اخبار روز

شرایط ثبت پلاک ملی خودروهای «منطقه آزاد» اعلام شد!

در ادامه جزئیات اعلام شده شرایط ثبت پلاک ملی خودروهای «منطقه آزاد» را می توانید بخوانید.


به گزارش بازتاب آنلاین، سال گذشته دولت سیزدهم مصوبه ثبت نام خودروهای مناطق آزاد را با هدف واردات خودروهای خارجی در مناطق آزاد به بازار خودرو کشور ارائه کرد که محقق نشد و این مصوبه اجرایی نشد. پیاده سازی. زیرا کمیسیون تطبیق مصوبات مجلس با این مصوبه مخالفت کرد و به همین دلیل شماره گذاری خودروها در مناطق آزاد از دستور کار دولت خارج شد.

لازم به ذکر است طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر حذف پلاک خودروها از مناطق آزاد منتشر شده است. فروردین این ماه سخنگوی دولت اعلام کرد.

حالا بعد از حدود 9 ماه امروز (سه شنبه 19 دی ماه)، محمد مخبر – معاون اول رئیس جمهور – آزادسازی ثبت نام ملی خودرو در مناطق آزاد به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، گمرک جمهوری اسلامی ایران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد فرماندهی بازرگانی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد بر این اساس مجوز ثبت ملی خودرو در مناطق آزاد صادر شده است.

در متن ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور آمده است:

«هیات وزیران در جلسه 19/9/1402 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند ج تبصره (7) در ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور، آیین نامه اجرایی بند فوق به شرح زیر تصویب شد:

آیین نامه اجرایی بند (3) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور.

ماده 1- خودروهایی که تا زمان ابلاغ این آیین نامه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، مشروط به پرداخت کلیه حقوق و بدهی های مربوط و حقوق ورودی (اعم از حقوق گمرکی و سود مصوب بازرگانی) و دارای با اتصال فنی به سامانه سیمفا، می‌توانند پلاک ملی داشته باشند و با رعایت مقررات به قاره وارد شوند.

خودروهای مستثنی از بند (1) تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره 1430/10/14002 مورخ 10 خرداد 1400 مشمول مقررات این ماده نمی باشد.

ماده 2- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره (6) اصلاحیه ماده واحده قانون نحوه محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو. و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساختمان داخلی و قطعات آن موضوع ماده (12) قانون الحاقی. در قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1402 موادی وجود دارد.

ماده 3: ثبت پلاک ملی و واردات خودروهای موضوع این تصویب نامه به سرزمین اصلی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مشروط به اخذ تاییدیه آلایندگی های ایمنی و خدمات پس از فروش از سازمان های ملی استاندارد و حفاظت محیط زیست ایران و سازمان حفاظت محیط زیست ایران. وزارت صنعت. ، معدن و تجارت و رعایت ماده 10) قانون سازمان صنعت خودرو مانعی در ثبت سفارش یا ثبت آماری ندارد. ”

رونوشتی از این ابلاغیه به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر ریاست جمهوری، دفتر ریاست شورای اسلامی، دفتر ریاست قوه قضائیه، معاونت اول رئیس جمهور، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرکل نیروهای مسلح، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، ادارات حقوق و نظارت شورای اسلامی، امور تدوین، بررسی و انتشار قوانین و مقررات به کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات دولتی، رئیس جمهور، دفاتر، نهادهای انقلاب اسلامی، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت و دفتر هیئت دولت ابلاغ شده است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا