اخبار روز سینما

اعلام زکات فطره در رمضان 1403







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین به نقل از ایسنا، میزان و میزان پذیرش تابعیت از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضرات آیات سیستانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری حمدانی، صانعی و علوی گرگانی به شرح زیر است:

دفتر حضرت آیت الله خامنه ای

به گفته رهبر انقلاب اسلامی، قیمت طبیعی گندم برای هر نفر ۶۵ هزار تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰ هزار تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان) است.

ضمناً فهرست امور شرعی اعلام شده توسط دفتر ایشان به شرح زیر است:

یک سال نماز قضا: هشت میلیون تومان

یک ماه روزه داری: چهار میلیون تومان

کفاره یک روز روزه عمد: 960000 تومان (نهصد و شصت هزار تومان)

کفاره یک روز روزه مشروع: 16000 تومان (شانزده هزار تومان)

حداقل مبلغ برای هر نفر: 65000 تومان (گندم)

کفاره هر مورد (غذای 60 فقیر): 960000 تومان (نهصد و شصت هزار تومان)

کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام 10 فقیر): 160000 تومان (صد و شصت هزار تومان)

دوره تکمیل قرآن: یک میلیون تومان

قربانیان: 9 میلیون تومان

عقیقه: 9 میلیون تومان

دفتر حضرت آیت الله سیستانی

همچنین دفتر این مرجع تقلید میزان زکات فطره را به شرح زیر اعلام کرد:

از آنجایی که میزان زکات فطره برای هر نفر سه کیلوگرم است، فطره به جای آرد هفتاد (70) هزار تومان و فطره به جای برنج ایرانی یکصد و هشتاد (180) هزار تومان و فطریه به جای آرد می باشد. برنج غیر ایرانی یکصد و بیست (120) هزار تومان تعیین شد.

دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی

متن اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

اعلیحضرت

با توجه به سؤالات مکرر مؤمنان، دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در خصوص میزان زکات فطره در ماه مبارک رمضان 1445 به اطلاع می رساند که میزان زکات فطره برای هر نفر یک صاع است که تقریباً سه کیلوگرم است. از گندم یا برنج و مانند آن – از غذاهای معمول محلی. که مالیات دهنده می تواند پرداخت کند یکی بهای آن را به قیمتی که در جای خود دارد حساب کند و به فقیر بدهد.

دفتر معظم له برای هر نفر به مبلغ 70000 تومان زکات فطره – گندم – می پذیرد.

دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی

بر اساس نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی، مکلف به پرداخت زکات فطره باید به خود و کسانی که نان او را می خورند یک صاع (تقریباً 3 کیلو و 600 گرم گندم) از غذاهای رایج در منطقه خود بدهد. (مثلاً گندم، برنج) و…) یا مبلغ را طبیعی بپردازید.

از آنجایی که ممکن است قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف کمی متفاوت باشد، مؤمنین می توانند معادل مبالغ ذکر شده را با توجه به قیمت محل سکونت خود محاسبه و پرداخت کنند.

کفاره افطار ناخواسته هر روز، نوعی غذا (حدود 900 گرم گندم) است که باید به فقیر (کسی که رزقش از فقیر سختتر است) داد.

دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی به ازای هر نفر 80 هزار تومان زکات فطره (بر اساس قیمت گندم) و 20 هزار تومان برای کفاره افطار دریافت و هزینه می کند.

دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر اساس قوت غالب گندم، شصت و پنج هزار تومان (650000 ریال) و بر اساس قوت غالب برنج، یکصد و هشتاد است. هزار تومان (1,800,000 ریال) می باشد.

کفاره روزه غیر عمد شانزده هزار تومان (160000 ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود و کفاره روزه عمد نهصد و شصت هزار تومان (9600000 ریال) است.

لازم به ذکر است که بر اساس رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی چاپ 1692، زکات فطره بر هر کس که بالغ و عاقل و مرفه باشد قبل از غروب عید فطر، یعنی برای هر، واجب است. شخص باید خرج خودش و نان او را بدهد. از طعام اهل آن محل اعم از گندم و جو و خرما و برنج و ذرت و غیره یک صاع (نزدیک به سه کیلو) به مستحق بدهد. یکی کافی است یکی از آنها را بدهید.

و همچنین به فتوای او، اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر مهمان شخص دیگری باشد، بر عهده خود اوست.

دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی

بر اساس اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی، به هر نفر بر اساس قوت منطقه سه کیلوگرم گندم، برنج و مانند آن یا معادل این قیمت ها به نرخ روز پرداخت شود.

ضمناً مبلغ کفاره غیر عمد روزی 16000 تومان (شانزده هزار تومان) و مبلغ کفاره عمدی روزه 960000 تومان (نهصد و شصت هزار تومان) در روز است.

دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی

دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی اعلام کرد:

به فرموده حضرت آیت الله نوری حمدانی، زکات فطره هر کس باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا مانند آن باشد که در رساله عملیه یا قیمت ذکر شده است.

بنابراین، قیمت غالب گندم 65 هزار تومان و برنج 180 هزار تومان است. بگذارید آنها حساب را انجام دهند.

ضمنا کفاره غیر عمد روزی 16000 تومان و کفاره عمدی 960000 تومان است.

دفتر حضرت آیت الله مظاهری

در بیانیه دفتر آیت الله مظاهری آمده است:

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین در ماه مبارک رمضان، نظر حضرت آیت الله العظمی مظاهری در مورد «زکات فطره» و «کفاره» بدین شرح اعلام می گردد:

1) مقدار زکات فطره کسانی که برای خود و افراد تحت تکفل خود فقیر نیستند برای هر نفر تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا خرما یا برنج و مانند آن است که در صورت پول باید به گیرنده بدهند. یکی اگر طبق قیمت فعلی محل سکونت خود پرداخت کنید کافی است.

به گفته کارشناسان مربوطه، این میزان برای گندم امسال با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف کشور حدود 60 تا 70 هزار تومان برآورد می شود. از آنجایی که قیمت سایر مواد غذایی در شهرهای مختلف متفاوت است، مؤمنین می توانند معادل مبالغ ذکر شده را با توجه به قیمت محل سکونت خود پرداخت کنند.

2) کفاره افطار غیر عمدی در هر روز حدود 750 گرم غذا از قبیل گندم یا پول آن و کفاره افطار عمدی شصت برابر هر روز است.

میزان کفاره غیر عمد توسط کارشناسان روزانه حدود 16000 تومان برآورد شده است.

3) خرید سایر حوائج متعارف فقرا اعم از خوراکی و غیرخوراکی با مقدار زکات فطره یا کفاره و تحویل آن به آنها جایز است و مانعی برای انتقال زکات وجود ندارد. -مقدار فطریه فطره یا کفاره به حساب آنها می رسد و نیازی به پرداخت همان پول نیست

4) زکات فطره کسانی که در شب عید سعید فطر میهمان هستند و یا افرادی مانند کارگران، کارمندان و سربازانی که روزانه در محل کار خود غذا می گیرند، بر عهده آنهاست.

5) به کسی که نماز عید فطر را می خواند توصیه می شود که زکات فطره را قبل از نماز عید بپردازد و اگر نماز عید را نخواند می تواند پرداخت فطریه را تا ظهر عید موکول کند.

دفتر حضرت آیت الله دوزدوزانی

متن اطلاعیه دفتر ایشان به شرح زیر است:

مؤمنان را آگاه می کند؛ میزان کمک هزینه امسال از سوی دفتر حضرت آیت الله دوزدوزانی تبریزی به ازای هر نفر سه کیلوگرم گندم هفتاد هزار تومان (70 هزار تومان) اعلام شد.

لازم به ذکر است که با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف، باید انتظار قیمت منطقه ای یکسان را داشت.

ضمناً کفاره روزه غیر عمد هجده هزار تومان (18000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود.

شایان ذکر است که زکات فطره فقط باید به فقرای شیعه داده شود.

دفتر مرحوم آیت الله صانعی

دفتر مرحوم آیت الله صانعی اعلام کرد: طبق فتوای آیت الله العظمی صانعی (قدس سره)، پرداخت حدود سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و برنج لازم است که قوت غالب مردم است. امروز، کافی است. معلوم است که پرداخت قیمت مربوطه به قیمت بازار کافی است. بر اساس بررسی قیمت گندم و برنج توسط دفتر مرحوم آیت الله العظمی صانعی، میزان کفاره و فطریه در سال 1403 به شرح زیر است:

البته قیمت گندم برای هر نفر 65000 تومان است.

قیمت برنج ایرانی برای هر نفر 250000 تومان و برنج خارجی 135000 تومان است.

کفاره غیر عمد هر روز مبلغ 15000 تومان

کفاره عمدی هر روز مبلغ 900000 تومان.

دفتر مرحوم آیت الله علوی گرگانی

طبق اعلام دفتر مرحوم آیت الله علوی گرگانی، کمک هزینه طبیعی برای هر نفر در سال جاری حداقل 65 هزار تومان بر اساس گندم و بر اساس برنج بر اساس برنج مصرفی خانوار و میانگین آن 150 هزار تومان است.

ضمنا مبلغ کفاره غیر عمد روزی 16000 تومان تعیین شده است.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا