سن بازنشستگی | یکی یکی از مشکلاتی که کارمندان با آن مواجه هستند عدم آگاهی آنها از عنوان شغلی در لیست بیمه است. زیرا در صورت وجود مشکلاتی در این عنوان در لیست بیمه، کارگران در زمان بازنشستگی دچار مشکل می شوند.

یکی یکی از مشکلاتی که کارمندان مشاغل سخت و زیان آور با آن مواجه هستند عدم پرداخت حق بیمه 4 درصدی توسط کارفرما است. کارمند با استفاده از تامین اجتماعی می تواند متوجه شود که آیا کارفرما سهم سختی 4% را پرداخت کرده است یا خیر؟

یکی یکی از مشکلاتی که کارمندان با آن مواجه هستند عدم آگاهی آنها از عنوان شغلی در لیست بیمه است. زیرا در صورت وجود مشکلاتی در این عنوان در لیست بیمه، کارگران در زمان بازنشستگی دچار مشکل می شوند.

شاید با شنیدن عبارت «شغل سخت و زیان‌آور» فقط به کارگرانی فکر کنید که در شرایط سخت به کار خود ادامه می‌دهند، اما در بسیاری از موارد از جزئیات کار خود اطلاعی ندارند.

مشاغل شامل دو گروه می شوند: مشاغل معمولی و مشاغل سخت. محیط های کاری سخت و زیان آور به محیط های کاری گفته می شود که عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و غیره مطابق با استانداردها نبوده و کارمند در حین کار مستمر دچار آسیب های جسمی و روحی جدی می شود. البته این آسیب عواقب ناخوشایندی به همراه خواهد داشت که منجر به بیماری و عوارض خطرناک می شود.

اما چگونه بفهمیم که سختی کار به ما محول شده است؟ موضوع دیگری است

فهرست فعالیت های دشوار تا حدی در قوانین و مقررات مربوط مشخص شده است. لیست مشاغل سخت کار موجود در قانون بسیار محدود است و علاوه بر آن هزاران شغل در دنیای واقعی وجود دارد. تخصیص مشاغلی که در لیست نیستند چگونه است؟ راه سایر مشاغل با سخت کوشی بسته نیست، اما در قانون پیش بینی شده است که برای این کار کمیته خشن و زیان آور برای بررسی این مشاغل تشکیل شود.

سخت کوشی اصطلاحی است که اکثر کارگران و کارمندان آن را می شنوند. سخت کوشی یعنی چه و چگونه بفهمیم کار سختی داریم؟

سن بازنشستگی – معیار سنجش سختی کار در قوانین و مقررات

طبق قانون، کار سخت و زیان آور، کاری است که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار با استاندارد مطابقت نداشته باشد و کارمند در اثر اشتغال، بیش از حد در معرض استرس قرار گیرد. استرس طبیعی (فیزیکی و جسمی) فراتر از توانایی های ذهنی در کارکنان ایجاد می شود.

بنابراین در متن قانون ملاک تشخیص شدت و مضر بودن مشاغل وجود عوامل فیزیکی مانند صدا، گرد و غبار و عوامل شیمیایی مانند بخارات مضر و عوامل بیولوژیکی مانند تماس با باکتری ها و ویروس ها است. از همه نوع مشخص شد.

این عوامل در اکثر محیط های کاری یافت می شوند و زمانی که شدت و مدت مواجهه با این عوامل از حد مجاز فراتر رود، آنها را تهاجمی و مضر می نامند.

سن بازنشستگی – مشاغل سخت و طاقت فرسا فهرست خاصی دارند

لازم به ذکر است که حتی اگر شغلی در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد، باز هم این مشاغل نیاز به ارائه و تایید در کمیته کار سخت دارند.

بنابراین این سوال که آیا تکلیف ما سخت است یا نه از قبل قابل شناسایی و پیش بینی نیست و باید پس از برآورده شدن الزامات قبلی در ارگان مربوطه مطرح و بررسی شود.

مریم زنده دل کارشناس روابط صنعتی چگونه بفهمیم سختی کار به ما منتقل شده است؟ وی می گوید: اگر کارمند بخواهد بداند کار چقدر سخت است می تواند با تامین اجتماعی مربوطه تماس بگیرد و بررسی کند که آیا کارفرما 4 درصد سختی کار را پرداخت کرده است یا خیر.

وی ادامه داد: اگر عنوان شغلی کارمند به درستی در لیست بیمه درج شده باشد کارفرما زحمات کارمند را می پذیرد اما اگر به عنوان مثال به جای جوشکار، کارگر ساده مردود شود به این معنی است که کارفرما نمی خواهد. پرداخت کار سخت اگر چنین مشکلی برای کارگران پیش آمد مدارک را به کمیته صعب العبور ارسال کنند تا به نحوی عنوان شغلی صحیح را ثابت کنند.

این کارشناس روابط صنعتی تصریح کرد: لازم به ذکر است که عنوان شغلی در صلاحیت وزارت کار است به این معنی که کارگران می توانند درخواست مرتبط با عنوان شغلی را به وزارت کار ارائه کنند. در صورت ذکر عنوان شغلی در مرکز کار، قدم بعدی تماس کارمند با کمیته مشاغل سخت و محروم است. در صورتی که کارفرما در زمان بازنشستگی مبلغ 4 درصد را پرداخت نکند، می توانند شخصاً نیز این مبلغ را پرداخت کنند و پس از بازنشستگی علیه کارفرمای خود شکایت کنند.

الف) شرایط بازنشستگی مردان:

1- 50 سال سابقه و 30 سال سابقه کار.

2- 60 سال سن و 20 سال سابقه کار.

3-سابقه پرداخت حق بیمه به مدت 35 سال بدون شرط سن.

ب) شرایط بازنشستگی زنان:

1- 45 سال سن و 30 سال سابقه کار.

2- 55 سال سن و 20 سال سابقه کار.

3-سابقه پرداخت حق بیمه به مدت 35 سال بدون شرط سن.

4- با 20 سال سابقه کار و 42 سال با 20 روز حقوق بازنشسته می شوند./تسنیم

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما