به گزارش پی ام آپ به نقل از ایسنا، برای اجرای توافقات صورت گرفته با مقامات ارمنستان برای تامین 100 هزار نیروی انسانی لازم به این کشور که در سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسفندماه سال گذشته به ارمنستان انجام شد. معاونت توسعه تجارت و اشتغال وزارت کار برای تسریع و تسهیل در ارسال نیروی کار ایرانی با سفیر ارمنستان در ایران جلسه مشترکی برگزار کرد.

در این جلسه کریمی بیرانوند معاون وزیر کار و توسعه تجارت بر لزوم اجرای تفاهم نامه ها و اعلام ویژگی ها و مشخصات نیروی کار مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی ارمنستان تاکید کرد و مقرر شد سفارت ارمنستان در این زمینه اقدام کند. جزئیات و نیازمندی های نیروی کار را با انجام کارهای مورد نیاز، رایزنی ها و پیگیری های لازم از وزارت کار متبوع خود نهایی کنند تا در سفر بعدی وزیر کار ارمنستان به ایران دلایل آن ذکر شود. انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه اعزام نیروی کار مازاد ایرانی.

اسفندماه سال گذشته سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دعوت وزیر کار و امور اجتماعی ارمنستان در راس هیاتی وارد ایروان شد. دیدار با برخی از وزرا و مقامات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ارمنستان و بازدید از مراکز اقتصادی و تجاری این کشور به منظور گفتگو و تبادل نظر در خصوص گسترش همکاری های دوجانبه از جمله برنامه های وزیر کار در این سفر بود. در این جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای راه اندازی آموزشگاه های فنی و حرفه ای مشترک و اعزام مربیان آموزش دیده و نیروی کار ماهر به ارمنستان اعلام آمادگی کرد.

موضوع فعال‌سازی دیپلماسی بازار کار یکی از سیاست‌های محوری دولت سیزدهم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در گام نخست با کشورهای ارمنستان، قطر، عراق و عمان آغاز شده است. در این راستا، مجموعه‌ای از جلسات با کشورهای مذکور در زمینه ترخیص نیروی کار برگزار شده و وزارت امور خارجه به عنوان آغازگر فرآیند ترخیص از مجاری دیپلماتیک برای فعال‌سازی اعزام، حمایت و نظارت دارد. بر لزوم استفاده از فرصت ها برای معرفی توانمندی های نیروی کار ایرانی به کشورهای انرژی خیز تاکید شده است.

در روزهای گذشته نشست هم افزایی و هم افزایی فعال سازی مقوله اعزام نیروی انسانی به اروپا با حضور معاون وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپای غربی و مدیرکل دفتر توسعه اشتغال و نیروی انسانی برگزار شد. موسسات راهنمایی وزارت کار.

در این جلسه امید ملک مدیرکل دفتر توسعه نهادهای استخدامی و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استقرار نیروهای غیر ماهر، نیمه ماهر و ماهر مازاد ایرانی و بهره مندی از فرصت های شغلی در بازار کار بین المللی به عنوان بخشی از برنامه های این وزارتخانه است. کار اعزام نیروی کار را نباید به گونه ای انجام داد که منجر به مهاجرت برگشت ناپذیر نیروی کار شود و کسب تجربه، نرخ ارز و انتقال دانش را از جمله پیامدهای مثبت اعزام نیروی انسانی مازاد کار به کشورهای خارجی برشمرد.

مدیرکل دفتر اروپایی وزارت امور خارجه با اشاره به سوابق اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی گفت: اعزام نیروی کار نباید منجر به پدیده مهاجرت شود و رعایت ملاحظات سیاسی، امنیتی ضروری است. و اجتماعی در مورد حمل و نقل

در این جلسه مقرر شد گزارش راهبردی روند اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی تهیه و به وزارت امور خارجه ارسال شود و وزارت امور خارجه نیز ظرفیت سنجی و نیاز بازار کار کشورهای اروپایی را شناسایی کند. .

در حال حاضر یکی از بسترها و فرصت هایی که دولت ها می توانند در اختیار افراد جویای کار کشور به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار دهند، امکان اشتغال در خارج از کشور و حضور در بازار کار کشورهای دیگر است. به گفته کارشناسان، اعزام نیروی کار مزیت هایی دارد که از جمله آنها می توان به کاهش بیکاری، ارزآوری و تنوع درآمدهای کشور به ویژه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و استفاده از نیروهای واجد شرایط و متخصص اشاره کرد.

منبع: ایسنا


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *