اخبار روز

اعلام جزئیات طرح تجمیع کارت های بانکی/ سابقه تفاهم نامه سازمان ثبت احوال و بانک ملی چیست؟


به گزارش پی ام آپ، گفته می شود به طور متوسط ​​هر ایرانی حدود 7 کارت بانکی دارد که اکثر آنها در ماه هیچ تراکنشی ندارند. در عین حال بحث سوء استفاده از کارت و حساب بانکی دیگران از طریق اجاره حساب و وقوع تخلفات مالی نیز مطرح می شود. بر این اساس چند سالی است که طرح تجمیع کارت های بانکی برای جلوگیری از این تخلفات مطرح شده است و در مردادماه سال جاری رئیس سازمان ثبت احوال از تجمیع کارت بانکی ملی ایران در ملی خبر داد. کارت هوشمند.

اما بانک مرکزی ترکیب کارت بانکی با کارت هوشمند را تایید نمی کند. به همین دلیل است که مدیر اداره نظارت بر نظام های پرداخت بانک مرکزی چنین طرحی را مغایر با استانداردهای بین المللی می داند.

طرح تجمیع کارت بانکی در چه مرحله ای است؟ | طرحی خلاف استانداردهای بین المللی! | سابقه تفاهم نامه سازمان ثبت احوال و بانک ملی چیست؟

طرح تجمیع کارت بانکی اعمال نمی شود

محمدرضا مانی یکتا با اشاره به اینکه اساساً هیچ طرحی در زمینه تلفیق کارت های بانکی با سایر کارت های هوشمند هویتی یا خدماتی مانند کارت ملی یا کارت سوخت اجرا و اجرا نشده است، افزود: اجرای چنین طرحی در واقع مستلزم کارهای زیادی است. عوارض و مشکلات فنی و اجرایی دارد و عملی به نظر نمی رسد.

مدیر نظارت بر نظام های پرداخت بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی چنین طرحی را دنبال و اجرا نمی کند، این موضوع را بی فایده دانست و تصریح کرد: ترکیب کارت های بانکی با سایر کارت های هوشمند مردود است و قابل اعمال نیست. بر اساس استانداردهای بین المللی .

این طرح برخلاف استانداردهای بین المللی است.

مانی یکتا با بیان اینکه استانداردهای PCI یا الزامات و استانداردهایی که در حوزه کارت های بانکی و پرداخت های الکترونیکی در عرصه بین المللی وجود دارد، الزامات بسیار پیچیده و سخت گیرانه ای است که در سخت افزار شبکه پرداخت از جمله پایانه های پرداخت، فروشگاه ها و دستگاه های خودپرداز بانک ها اجرا می شود. ، و اساساً برای هیچ منطقه دیگری قابل استفاده نیست.

وی افزود: کارت های ملی هوشمند دارای یک تراشه الکترونیکی واحد هستند. اما اولاً این تراشه ها استانداردهای لازم برای صنعت بانکداری و پرداخت را ندارند و در عین حال الزامات و پروتکل های فنی و ارتباطی این تراشه ها با سخت افزار و شبکه پذیرنده سازگاری لازم را ندارند. کارت های بانکی در کشور.

مدیرکل نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: بنابراین با توجه به این تفاوت اساسی که کارت‌های بانکی دارای الزامات و استانداردهای PCI و EMV هستند، در حالی که کارت‌های هوشمند داخلی تنها دارای تراشه‌هایی هستند که می‌توانند شباهت‌های ظاهری داشته باشند، باید گفت: این دو از نظر فنی و مشخصات فنی کاملاً متفاوت و غیرقابل ادغام هستند.

مانی یکتا خاطرنشان کرد: در نتیجه حتی در صورت اجرای چنین طرحی بر خلاف مدل‌های بین‌المللی، به دلیل عدم تطابق استانداردها و پروتکل‌های ارتباطی، علاوه بر وجود ریسک‌های فنی متعدد، هزینه‌های بسیار بالایی نیز به کشور تحمیل خواهد شد. که در شرایط فعلی امکان پذیر به نظر نمی رسد. امری ضروری و حتی امکان پذیر است، هرچند باید توجه داشت که تحقق چنین طرحی برخلاف موازین بین المللی پذیرفته شده در همه کشورها و در تضاد با امکان هرگونه همکاری مشترک و توسعه فناوری های بانکی و پرداخت است. چالش ها.

سابقه تفاهم نامه سازمان ثبت احوال و بانک ملی چیست؟

این مقام مسئول در پاسخ به اخبار منتشر شده مبنی بر انعقاد تفاهم نامه بین سازمان ثبت احوال و بانک ملی ایران، اظهار داشت: اساساً جایگزینی کارت بانکی با کارت هوشمند ملی یا امکان ساخت تراکنش‌های مالی تراکنش‌های صرفاً با کارت هوشمند ملی نامربوط و غیرممکن است. آنچه در یادداشت فوق الذکر و در موارد مشابه قابل بهره برداری است، استفاده از اطلاعات هویتی بیومتریک و مشخصات ذخیره شده در تراشه کارت هوشمند ملی مانند اثر انگشت دارنده کارت برای احراز هویت و شناسایی مشتری است. بدیهی است که بانک عامل پس از انجام فرآیند شناسایی مشتری به صورت الکترونیکی قادر به ارائه انواع خدمات بانکی به مشتری خواهد بود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا