اخبار روز

اعضای جدید کالابرگ چه کسانی هستند؟


به گزارش مانیبان، پرداخت و توزیع محصولات الکترونیکی مانند یکی سیاست های اصلی دولت و مجلس آغاز شده اما کارشناسان از کمبود منابع برای این طرح ابراز نگرانی کرده اند. آنها بر این باورند که تعداد زیاد افراد تحت پوشش این طرح نشان از سخاوتمندی اجرای آن دارد. اما در صورت کسری، تورم تشدید می شود و اثر این طرح های حمایتی خنثی می شود.

این سیاست پس از حذف ارز 4200 تومانی با تصویب مجلس در دستور کار قرار گرفت تا محصولات اساسی با قیمت 1401 به دست مردم برسد. در این مدت دولت طرح های تشویقی نیز برای مشمولان در نظر گرفته است که از آن جمله می توان به طرح فجرانا اشاره کرد که اعتبار اضافی برای خرید کالا فراهم کرد و تا اردیبهشت ماه ماه امسال ادامه داشت. سخنگوی دولت چندی پیش اعلام کرد که ادامه این طرح ها منوط به تامین اعتبار است که بار دیگر نگرانی هایی را درباره بار مالی این طرح ها ایجاد کرده است.

بررسی ها نشان می دهد ممکن است اجرای این طرح ها در سال 1403 با افزایش همراه باشد اما سخاوت در انتخاب گروه هدف و احتمال کمبود منابع ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. ادامه پرداخت یارانه های تشویقی ممکن است کسری بودجه را به 402 میلیارد تومان برساند در حالی که بودجه سال جاری حدود 87 میلیارد تومان کسری دارد.

ارائه یارانه نقدی برای حمایت از دهک های کم درآمد موثر است اما اگر نبود منابع پایدار، این روش می تواند باعث کسری بودجه و افزایش تورم شود. در سال‌های اخیر بخش زیادی از منابع بودجه از محل فروش نفت و مابه‌التفاوت نرخ نیما و ارز ترجیحی تامین می‌شود که به کسری بودجه کمک کرده است. کارشناسان معتقدند برای مهار تورم افزایش اعتبار از سوی مسئولان و تنظیم سیاست های مالی مناسب ضروری است.

طرح بورس اوراق بهادار الکترونیک که پس از حذف سکه های 4200 تومانی آغاز شد تا امروز ادامه داشته و در این مدت دولت طرح های تشویقی از جمله اعتبارات اضافی برای خرید کالا در نظر گرفته است. اجرای طرح فجرانه بهمن از سال گذشته آغاز شد و به مدت سه ماه ادامه داشت. چندی پیش وزیر کار ادامه این طرح را منوط به تامین منابع لازم اعلام کرد.

در این مدت استقبال از این طرح ها به بیش از 88 درصد رسیده است که نشان از دستیابی به اهداف دولت در ارتقای امنیت غذایی دهک های کم درآمد دارد. آمارها نشان می دهد در 52 روز ابتدایی اجرای طرح فجران 78 میلیارد تومبه به سفره های غذای مردم ارسال شد و تولید ملی افزایش یافت. با این حال دولت هنوز برنامه جدیدی برای ادامه این طرح ها اعلام نکرده است.

مشاور معاون اجتماعی وزیر نیرو از ادامه اجرای طرح فجرانا تا بیست و یکم خبر داد اردیبهشت ماه ادامه دارد و دولت در حال برنامه ریزی مرحله جدیدی از این طرح است. یارانه نقدی همچنان به دهک های مختلف پرداخت می شود و طرح فجران نیز یارانه اضافی برای خرید کالاهای اساسی محسوب می شود.

با اجرای طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی، 11 قلم کالای ضروری با قیمت 1401 در سبد غذایی خانوارها قرار گرفت. با ادامه این طرح اما تداوم این پروژه ها در گرو تامین منابع پایدار است.

پرداخت و توزیع محصولات الکترونیکی مانند یکی یکی از مهم ترین سیاست های دولت و مجلس در حال اجراست اما کارشناسان نسبت به کمبود منابع برای این سیاست هشدار داده اند. گزارش ها حاکی از آن است که تعداد بالای ذینفعان این طرح حمایتی نشان از اجرای سخاوتمندانه آن دارد. در صورت کسری منابع، اثر حفاظتی این طرح با تشدید تورم خنثی خواهد شد.

پس از حذف ارز 4200 تومانی، مجلس با اجرای فهرست کالاهای الکترونیکی موافقت کرد تا محصولات اساسی با قیمت 1401 به دست مردم برسد. این طرح در سال 1402 با اجرای تدریجی دهک درآمد آغاز شد و تا دهک هفتم گسترش یافت. بهمن سال گذشته اعتبار تشویقی طرح فجرانه به مدت سه ماه اردیبهشت ماه امسال گسترش یافت.

سخنگوی دولت اخیرا ادامه اجرای طرح فجران را منوط به تامین منابع لازم دانسته است. این یک بار دیگر خطر تحمیل بار مالی بر این طرح ها را به ما یادآوری می کند. کارشناسان بر این باورند که نحوه اجرا و جمعیت هدف این طرح ها، احتمال پذیرش در سال 1403 را افزایش می دهد، اما محدودیت منابع دولتی ممکن است منجر به کسری بودجه شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا