دانستنی ها

چه افرادی مجاز به استفاده از واکسن آنفولانزا نیستند؟

تزریق واکسن آنفولانزا قانون و قانون خاص خود را دارد و یکی از مهمترین آنها وضعیت جسمانی است. شرایط ی هر چند عادی برای تزریق این واکسن طبیعی نیست.

به گزارش نمناک، سالانه حدود 49 هزار نفر بر اثر آنفولانزا یا تب شدید جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل است که مردم هر ساله از این واکسن استفاده می کنند تا 40 تا 60 درصد مرگ و میر را کاهش دهند و به همین دلیل استفاده از واکسن آنفولانزا از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگرچه زمان های خاصی وجود دارد که واکسن آنفولانزا برای افراد خطرناک است و اکثر پزشکان توصیه می کنند که هر سال این واکسن را تزریق کنید، اما معمولاً دو هفته طول می کشد تا دوباره خوب شوید. در این قسمت از سلامت نمناک در پاسخ به برخی از سوالات کاربران به این موقعیت ها می پردازیم.

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

1. آیا به تخم مرغ حساسیت دارید؟

بیشتر واکسن های آنفولانزا یا فلوشات‌ها بر اساس استفاده از تخم مرغ هستند. بنابراین، این واکسن به تنهایی حاوی مقدار کمی پروتئین تخم مرغ به نام آلبومین است. اگر به تخم مرغ و فرآورده های تخم مرغ حساسیت شدید دارید، فلوشات ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود، اگر بعد از مصرف فلوشات دچار کهیر شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان لازم را انجام دهید.

آنافیلاکسی احتمالاً در موارد شدید آلرژی به تخم مرغ رخ می دهد و می تواند تهدیدی بزرگ برای زندگی فرد باشد و از هر یک میلیون نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار دهد.

2. وقتی روز بعد کاری برای انجام دادن دارید

آیا می خواهید برای سخنرانی آماده شوید؟ اگر می خواهید امروز واکسن آنفولانزای خود را دریافت کنید، ممکن است مجبور شوید مدت بیشتری برای واکسن آنفولانزا صبر کنید. واکسن آنفولانزا نشان داده نشده است که باعث تب می شود، اما احتمالاً عوارض جانبی دارد که برای چند روز ادامه خواهد داشت.

این اثرات عبارتند از:

قرمزی

تورم

درد در ناحیه تزریق شده

مشکلات معده

درد عضلانی

سردرد

در برخی موارد عوارض منفی بعد از تزریق واکسن آنفولانزا ظاهر می شود، بنابراین بهتر است این کار را در یک هفته انجام دهید که کار زیادی وجود ندارد و می توانید استراحت کنید.

3. اگر احساس بیماری یا بیماری شدید دارید

اگر سرماخوردگی معمولی یا شدید دارید، باید منتظر بمانید تا احساس بهتری داشته باشید. سپس  این واکسن را دریافت کنید. هنگامی که شما یک بیماری شدید دارید، سیستم ایمنی شما آنقدر مشغول مبارزه با بیماری است که اگر در این زمان واکسن آنفولانزا دریافت کنید، بدن شما تولید پاسخ ایمنی را به تاخیر می اندازد و سعی می کند به واکسن پاسخ دهد. احتمال بهبودی بعداً از بیماری بیشتر خواهد بود.

4. وقتی تب داریم

حتی یک تب کوچک هم می تواند نشانه بیماری بدن شما باشد و سیستم ایمنی بدن شما در حال مبارزه است، بنابراین نباید این مبارزه را طولانی کنیم.

5. اگر در سال گذشته واکنش شدیدی به این واکسن داشتید

اگر واکنش جدی به واکسن آنفولانزای در سال گذشته داشتید، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید. در بیشتر موارد این واکنش ها ربطی به واکسن ندارد، اما در برخی موارد ممکن است نشان دهنده حساسیت شما به واکسن و ترکیبات آن باشد، بنابراین بهتر است دوباره از آن استفاده نکنید. این حساسیت با تورم زبان و لب ها، صدای زنگ در گوش، کهیر، تنگی نفس، رنگ پریدگی یا افزایش ضربان قلب ظاهر می شود.

6. اگر سن بالای 65 سال باشد

اگر بالای 65 سال دارید، احتمالاً در معرض افزایش خطر ابتلا به تب هستید. با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن ما ضعیف می شود و مبارزه با بیماری ها سخت تر می شود. در نتیجه، احتمال بروز بیماری‌های مزمن بیشتر است و تقریباً 70 تا 90 درصد از مرگ‌های ناشی از آنفولانزا در سال‌های اخیر در افراد بالای 65 سال رخ داده است. این بدان معنا نیست که باید از واکسن آنفولانزا اجتناب کنید، اما بهتر است. به جای آن از دوز بالاتر استفاده کنید.

واکسن آنفولانزا آنتی ژن هایی دارد که می توانید بیشتر از آنها استفاده کنید و البته این کار باید زیر نظر پزشک انجام شود.

7. به گلاتین حساسیت دارید

اگر به گلاتین حساسیت دارید، باید قبل از استفاده از این واکسن با پزشک خود مشورت کنید. این ماده در واکسن آنفولانزا استفاده می شود و به عنوان تثبیت کننده شناخته می شود. افرادی که به گلاتین حساسیت دارند پس از دریافت این واکسن قطعا دچار کهیر و تنگی نفس می شوند. البته حساسیت به گلاتین بسیار نادر است، اما در هر صورت پیشگیری بهتر از درمان است.

8. شما امسال از واکسن خود استفاده کردید

اگر در ابتدای فصل از این واکسن استفاده کردید، دیگر نباید از آن استفاده کنید، دو بار واکسن زدن در سال برای بدن شما خوب نیست، به یاد داشته باشید که حق و مجوز استفاده از این واکسن را تنها یک بار در سال دارید.

9. به برخی از آنتی بیوتیک ها حساسیت دارید

بخش سلامت نمناک توصیه می کند که اگر به آنتی بیوتیک های خاصی حساسیت دارید، قبل از استفاده از واکسن، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. برخی از واکسن های آنفولانزا وجود دارند که حاوی آنتی بیوتیک نیستند، در این صورت پزشک می تواند آنها را به شما بدهد.

این آنتی بیوتیک ها به واکسن آنفولانزا اضافه می شوند تا از حضور باکتری در این فرآیند جلوگیری کنند، اما اگر نگران واکنش آلرژیک بدن خود هستید، حتما باید انواع آن را بررسی کنید تا ببینید آیا به آنها حساسیت دارید یا خیر.

10. واکسن آنفولانزا نباید به کودکان شش ماهه یا کمتر داده شود

این واکسن ها برای کودکان معمولاً مورد نیاز نیستند زیرا سیستم ایمنی کودکان زیر 6 ماه نمی تواند دوزهای بالای واکسن را تحمل کند. بهترین راه برای محافظت در برابر آنفولانزا این است که مراقبت از فرزندانمان را افزایش دهیم و حداقل در این مدت آنها را در هوای تازه خانه نگه داریم تا به این بیماری مبتلا نشوند و به سنی برسند که بتوانند از این واکسن ها استفاده کنند.

11. کودکان 6 ماهه تا 8 ساله به واکسن های دیگری نیاز دارند

اگر کودک شما بین 6 ماه تا 8 سال سن دارد، قطعاً نیازی به واکسن معمولی آنفولانزا ندارد، اما می تواند انواع دیگر واکسن ها را دریافت کند و در این سن اغلب اوقات سرماخوردگی و آنفولانزا را به سختی می گذراند. آنها باید سیستم ایمنی خود را تقویت کنند.

12. اگر در گذشته به سندرم گیلن باره مبتلا بوده اید

سندرم گیلن باره یک اختلال نادر سیستم ایمنی است که می تواند به سلول های عصبی آسیب برساند و باعث ضعف عضلانی شود و اغلب در افراد مبتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی رخ می دهد، در حدود 3000 تا 60000 نفر در سراسر جهان هر سال به سندروم گیلن باره دچار می‌شوند.

پس از استفاده از این واکسن احتمالاً مشکلاتی در افراد مبتلا به این سندرم ایجاد می‌شود، بنابراین اگر امسال، سال گذشته یا حتی در چند سال گذشته به سندرم گیلن باره مبتلا شده‌اید، از این واکسن اجتناب کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا