر سنی می تواند حافظه خود را بهبود بخشد.

برای اثبات این ادعا، مایکل دوتینو با دانشمندان علوم اعصاب کار می کند تا چگونگی تأثیر آموزش حافظه بر فعالیت مغز را بررسی کند. اکنون تحقیقات نشان داده است که چگونه تکنیک های حافظه با تشکیل شبکه هایی در مغز برای اتصال خاطرات جدید به خاطرات قدیمی کار می کنند. علاوه بر این، مطالعه ای در ژورنال Neuron نشان داد که افراد تنها با شش هفته تمرین می توانند حافظه خود را به طرز چشمگیری بهبود بخشند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا